סיכוי גבוה משחבשתם לזכות בדירה במאות אלפי ש' הנחה

הסיפור מאחורי הנתון הנמוך של הוצאות תעודות זכאות שמקנה השתתפות בהגרלות הדירות המוזלות: מי מרוויח מכך, והאם התוכנית תוכל להניב דירה לכל זכאי מוקדם מהמצופה?

כנס קבלנים למחיר למשתכן / צילום: דוברות עיריית קרית מוצקין
כנס קבלנים למחיר למשתכן / צילום: דוברות עיריית קרית מוצקין

כמעט 50 אלף איש הוציאו תעודות זכאות להשתתפות בתוכנית מחיר למשתכן עד היום - כך מעידים הנתונים של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון. אותם המשרדים ממש צפו לפני שנה ביקוש משמעותי הרבה יותר שנאמד בלמעלה מ-200 אלף זכאים. אז איפה כל הזכאים?

סקר חדש שערכנו כאן ב"גלובס", כחלק מהסקר החצי-שנתי שבוחן את ענף המגורים והתנהגות הרוכשים, כלל בפעם הראשונה גם שאלה על תוכנית מחיר למשתכן, ויכול להיות שהתוצאות יכולות להעיד על התשובה לשאלה.

במסגרת הסקר נשאלו המשיבים האם תוכנית מחיר למשתכן משפיעה על הכוונה לרכוש דירה. על פי התוצאות, קצת יותר ממחצית מהמשיבים אמרו שהתוכנית לא משפיעה על הכוונה לרכישת דירה, 21% השיבו כי התוכנית כן משפיעה, והנתון שאולי הכי מפתיע בסקר העיד שלא פחות מ-25% השיבו כי הם לא מכירים את התוכנית. מדובר ברבע (!) מהנשאלים שאמרו שהם לא מכירים את התוכנית.

זה המקום להזכיר שהתוכנית אומנם זוכה לכותרות בעיתונים (בעיקר הכלכליים אם נדייק) אבל היא לא לוותה בשום קמפיין מסיבי לציבור הרחב, מה שיכול להסביר את המספר הגדול של מי שאינו מכיר את התוכנית.

נתון נוסף שפרסמנו כאן ב"גלובס" רק לאחרונה, וגם הוא יכול להעיד על העובדה שחלק ניכר בציבור לא מכיר את התוכנית, הוא רמות השכר הגבוהות של הזוכים בהגרלות שכבר נסגרו בעפולה ובלוד. על פי הכלכלן הראשי באוצר, בהגרלות בעפולה ולוד חלק גדול מהזוכים הם בעלי רמת שכר מעל הממוצע. לא מופרך להניח שבעלי שכר גבוה יותר, ממעמד סוציו אקונומי גבוה יותר, מודעים יותר ונחשפו יותר הן לעיתונים הכלכליים (שם כאמור הסיקור של התוכנית מובלט יותר) והן למקורות המידע אודות התוכנית. 

גורמים שונים במטה הדיור שואלים גם הם את השאלה מדוע מספר מוציאי תעודות הזכאות נמוך מהציפיות. מצד אחד הם מעלים את ההשערה שיכול להיות שמספר הזכאים פשוט נמוך יותר ממה שחשבו, ואם כך, ייתכן כי תוכנית מחיר משתכן תוכל להניב דירה לכל זכאי מוקדם מהמצופה. עם זאת, הנתונים שפירטנו כאן כעת עשויים להעיד דווקא על חוסר מודעות, ולא מן הנמנע שהם צריכים לאותת למשרד הבינוי והשיכון ולמשרד האוצר שאולי זה הזמן להשקת קמפיין או פרסום רחב יותר של התוכנית.