השופט שנלר משך את מועמדותו לנציבות ביקורת הפרקליטות

זאת לאחר שהבוקר הורתה השרה שקד על החזרת הדיון בעניין מועמדותו לוועדת האיתור, נוכח הודעתו של שנלר כי בנה של רעייתו, לה נישא לפני שבוע, מכהן כפרקליט במחוז חיפה

השופט ישעיהו שנלר. "פנייה לעורך דין לא תהווה בגדר 'מקלט'" / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט ישעיהו שנלר. "פנייה לעורך דין לא תהווה בגדר 'מקלט'" / צילום: דוברות בתי המשפט

לא כך רצה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ישעיהו שנלר (67), לסיים את הקריירה המשפטית המוצלחת שלו. לא כך רצתה שרת המשפטים, איילת שקד, לנהל את הליך הבחירה לתפקיד החשוב של נציב הביקורת החדש על הפרקליטות, שיחליף בתפקיד את הילה גרסטל, שהקימה את נציבות הביקורת. לא כך קיוותה ועדת האיתור לתפקיד הנציב, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, לבצע את תפקידה.

יממה לאחר שוועדת האיתור הוציאה לתקשורת (ביום ג') הודעה חגיגית, שלפיה היא ממליצה לשרת המשפטים למנות לתפקיד נציב הביקורת על הפרקליטות את שנלר, נאלץ היום (ד') שנלר, ששוהה בירח-דבש בחו"ל, להודיע כי הוא מוותר על התפקיד. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום הודיע שנלר לוועדה, לראשונה ובדיעבד, כי בנה של רעייתו הטרייה עובד כפרקליט במחוז חיפה.

לאחר שהתברר כי שנלר לא דיווח בזמן אמת על הקרבה המשפחתית לפרקליט, הורתה השרה שקד על החזרת הדיון בעניין מועמדותו לוועדת האיתור. אבל במקביל הפעילו גורמים בוועדה ובמשרד המשפטים לחץ על שנלר, שיסיר את מועמדותו כדי לחסוך את הסיטואציה המביכה-משהו של דיון מחודש בוועדה בעניינו, נוכח הנסיבות החדשות.

בסופו של דבר נמסרה הערב הודעה מעודכנת לכלי התקשורת, ולפיה: "השופט ישעיהו שנלר הודיע הערב על משיכת מועמדותו מתפקיד נציב הביקורת על הפרקליטות ועל גופי החקירה".

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", במהלך הליכי המיון של הוועדה נדרשו שלושת המתמודדים על תפקיד הנציב, ובהם שנלר, למלא טופס הצהרה על קרובי משפחה שעובדים בפרקליטות. שנלר מילא את הטופס, אך לא ציין בו את הקרבה המשפחתית לפרקליט. עם זאת, הוא ציין כי הוא עומד להינשא לרעייתו הטרייה.

חברי ועדת האיתור שהמליצו על שנלר הם מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור; המשנה ליועמ"ש, אבי ליכט; נציגת האקדמיה, פרופ' גבריאלה שלו; מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר, שלמה גור; ונתי לויט מנציבות שירות המדינה.

גורמים המקורבים לוועדה אמרו ל"גלובס" כי חבריה פגועים מהתנהלותו של שנלר, שהביאה לכך שעבודתם המאומצת ירדה לטמיון, וכי הם "אוספים היום את השברים".

בשלב זה לא ברור מה גרם לשנלר שלא לדווח לוועדת האיתור כי בנה של רעייתו השנייה עובד בפרקליטות. האם הדבר נעשה במודע - או ששנלר פעל בתום-לב ופשוט לא ייחס לכך חשיבות מספיקה בזמן אמת.

לטובתו של השופט הוותיק יש להניח כי האפשרות השנייה היא הנכונה, ויש לכך גם מספר אינדיקציות. ראשית, הקריירה השיפוטית המפוארת של שנלר מעידה על כך שהוא אדם ושופט ישר והגון, ללא רבב.

שנית, הקשר המשפחתי בין הפרקליט לשנלר נוצר רק לאחרונה בעיצומו של הליך האיתור, עם נישואיו לאמו, ולא מדובר בבן משפחה שהיה איתו בקשר במשך שנים ארוכות.

שלישית, הדיווח של שנלר על כך שבנה של אשתו הוא פרקליט במחוז חיפה, הגיע לאחר שוועדת האיתור הודיעה כי היא לא בחרה בשופטת דבורה ברלינר, הנשיאה לשעבר של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, לנציבת הביקורת, בשל ייעוץ משפטי, שכן בתה של ברלינר, דפנה, עובדת כפרקליטה בפרקליטות המדינה - מה שעשוי להטיל מגבלות רחבות על תפקודה של ברלינר-האם כנציבה.

כאשר קרא שנלר את נימוקי הוועדה באשר לברלינר, הוא נזכר, או הבין, כי עליו לדווח על הקשר המשפחתי החדש שיש לו עם הפרקליט ממחוז חיפה.

המפסידה המרכזית מפרשיית שנלר, מלבד השופט עצמו, היא שרת המשפטים שקד. שנלר הפסיד לאחרונה לשופט איתן אורנשטיין במירוץ על נשיאות בית המשפט המחוזי בתל-אביב; ושקד הייתה מעוניינת לפצות אותו על התבוסה בקרב על נשיאות המחוזי, באמצעות מינויו לנציב הביקורת על הפרקליטות.

השופט שנלר נחשב למועמד מאוד ראוי. הוא שימש בבית המשפט המחוזי כחבר ההרכב הדן בתיקי פשע חמור, כאב בית הדין בהרכב ערעורים אזרחיים, כאחראי על מחלקת הערעורים האזרחיים וכאחראי על המחלקה האזרחית. הוא נחשב לשופט מצטיין וזכה לדירוג גבוה ב"משוב השופטים".

משיחות עם גורמים המקורבים לעבודת ועדת האיתור עולה כי אילו שנלר היה מדווח בזמן אמת על הקשר המשפחתי לפרקליט, שהוא קשר חדש ורחוק יותר מזה של ברלינר לפרקליטה שהיא בתה, הדבר לא היה מונע בהכרח את בחירתו לנציב. אולם מבחינתה של הוועדה, אי-הדיווח של שנלר הוא הדבר החמור, ומרגע שהדבר התגלה - לא היה מנוס מפסילת מינויו.

ומה עכשיו? בפני השרה שקד והמנכ"לית פלמור עומדות שתי אפשרויות: הראשונה - להמליץ לתפקיד נציב הביקורת על הפרקליטות על אילן שילה, השופט המועמד השלישי מלבד שנלר וברלינר, שעניינו נדון בוועדה. האפשרות השנייה היא לנסות ולאתר מועמדים חדשים לתפקיד ולנהל את הליך הבחירה מחדש - אפשרות שהיא מועדפת על הוועדה ועל שקד.

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", שקד החלה במאמצים לאתר מועמדים ראויים נוספים. רוב הסיכויים כי בדומה לשלושת המועמדים הקודמים, גם מועמדים אלה יבואו מקרב ציבור שופטי בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון.

בעקבות הנסיבות, בשבועות ובחודשים הקרובים תתכנס ועדת האיתור שוב ותדון בעניינם של מועמדים חדשים לתפקיד החשוב של נציב הביקורת על הפרקליטות. יש לקוות כי אם למי מהמועמדים הצפויים החדשים יש קרובי משפחה שעובדים בפרקליטות, המועמד ידווח על כך בזמן אמת לחברי ועדת האיתור.

לאחר שיושלם הליך בחירת הנציב/ה החדש/ה - בין שאם יהיה זה השופט אילן שילה, ובין שיהיה זה מועמד חדש ואחר - שקד מקווה להעביר סוף-סוף בכנסת את החוק שיסדיר את עבודת נציבות הביקורת. לפי הצעת החוק, הנציבות תמשיך לפעול בשנה הראשונה במתכונתה הנוכחית, והנציב יהיה אחראי הן על ביקורת מערכתית על הפרקליטות והן על ביקורת פרטנית על הפרקליטים.

שנה לאחר כניסת החוק לתוקף, יועבר אגף הביקורות המערכתיות של הנציבות ליחידת ביקורת פנים חדשה, שתוקם במשרד המשפטים. בנוסף, לראשונה תבקר הנציבות גם את עבודת היועץ המשפטי לממשלה.