הרה-ארגון יוצא לדרך: פובליסיס ישראל ייסגר

כחלק ממהלך הרה-ארגון תצטמצם הקבוצה מארבעה משרדי פרסום לשלושה ■ השם פובליסיס יצטרף לגליקמן-שמיר-סמסונוב

יורם באומן / צילום: תמר מצפי
יורם באומן / צילום: תמר מצפי

הרה-ארגון בפובליסיס ישראל, אחת מקבוצות הפרסום הגדלות בישראל, צפוי לצאת לדרך בשבועות הקרובים. במסגרת המהלך תצטמצם הקבוצה מארבעה משרדי פרסום לשלושה. ל"גלובס" נודע כי בשלב זה הכוונה היא להוסיף למשרד גליקמן שמיר סמסונוב את השם פובליסיס; משרד הפרסום פובליסיס ישראל במתכונתו הנוכחית יחדל להתקיים; והתקציבים שלו יחולקו בין ליאו ברנט וגליקמן שמיר סמסונוב פובליסיס.

קבוצת פובליסיס ישראל מונה כיום את משרדי הפרסום באומן בר ריבנאי, גליקמן שמיר סמסונוב, ליאו ברנט ופובליסיס ישראל. משרד פובליסיס ישראל הפסיד בשנים האחרונות מיליוני שקלים, לאחר שבצד גיוס תקציבים חדשים כמו שירותי בריאות כללית או קניוני עזריאלי הוא איבד כמות לא מבוטלת של תקציבים. כיום תקציבי העוגן של המשרד הם קניוני עזריאלי, שירותי בריאות כללית, נתח הגלידות והקפה בתקציב אסם, תקציב הרכב של מיצובישי ותקציב קבוצת הביטוח הראל.

על פי החלוקה המסתמנת כרגע, ועם העברת החיבור לפובליסיס העולמית, צפוי משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב לקבל שני תקציבים משמעותיים. הראשון, שכבר קיבל אישור רשמי, הוא של שירותי בריאות כללית. תקציב הפרסום של הקופה יצא למכרז רק לפני שנתיים. גליקמן לקחו בו חלק אך הגיעו למקום השני. עובדה זו והעובדה שהמשרד מצרף את השם פובליסיס אמורים להכשיר גם את הדרך המשפטית להעברת התקציב אליהם.

השם פובליסיס גם אמור לקצר את הדרך לתקציבי הפרסום של אסם המתנהלים כיום בפובליסיס. מותגי הקפה של אסם הם של קבוצת נסטלה העולמית, והתקציב מנוהל ברמה העולמית על ידי סוכנויות פובליסיס.

מהלך העברת התקציבים של אסם עדיין דורש את החותמת הסופית של הנהלת אסם, אך סביר להניח שלא תהיה התנגדות גדולה שכן למשרד ניסיון רב במותגי מזון, בהם "אדום אדום", מאמא עוף, מעדנות וסנפרוסט של תנובה, כמו גם חלק ממותגי המשקאות של החברה המרכזית. מעבר לכך ליגאל שמיר, השותף בגליקמן, ניסיון רב בטיפול בתקציבי אסם במסגרת תפקידו הקודם כמנהל קריאייטיב בגיתם.

גם משרד הפרסום ליאו ברנט צפוי לקבל תוספת לא מבוטלת של תקציבים. ל"גלובס" נודע כי פרט לתקציב הפרסום של קבוצת עזריאלי שצפוי להגיע אליו, ייתכן שהמשרד יקבל גם את התקציב של הראל.

אחד התקציבים היחידים שלגביהם קיים סימן שאלה הוא התקציב של מיצובישי. המותג שייך לקבוצת כלמוביל, שיש לה שני מותגי רכב נוספים: יונדאי ומרצדס. מותגים אלה אמנם מנוהלים בגליקמן, אך בעבר התנגדה הקבוצה לרכז את כל מותגיה במשרד אחד ולא סביר שתשנה כעת את מנהגה.

הכתובת לגבי השינוי הצפוי בקבוצת פובליסיס כתובה על הקיר כבר זמן רב. באומן וגליקמן הם המשרדים הגדולים בקבוצה, ויש להם דריסת רגל כמעט בכל קטגוריית פעילות בארץ. פובליסיס וליאו ברנט הם משרדים קטנים יותר ובעלי תפיסה מותגית מזוהה נמוכה יותר. מדובר בשני מותגים יציבים, אף שכל אחד מהם חווה עליות ומורדות בשנים האחרונות. ואולם, דווקא היציבות הזאת הייתה בעוכריהם, שכן שניהם מתקשים לעשות את הקפיצה המקצועית הנדרשת כדי להפוך לשחקן מרכזי.

ההחלטה "להשאיר בחיים" את ליאו ברנט הייתה מתבקשת. המשרד אמנם חווה עליות ומורדות, אך המנכ"ל הקודם, גיא קלנר, הצליח לשמור על מגמה חיובית ואת החציון הקודם הוא סיים בגידול מרשים של 20%. לעומת זאת, במשרד פובליסיס ישראל לא הצליחו לייצב את הספינה, למרות השקעות משמעותיות הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת ספיגת תקציבים לא בהכרח רווחיים. שלא לייחוס מעריכים מקורבים למשרד כי בארבע השנים האחרונות רשם המשרד הפסד מצטבר של כ-20 מיליון שקל.

בתקופה האחרונה הלכו והתרבו הסימנים לגבי האופק הצפוי לקבוצה. אדם פולצ'ק, ששימש במשך השנים האחרונות כמספר 2 של ארי מלמוד, מנכ"ל פובליסיס ישראל, הועבר לניהול ליאו ברנט, ותוך שבועות ספורים הביא איתו תוספת ראויה ולא צפויה בדמות עמי אלוש, סמנכ"ל קריאייטיב ממקאן ת"א, המתמחה בדיגיטל. זמן קצר לאחר מכן התברר כי מלמוד עוזב את תפקידו ולא מונה לו מחליף.

בקבוצה אמנם נמנעו מלדבר בגלוי על המהלך וגם לעובדים עדיין לא נאמרו דברים ברורים, אבל נראה כי לפחות הבכירים כבר עודכנו לגבי המשך דרכם ואלטרנטיבות לשיבוץ במשרדים האחרים נפתחו בפניהם.

במקביל, בחלק ממשרדי הפרסום האחרים התקבלו בשבועות האחרונים עשרות פניות של עובדים מפובליסיס שמחפשים עבודה על רקע אי הבהירות התעסוקתית שבפניה הם ניצבים לאור השינויים הצפויים.