אושר סופית בכנסת: עידוד בניית דירות קטנות במרכז הארץ

המליאה אישרה: רשויות מקומיות במרכז הארץ יחויבו לאשר תוספת בשיעור 10% במספר הדירות ■ עד כה זה היה נתון לשיקול-דעתן של הרשויות

ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי
ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי

מליאת הכנסת אישרה אתמול סופית את הצעת החוק של חברי הכנסת אלי כהן (כולנו) ודוד ביטן (הליכוד) הקובעת כי רשויות במרכז הארץ יחויבו לאשר בקשה להגדלת מספר הדירות בפרויקט למגורים עד רמה של 10%. נציין כי מדובר בהוראת שעה התקפה לחמש שנים, שתיכנס לתוקף ברגע שהחוק יפורסם ברשומות תוך 30 יום מרגע אישורו.

מדובר למעשה בהפיכת הבקשות ל"הקלת שבס" שמגישים הקבלנים או היזמים לרשות המקומית לחובה. עד כה, לרשויות המקומיות ניתן שיקול-הדעת הבלעדי להחליט האם לאשר את הקלת השבס או לא. הקלת השבס מאפשרת הגדלה של מספר יחידות הדיור בפרויקט למגורים, וזאת ללא הגדלת השטח האפשרי לבנייה, כלומר, יותר דירות אבל קטנות יותר. נכון להיום מאפשרת הקלת השבס להעניק עד 30% תוספת במספר הדירות אך הוראת השעה שאושרה מתייחסת לשיעור נמוך יותר של עד 10% בלבד.

נדגיש כי הוראת השעה שאושרה מתייחסת רק לאזור המרכז וירושלים כאשר מחוזות הצפון והדרום לא יכללו במסגרת החוק. הסיבה לכך היא שלאחר הדיונים בהצעת החוק הגיעו יוזמיו למסקנה כי הצורך במחוז המרכז וירושלים גבוה יותר לאישור ההקלה, בין היתר בעיקר על רקע מחירי הדיור באזורים אלו.

עוד נקבע כי פרויקטים של פינוי-בינוי יוחרגו אף הם מהוראת השעה, וזאת על מנת לא להגדיל את הצפיפות, כמו גם תכניות חדשות שיאושרו בעתיד וכוללות מראש תמהיל של דירות קטנות בהיקף של כ-20%. כמו כן נקבע שההוראות יחולו על בנייה רוויה של 6 יח"ד לפחות וששטח הדירות שיתווספו יהיה קטן מ-80 מ"ר. במקביל, סעיף נוסף שנכלל בהוראת השעה קובע כי לשר האוצר תהיה הזכות לפטור רשויות ספציפיות על בסיסי שיקולים סוציואקונומיים.

עוד נציין כי הוראת השעה שאושרה אתמול אינה קובעת סנקציה ברורה כנגד ועדות מקומיות שלא יסכימו לאשר את תוספת יחידות הדיור, מה שמעלה סימן שאלה לגבי מימושה. מכיוון שמדובר בהוראת שעה שעברה בחקיקה, יוכלו קבלנים ויזמים להגיש תביעה מול הועדה המקומית, אך ללא סנקציה הקבועה בחוק עצמו, מדובר במהלך בעייתי של יזם או קבלן שפועל מול הרשות גם בהמשך ואולי אף במסגרת פרויקטים נוספים.

"הגידול במספר הזוגות הצעירים המתחתנים מדיי שנה ועליית תוחלת החיים מצדיקה גידול בדירות עד 3 חדרים, אולם בפועל אנו רואים ירידה בהיצע הדירות מסוג זה", כך ח"כ כהן, "הגישה של חלק מהרשויות לא לתת היתרים לדירות קטנות נשענת ההנחה שדירות קטנות מושכות אוכלוסיות חלשות יותר. בהתאם, הצעת החוק האמורה, אמורה להגדיל את היצע דירות 3 חדרים ומטה וכשכך החיסכון יתבטא לא רק במחיר הדירה אלא גם בעלויות הארנונה ועד הבית שתהיינה נמוכות יותר".

ח"כ ביטן הוסיף: "בעקבות משבר הדיור יש חובה לחייב בחוק את הרשויות והוועדות המקומיות לתת תוספת דיור של 10% בהקלה, במיוחד כשמדובר בדירות קטנות לטובת זוגות צעירים. הצעת החוק היא מידתית לאור העובדה שהיא מחייבת תוספת של 10% ומאפשרת לוועדות ולרשויות שיקול-דעת ב20% הנותרים".