הקניון בעתיד: שופינג, ארוחת ערב, סרט - ובדיקת אק"ג

הקניות באינטרנט הפוגעות בקמעונאיות ודור הבייבי בום המזדקן מזמנים הזדמנות מסחרית לקניונים: קליניקות המספקות שירותי בריאות למטופלי חוץ

פלאיה ויסטה / צילום : בלומברג
פלאיה ויסטה / צילום : בלומברג

למתחם Runway בפלאיה ויסטה בלוס אנג'לס התווספו לאחרונה סניף Whole Foods, אולם קולנוע וכמה חנויות ומסעדות יוקרתיות - המרכיבים האופייניים למרכז קמעונאות שנועדו למשוך קונים אמידים, רוכשי דירות וחברות טכנולוגיה למתחם. אך הדייר הגדול הבא שצפוי להצטרף שונה במקצת: קליניקת רופאים ששטחה כ-3,000 מ"ר, ושבה מתכננת ספקית שירותי הבריאות Cedars Sinai להפעיל שירותים למטופלי חוץ, כולל בתחום הקרדיולוגיה והאורתופדיה.

מרכזי טיפול חירום רפואי פועלים בקניונים במתכונת שדרת חנויות כבר עשרות שנים, אך האפשרות לאכול ארוחת ערב, לראות סרט ולעבור טיפול רפואי תחת אותו הגג, היא תופעה חדשה. הסיבה לכך היא מסחרית. מפעילות הקניונים מחפשות דיירים שפועלים בתחום הבידור והשירותים, במטרה להחליף את הקמעונאיות שנחנקות לאטן בידי אמזון ויריבותיה המקוונות. דמי השכירות, בייחוד בקניונים הישנים, הם מציאה של ממש.

במקביל, תעשיית שירותי הבריאות מתרחקת מהמתחמים המרוכזים, במטרה לקרב יותר את השירותים למטופלים בתקופה שבה מגיעות שתי קבוצות גיל לשלב הצריכה המוגברת של שירותי בריאות. בני דור הבייבי בום מגיעים לגיל שבו הם צפויים לצרוך יותר שירותי בריאות, ובני דור המילניום מקימים משפחות ומתחילים לקבוע תורים אצל הרופאים עבור ילדיהם. שלבו יחד את שני הגורמים האלה - והנה אתם יכולים לעבור בדיקת לחץ דם במרחק של כמה צעדים ממסעדת הסטייקים.

תוצאות CT באמצע השופינג

כריס איסולה, סגן נשיא בקבוצת שירותי הבריאות של CBRE, אומר כי הרעיון להפעיל קליניקות רפואיות בקניונים מתחיל לצבור פופולריות בקרב בעלי קניונים. "מנקודת הראות של Cedars, השאלה היא כיצד מושכים את קבוצת הגיל הצעירה", מסביר איסולה. "האתגר הוא לשכנע את הבעלים של מרכז קניות פופולרי שצריכה להיות שם קליניקה רפואית. זה כאילו: 'זו הסיבה שאתה צריך לשים כאן את Cedars ולא לפצל את השטח ל-5-6 בוטיקים'".

קשה לאמוד באיזו מהירות משתלטות חברות שירותי בריאות על שטחים קמעונאיים, מכיוון שהתעשייה מורכבת משחקניות אזוריות ומקומיות שרבות מהן משתמשות רק בכמויות שטח קטנות. CoStar, חברה שעוסקת במידע ובניתוח נתוני נדל"ן מסחרי, החלה לעקוב רק בשנים האחרונות אחר חברות שירותי בריאות שהופכות לדיירות בשטחים קמעונאיים, והדבר מקשה על אומדן טביעת הרגל של התעשייה.

הקונצנזוס בקרב המומחים הוא כי מדובר במגמה שתגבר בעתיד. "זה חלק גדול מהצמיחה בביקוש לשטחים קמעונאיים", אומר הנס נורדבי, מנהל אסטרטגיית תיק השקעה ב-CoStar. "בעוד 10 שנים זה לא ייראה לנו מוזר. זה יהיה 'הלכתי לקניון, ראיתי רופא ואחר-כך קניתי זוג נעליים'".

Cedars Sinai אינה ספקית שירותי הבריאות היחידה ששוכרת שטח גדול בקניון. עושות זאת גם חברות אחרות, כולל Prime Healthcare, שמפעילה קליניקה ששטחה 2,183 מ"ר למטופלי חוץ בקניון Plymouth Meeting בקרבת פילדלפיה. אשתקד הציבה UCLA תריסר רופאים בקליניקה רפואית חדשה ב-Village at Westfield Topanga, קניון יוקרתי בוודלנד הילס, קליפורניה.

Vanderbilt University Medical Group שוכרת את כל הקומה השנייה בקניון 100 Oaks בנאשוויל, טנסי. המטופלים יכולים לקבל איתורית בקליניקה, ולאחר מכן לשוטט בחנויות האאוטלט בקומה הנמוכה יותר בעודם ממתינים לזימון. בעבר היו רק מסעדות נותנות ללקוח איתורית כדי שיוכלו ליידע אותו מתי השולחן שלו מוכן. היום האיתורית מאפשרת לך לדעת שתוצאות ה-CT שלך כבר הגיעו.

התופעה החדשה נמצאת בחיתוליה, ונראה כי הקניונים במתכונת שדרת חנויות פופולריים יותר מהקניונים המסורתיים, מכיוון שהם מציעים לחברות שירותי הבריאות את הפיתוי של מקומות חניה ממש לפני הקליניקות - מה שחוסך מקשישים וחולים הליכה ארוכה והתמודדות עם מדרגות או דרגנועים. 

חוזי שכירות נוחים

בעוד קליניקות למטופלי חוץ ומשרדי רופאים עוברים מבתי חולים ומרכזים רפואיים לקניונים, כבר פועל בקניונים שליש מ-7,200 ממרכזי טיפולי החירום בארה"ב, לדברי סטיב סלרס, נשיא איגוד טיפולי החירום של אמריקה. התעשייה מגדילה את מספר מרכזי החירום בכמה מאות מרכזים חדשים מדי שנה, ומפעילי המרכזים מנסים לאתר מיקומים חדשים. Care Here, ספקית שירותי בריאות ורווחה שפועלת מברנטווד, טנסי, אף פתחה בנמל התעופה של נאשוויל קליניקה שבה המטופלים אינם חייבים לקבוע תור מראש.

היחלשות שוק הקמעונאות אפשרה לחברות שירותי הבריאות להשיג חוזי שכירות נוחים, כולל קצבות שיפוצים. קליניקות רפואיות גם נראות כדיירים טובים מהבחינה הפיננסית, ויש להן פרופילי אשראי טובים יותר משל סלוני יופי ומסעדות מזון מהיר, למשל.

עם זאת, קיימת עקומת למידה אצל שני הצדדים. בעלי בית רבים עדיין מתקשים להאמין שקליניקות רפואיות לא יבריחו עסקים אחרים, וחברות שירותי הבריאות עדיין לומדות כיצד להשתמש במרחב קמעוני להידוק הקשרים עם לקוחותיהן.

"כשאתה הולך לסטארבקס, אתה יודע שזה סטארבקס", אומרת שרה באדר, מנהלת פעילות שירותי הבריאות והרווחה בחברת הארכיטקטים Gensler. "זה אתגר מכיוון שחברות שירותי הבריאות אינן לקוחות בעלות מודעות חזקה באופן מיוחד לסוגיית המותג".

באדר עובדת עם חברות כגון Northwestern Memorial Hospital בשיקגו, כדי ליצור הצהרה עיצובית לטביעת הרגל הקמעונאית המתרחבת שלה. "צריך שאנשים יידעו שכשהם עוברים ניתוח או מבקרים אצל רופא ילדים, הם נמצאים אצל אותה חברת שירותי בריאות", היא אומרת.