מדהים: פיתוח ישראלי מהפכני בשוק של עשרות מיליארדי ד'

חברת בונוס ביו-גרופ דיווחה על הצלחה בניסוי פרה-קליני להוכחת היתכנות של פיתוח שתל חי גדול מאד של עצם אנושית, המכיל כלי דם מתוצרת החברה

בונוס ביו-גרופ, סטארט אפ לגידול עצמות מרקמות שומן / צילום: nocamels
בונוס ביו-גרופ, סטארט אפ לגידול עצמות מרקמות שומן / צילום: nocamels

בעוד שמרבית החברות בשוק תחליפי העצם שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה מתמחות בחומרים סינטטיים, פולימריים, אלמוגים ואפילו עצמות בעלי חיים, חברת בונוס ביו גרופ (Bonus BioGroup) מחיפה נוקטת גישה שונה לחלוטין - פיתוח וייצור שתלי עצם חיים בהתאמה אישית שמגודלים על בסיס רקמת השומן של הפציינט.

הטכנולוגיה הייחודית של בונוס ביו גרופ משלבת יכולות מתחומים מגוונים כגון ביולוגיה, הנדסת רקמות, הנדסת חומרים ורפואה בהתאמה אישית, המאפשרות לראשונה לגדל שתל חי שמכיל כלי דם וכך לקבל שתלי עצם גדולים במיוחד. היום (ד') דיווחה החברה על הצלחה בהוכחת היתכנות של פיתוח שתל חי גדול מאוד של עצם אנושית המיוצר כיחידה שלמה אחת, המכיל כלי דם מתוצרת החברה, אשר בעת ההשתלה, מחובר בתפירה מיקרו-כירורגית לכלי דם ראשיים של המטופל.

"בניסוי להוכחת היתכנות, הודגמה יכולתו של כלי דם מתוצרת בונוס ביוגרופ לתפקד בהצלחה ככלי דם ברגל של החיה, וזאת מבלי לפגוע בתפקוד שלה וביכולותיה המוטוריות. במעקב שנערך אחר תוצאות הניסוי להוכחת היתכנות, נצפתה זרימת דם תקינה דרך כלי הדם מתוצרת החברה , ללא נזילה של דם באזורי החיבור שלו לכלי הדם העצמיים ברגל של החיה", נכתב בהודעת החברה לבורסה.

בונוס ביו-גרופ הדגישה גם כי המחקר איננו רלוונטי לכל ניסוי קליני בעצם בהזרקה, הואיל ושתל חי של עצם אנושית המיוצר כיחידה בגודל מיקרוני, הניתן להזרקה במזרק, המכיל כמות בלתי מוגבלת של שתלים מיקרוניים, איננו נזקק לחיבור לכלי דם ראשיים, ללא כל תלות בגודלו לאחר האיחוי ליחידה שלמה אחת בתוך הגוף של המטופל.

שתל העצם הגדול, על כל מרכיביו, מיוצר מחוץ לגופו של המטופל, במשך שבוע אחד עד 4 שבועות (משך הגידול, תלוי, בין השאר, בגודל כלי הדם הכלולים בשתל העצם הגדול), עשוי מתאים שהופקו מרקמת השומן של המטופל עצמו, בשילוב עם חומרים אחרים, המתפרקים בצורה ביולוגית. עד להתפרקות הביולוגית של כלי הדם מתוצרת בונוס ביוגרופ הכלולים בשתל העצם הגדול ולהתפתחותם של כלי דם אנושיים עצמיים בו, משמשים כלי הדם מתוצרת החברה להזנתו בדם המגיע מהעורקים שבמערכת הדם של המטופל.

בחודשים האחרונים, החלו להיערך ניסויים פרה-קליניים להוכחת היתכנות של פיתוח של כלי דם מתוצרת בונוס ביוגרופ, באמצעות השתלת כלי דם מתוצרתה, כהארכה לכלי דם עצמי ברגל של חיה אשר שימשה כמודל לניסוי זה.

בהמשך המחקר, תורחב הוכחת ההיתכנות (Proof of Concept Study), לבדיקת היכולת של כלי הדם מתוצרת בונוס ביוגרופ הכלולים בשתל העצם הגדול, לספק דם לשתל זה, עד לפירוקם הטבעי על ידי הגוף והחלפתם בכלי דם עצמיים של החיה. המחקר מתנהל במקביל, במרכז המו"פ של החברה בפארק מת"מ בחיפה ובאגף הכירורגי של המרכז הרפואי לגליל, בנהריה וזוכה לתמיכת המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה. 

בעתיד הקרוב הטכנולוגיה של החברה תוכל לשמש להשתלות אורתופדיות במקרה של תאונה, השלמות עצם לחולי אוסטיאופורוזיס ולסובלים משפה שסועה, אבל הפוטנציאל עשוי להיות גדול בהרבה - דמיינו את האפשרות לבצע תחזוקה שוטפת של עצמות ככל שאנו מתבגרים ועד אפילו הגבהה וחיזוק עצמות של חיילים וספורטאים. את הפוטנציאל זיהתה גם רד הרינג, אשר מנתחת ומדרגת חברות טכנולוגיות ברחבי העולם - בנובמבר 2015 היא דירגה את , Bonus Therapeutics חברת בת של בונוס ביוגרופ, במקום הראשון מתוך 100 החברות המבטיחות ביותר בעולם בתחום הטכנולוגיה לשנת 2015.