עוד עיכוב בחוק "ברית המועצות" לאיחוד הרשות השנייה ומועצת הכבלים

במוקד המחלוקת: עתיד העובדים ונטרול השפעות פוליטיות ■ ח"כ כבל: "עד שלא ויובטח מעמדם של העובדים - אין לי כוונה להעביר את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ה') בחוק המכונה "ברית המועצות", מבלי שהגיעה להסכמות שיאפשרו להגיש אותו לקריאה שנייה ושלישית. מדובר בחוק שאמור להביא לאיחוד בין שני גופי הרגולציה המפקחים כיום על השידורים בישראל: הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין

3 נושאים עקרוניים עדיין עומדים בפני קידומו של החוק. הראשון נוגע למעמדם של העובדים בשני הגופים לאחר האיחוד. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציני), אמר היום בעניין זה כי "מנקודת מבטי, עד שלא יסתיים העניין עם העובדים, ויובטח מעמדם - אין לי כוונה להעביר את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית". כבל הציע את עזרתו בעניין כמתווך בין משרד האוצר להסתדרות שמייצגת את העובדים. 

הנושא השני נוגע לאופן שבו ימונו חבריי הגוף החדש והיו"ר שלו. הרצון של כבל הוא שההליך יבוצע באמצעות ועדת איתור שתרחיק ככל האפשר השפעות מסחריות ופוליטיות. כרגע עדיין לא ברור בדיוק איך הדבר ייעשה. 

הנושא השלישי נוגע לתקצוב הגוף המאוחד. על-פי ההצעה, חלק מהמימון אמור להגיע מהאוצר, וחלקו האחר מהגופים המפוקחים. גם כאן לאופן שבו יינתן התקציב יכולה להיות השפעה על עצמאותו של הגוף החדש ועל יכולתו לעמוד בלחצים.

נציג משרד האוצר, אסף וסרצוג, התייחס לכך ואמר כי הגוף ימומן מתקציב המדינה ומאגרות של הגופים המשדרים, אך החלוקה בניהם עדיין לא נקבעה. עם זאת, הוא ציין כי מבחינת ערוצים 2 ו-10, שכיום משלמים אגרות לרשות השנייה, יהיה שיפור דרמטי, והם ישלמו הרבה פחות.