אושרו תיקונים לחוק המכר; המטרה: הגנה על רוכשי דירה

על פי התיקונים, חוזה המכר יכלול נתונים המצויים בידי הקבלן, שעשויים להשפיע על ההחלטה בדבר רכישת הדירה, וכן יסדיר את עניין המע"מ בערבויות חוק מכר

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

הממשלה אישרה הבוקר (א') את תיקוני החקיקה שהגיש שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, להסדיר את מערכת היחסים בין רוכשי הדירות לקבלנים ולמנוע פגיעה בדיירים. תיקוני חוק המכר, אשר יובאו כעת לאישור הכנסת, יגנו על הצרכנים, שמשקיעים לצורך רכישת דירה את עיקר הונם.

חוק המכר נועד להעניק הגנה לרוכשי דירות חדשות במסגרת עסקאות רכישת הדירה. בעסקאות של רכישת דירה מקבלן או יזם ישנם פערי כוחות משמעותיים בין הרוכש למוכר, לטובת המוכר. לרוב, אין לצרכן יכולת מיקוח והשפעה על הספק, קיימים פערי מידע בין הצדדים, כוחו הכלכלי קטן יותר, וכך גם יכולתו להתמודד עם מורכבות העסקה.

על פי התיקון, חוזה המכר יכלול נתונים המצויים בידי הקבלן, שעשויים להשפיע על ההחלטה בדבר רכישת הדירה. כך, למשל, יידרש הקבלן לפרט כל שינוי בתכנית שאותו הוא יזם, כדוגמת תוספת זכויות בניה בבניין. 

בנוסף, אושר תיקון ההסדר החוקי הנוגע ל"ערבות חוק המכר". מדובר בערבות בנקאית אותה מקבל רוכש הדירה מקבלן, כערובה לתשלומים ששילם על חשבון הדירה, עד לקבלת חזקה בדירה. על פי החוק, ערבות חוק המכר כוללת את סכום רכיב המע"מ הכלול המחיר הדירה (17%), וזאת, על אף שרכיב המע"מ המשולם על ידי הקונה למוכר אינו נשאר בידי המוכר, כי אם מועבר מהמוכר לרשויות המס.

מציאת פתרון אשר יבטיח את השבת סכום המע"מ ישירות מהמדינה לידי רוכש הדירה במצב של חדלות פירעון, תחסוך את הצורך במתן ערבות על 17% ממחיר הדירה לרוכשי הדירות החדשות. כיוון שהיקף המכירה של דירות חדשות בישראל עומד על עשרות מיליארדי שקלים בשנה, ביטול החובה להנפיק ערבות על 17% מסכום זה משמעותו חסכון דרמטי בעמלות המוטלות כיום על הקבלן בגין הנפקת ערבויות, אשר "מגולגלות" למחיר הדירה הסופי לצרכן, ומייקרות אותו באלפי שקלים. בנוסף, יביא הדבר לשחרור אשראי בנקאי אשר משמש כיום למתן ערבויות אלה, וכן לשחרור הון עצמי של הקבלן אשר על פי הוראת הבנקים מרותק כיום כנגד הערבויות שקיבל.

בנוסף, יוסדרו בחקיקה זו הנושאים הבאים:

- מניעת שינויים מהותיים בשטחים המשותפים.

- צמצום תקופת ההתקשרות עם חברת תחזוקה שבחר הקבלן והגבלת העלאת התשלום לאורך התקופה.

- הסדרת מכירת דירה טרם מתן היתר בניה וטרם אישור תכנית.

- הגבלת הקבלן בגביית תשלום בגין אי מימוש זכות בלעדיות לרכישת דירה.

- החלת הוראות חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות) על ליווי פיננסי הניתן על ידי מממנים נוספים, שאינם בגדר "תאגיד בנקאי" כהגדרתו בחוק האמור.

- ביטול האפשרות לחייב את הרוכש בהשתתפות בהוצאות משפטיות של הקבלן, כחיוב נפרד שלא במסגרת מחיר הדירה הכולל.

השר גלנט ציין "ההחלטה שיזמנו עברה תהליך מואץ כדי לחזק את ההגנה החוקית שאנחנו מספקים לרוכשי הדירות בישראל. הפרצות בחוק המכר, לאורך השנים, פגעו בציבור. היעדר שקיפות בחוזה הביא לעוגמת נפש ולנזק כלכלי, ורוכשים אף נדרשו לשלם מכיסם אלפי שקלים על מרכיב המע"מ. התיקונים שאנחנו מעבירים יגנו על הציבור מפני תרמיות ומפני גחמות של אנשי מקצוע, ויביאו לחסכון של אלפי שקלים בעקבות הסרת מרכיב המע"מ מהערבות".