חוק ערוץ הכנסת אושר לקריאה שנייה ושלישית: מי יתמודד?

ערוץ 20 יוכל להתמודד במכרז להפעלת ערוץ הכנסת; וואלה ו-ynet - לא

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

ועדת הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את חוק שידורי ערוץ הכנסת. החוק זכה בעבר לכותרות סביב מה שמכונה "סעיף הביזוי" שאסר על הערוץ "לבזות את הכנסת", אך בסופו של דבר, בעקבות פשרה בין יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (ליכוד), לבין ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אושר סעיף מרוכך של הנוסח, הקובע כי הערוץ "לא יכלול פגיעה חמורה בכבוד הכנסת, אלא אם כן התוכן הוא בעל ערך חדשותי או חינוכי המצדיק את שידורו - ובלבד שהפגיעה אינה במידה העולה על הנדרש".

בשבועות האחרונים החוק עורר עניין נוסף במערכת הפוליטית ובשדה התקשורתי סביב ההערכות כי ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, מעוניין לשנות את תנאי המכרז להפקת הערוץ, כך שיוכלו לגשת אליו גופים כמו ערוץ 20 ואתר האינטרנט וואלה, ולהחליף את חברת החדשות של ערוץ 2 שמפיקה את הערוץ ב-12 השנים האחרונות.

בסופו של דבר נקבע כי למכרז יוכלו לגשת גם גופים שאין להם כיום רישיון לשידור חדשות, מה שיאפשר לערוץ 20, למשל, לגשת אליו.

יחד עם זאת, אתר וואלה, שבבעלות שאול אלוביץ' הנחשב מקורב לנתניהו, וגם אתר ynet, שבבעלות נוני מוזס, לא יוכלו לגשת למכרז. זאת, בשל קביעה אחרת שהופיעה בחוק המקורי מ-2003, ולא שונתה כעת, המונעת מבעלים של פלטפורמת שידור כמו yes או של עיתון כמו "ידיעות אחרונות" להשתתף.

הצעת החוק אמורה לעלות לאישור סופי במליאת הכנסת בשבוע הבא, אך בכל מקרה, כבר לפני יומיים הוסכם כי מועצת הכבלים והלוויין תחל בהיערכות לפרסום המכרז בספטמבר, עוד לפני אישורו הסופי של החוק. הזוכה אמור להיקבע ב-1 בפברואר 2017 ולהתחיל לשדר ב-1 במאי באותה שנה.

ח"כ קיש תקף היום, לאחר אישור החוק בוועדה, את חברי הכנסת מהאופוזיציה, שחלקם הביעו כאמור דאגה מניסיון של ראש הממשלה להשפיע על זהות הזוכה במכרז: "באופוזיציה מניפים את דגל חופש העיתונות, אך ברגע האמת מקדמים את האינטרסים של חבריהם העיתונאים בחברות החדשות ומנסים למנוע תחרות". 

בתוך כך, מחר (ה') צפויה ועדת הכלכלה לאשר לקראת קריאה שנייה ושלישית את חוק "ברית המועצות", שאמור להביא לאיחוד בין שני גופי הרגולציה המפקחים כיום על תחום הטלוויזיה: הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. העובדים בשני הגופים הללו טוענים כי מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, הבטיח להם בעבר כי החוק לא יקודם מבלי שיובהר להם מה יהיה מעמדם לאחר האיחוד, אך הבטחתו זאת לא מולאה. 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בדיונים עם ועדי העובדים, האוצר ויו"ר ההסתדרות, וטרם גובשו הסכמות".