סין חשובה יותר מבריטניה

הברקזיט אינו כה גורלי לכללה העולמית כמו היואן

נמל בסין / צילום: בלומברג
נמל בסין / צילום: בלומברג

כולנו יודעים שהעולם מגלה סימני התרופפות מוח עם כמה תסמינים של טראומה מהסוג שמגיע אחרי אירועים אלימים חסרי פשר, כמו התקפות טרור רצחניות ומזוויעות באירופה וביפן, או חילופי אש חיה בין שוטרים ושחורים באמריקה. מה שהקורא הישראלי אינו יודע בדרך כלל הוא שגם במזרח אסיה הרוחות סוערות, ולא רק בגלל הניסיון של סין לספח לתחומה איים קטנטנים שרחוקים מאות ק"מ מהחופים שלה.

שלשום ננעלה ועידת שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של 20G - מועדון הכלכלות הגדולות ביותר בעולם, שהחליף בחשיבותו את המועדון המיוחס המסורתי של 7G שכלל רק את הכלכלות העשירות הגדולות. גם מיקום הוועידה העיד על הסטת העוצמה הכלכלית מהמערב - היא נערכה בעיר הלא ידועה יחסית צ'נגדו בדרום סין. ושוב יצאה המארחת, סין, בזול מהדיונים הללו, שבעל הבית שלהם אמור היה להיות שר האוצר האמריקני ג'ק לו (היהודי, מה לעשות).

ההודעה המשותפת והדיונים התמקדו כמעט בלעדית בהשלכות הברקזיט - כי כלכלת בריטניה היא החמישית בגודלה בעולם (היא לא, אגב. צרפת היא החמישית בגודלה, אבל העיתונאים הכלכליים התרגלו לתואר הזה), ועזיבת האיחוד האירופי יוצרת אי ודאות שתגרום אולי להתפוררות האיחוד כולו (מה שכמובן לא הוזכר במילה בהודעה המשותפת). הכל היה שם, חוץ מביקורת על תפקודה של סין בכלכלה העולמית הנוכחית.

בפברואר, בכנס דומה של 20G בשנחאי, נאלצו הסינים להתפתל כדי לנמק למה מדיניות הפיחות של היואן, המטבע שלהם, במקום החיזוק שלו, תועיל לכלכלה העולמית (היא לא). הפעם, לגודל זעמה של המשלחת היפנית בעיקר, איש לא טרח להציק לסינים בשאלות לא נעימות כמו למה המטבע של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם נסחר כעת בשפל של חמש וחצי שנים מול הדולר, וירידתו הואצה בייחוד מאז פברואר. היפנים, שמנסים לאושש את היצוא שלהם, דרשו עוד ועוד רפורמות מבייג'ין, אך איש לא כרה אוזן.

"היינו מנומסים מאד כלפי הסינים", אמר לרויטרס פקיד אירופי. "בעיות הצמיחה של סין והירידה בשער החליפין שלהם לא היו כאן נושא שיחה גדול". יפן עם הדאגות שלה נשארה למעשה לבדה, אף אחד לא רצה להצטרף אליה.

יפן כבר נכשלה השנה בהשגת תיאום עם עמיתותיה המתועשות במאמצים לרסן את התחזקות הין, שעלה לשיא של שנתיים וחצי מול הדולר, למרות הכלכלה שלה מגמגמת (ואולי בגלל עליית הין) והיצוא שלה בירידה.

יפן רשמה אמנם סוף סוף ביוני עודף מסחרי ראשון מאז אסון פוקושימה, אלא שזה נבע מירידת מחירי הנפט הגולמי שהיא מייבאת בכמויות מוגדלות מאז השבתת האנרגיה הגרעינית שלה בפוקושימה.

בקיצור, היואן כבר איבד 5% מול סל מטבעות של עמיתות סחר מאז פברואר, ואיש אינו מוחה או פוצה פה, למרות שאירועי הברקזיט מחווירים לעומת השלכות המדיניות הכלכלית הסינית הלא ברורה די הצורך, שאמורה להעלות את סין על פסי כלכלת שירותים ולגמול אותה ממעמד יצרנית הערך המוסף הנמוך לטובת חברות מערביות.

שר האוצר היפני טארו אסו אמר בוועידה שהוא עוקב מקרוב אחרי השלכות הפיחות ביואן הסיני, וכי עמיתו האמריקני לו הסכים איתו שיש צורך בעוד שקיפות בשוק המט"ח הסיני (שהמדינה עדיין מעורבת בו עד צוואר) ובעוד רפורמות מבניות בסין. אבל ארה"ב, שהיתה מבקרת קבועה של מדיניות המט"ח הסינית, הביעה דווקא שביעות רצון מהטיפול הנוכחי של בייג'ין במטבע שלה. לו החמיא ל"שקיפות המשופרת" בסין, ואמר שהיואן נע בתגובה לכוחות השוק. פקידים אמריקנים ציינו שסין אפילו מתערבת נגד נפילה חזקה מדי של היואן.

בקיצור - העולם אינו רק בריטניה, והברקזיט אינו כה גורלי לכללה העולמית כמו היואן.