רשות המסים השיגה רשימת ישראלים עם חשבונות ב-HSBC שוויץ

הרשות הודיעה כי קיבלה מידע על יותר מ-8,000 לקוחות ישראלים שהחזיקו חשבונות בנק ב-HSBC שוויץ ■ מנהל רשות המיסים: "תוצר משמעותי של המאבק בהון השחור"

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

רשות המסים הישראלית הודיעה היום (ב') כי בשנה וחצי האחרונות, מאז נחשף בתקשורת העולמית דבר קיומה של רשימת לקוחות של הסניף השוויצרי של בנק HSBC,  עמדה הרשות בקשר עם רשות המס הצרפתית  כדי להשיג את הרשימה הנוגעת ללקוחות הישראלים של הבנק. כעת, מודיעה הרשות, היא קיבלה מידע על יותר מ-8,000 לקוחות ישראלים שהחזיקו חשבונות בנק ב-HSBC שוויץ.

רשימה זו מצטרפת לרשימות נוספות של ישראלים המנהלים חשבונות בנק בחו"ל,  עליהן הצליחה רשות המסים לשים את ידה בשנים האחרונות. הידועה בהן היא רשימת לקוחות בנק UBS, שחשיפתה הביאה לחקירתם של עשרות לקוחות לא מדווחים ולאחרונה אף הוגשו כתבי אישום ראשונים בפרשה. גם בעקבות פרסום רשימות פנמה פעלה רשות המסים במישורים שונים ומחזיקה היום במידע מקיף על ישראלים שפתחו חברות בפנמה ובמדינות מקלט מס נוספות.

בהתאם לחוק, אזרח ישראלי רשאי לנהל חשבון בנק בחו"ל אך עליו לדווח עליו ועל ההכנסות שהופקו בו (ריבית, דיבידנד, רווחי הון וכו') לרשות המסים. הרשומות כוללות מגוון רחב של מסמכים המתעדים את התנהלות הבנק מול לקוחותיו. בשלב הראשון,  הצפוי להמשך חדשים ספורים, רשות המסים תבחן ותמיין את החומר ותשווה אותו לדיווחים של אותם ישראלים לרשויות המס. בתהליך מיון המסמכים יזוהו אלה מבין הלקוחות שבהתנהלותם השוטפת מול הרשות כללו דווח על החשבונות וכן, אלו שדווחו על קיום החשבון במסגרת הליך הגילוי מרצון. 

כזכור, על רקע החקיקה שאושרה בכנסת לפיה עבירות מס חמורות ייחשבו עבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון ולאור ההיענות הגבוהה והצלחתו של נוהל הגילוי מרצון, הודיעה רשות המסים לפני כחודש כי הוחלט להאריך את המועד האחרון להגשת בקשות, במסגרת הוראות השעה בנוהל, עד לסוף 2016.

 

מאז פורסם בספטמבר 2014, הוגשו במסגרת הנוהל סך הכול 5,360 בקשות לגילוי מרצון  ונחשף הון המוערך ב-18.6 מיליארד שקל, שייכנס למערכות הדיווח השוטפות ברשות המסים.

מנהל רשות המסים, משה אשר, ציין כי "קבלת הרשימה מהווה אחד התוצרים המשמעותיים של המאבק בהון השחור והיא מצטרפת למהלכי חקיקה ומהלכים אחרים להשגת מידע על ישראלים שמחזיקים חשבונות בנקים ונכסים בחו"ל. בהזדמנות זו, אני קורא לכל אותם ישראלים שיש להם הון לא מדווח בישראל ובחו"ל וטרם הגישו בקשה, להגיש בקשה לגילוי מרצון בהתאם לנוהל".