"אילון מאסק הפסיק לדבר איתי"

אם אשלי ואנס היה צריך הוכחה שהביוגרפיה שכתב על אילון מאסק קלעה בול למטרה - הוא קיבל אותה בשתיקה הרועמת של המיליארדר האקסצנטרי, 45, שכבר לא מסמס לו בחזרה

אילון מאסק / צילום: באדיבות טלולה ריילי
אילון מאסק / צילום: באדיבות טלולה ריילי

נדיר למצוא סקס אפיל או אבק כוכבים אצל מצליחני עולם ההייטק. מדי פעם מגיח יזם גאון שיש לו גם כריזמה. סטיב ג'ובס היה כזה, והוא הצליח לשנות לנו את העולם. מאז שהוא מת מחפשים את הדמות שתאיר את החור שהשאיר אחריו, ואחד המתמודדים על תואר אליל ההייטק הוא ללא ספק אילון מאסק, 45, האיש הכי סוער בממלכת המיליארדים של הדיגיטל.

אפילו פרטי הביוגרפיה הטריוויאליים של מאסק משדרים יותר רוק סטאר מהייטק. הוא נולד בדרום אפריקה, גרוש שלוש פעמים, מתוכן פעמיים מאותה אישה, השחקנית טלולה ריילי. מאישתו הראשונה, ג'סטין, יש לו תאומים ושלישייה, והונו מוערך ב-12 מיליארד דולר. ביל גייטס שווה הרבה יותר, אבל לגייטס אין כריזמה, ובמאה ה-21 אנחנו אוהבים את העטיפות שלנו יפות.

מאסק מנהל, בחיוך נוטף כריזמה, כמובן, שתי חברות מאוד סקסיות. 'טסלה' ו'ספייס אקס'. רובנו כבר שמענו על המכונית החשמלית טסלה, חביבת הסלבס מעבר לים (עוד לא הגיעה לישראל), סמל סטטוס מעוצב. בעלי, אביב (גפן), טס לשווייץ ושכר שם טסלה. הוא נהג בהרבה מכוניות בחייו, וזה כבר לא ממש מרגש אותו, אבל כשחזר הוא ודילן (בני) לא הפסיקו לדבר על המכונית. היא האפילה על הנופים הקסומים והשלג השוויצרי. היא מסוג הדברים שאתה לא צריך, אבל אתה ממש רוצה. בחוגים מסוימים פורש ופרארי זה כבר לא העניין, כי טסלה היא הצעצוע החדש.

 

גם ספייס אקס כבר עשתה כותרות דרמטיות כאשר פיתחה טיל שמשגר מטענים לחלל, אבל בניגוד לטילים קודמים, הטיל שלה הוא לא חד פעמי. החלל הוא כעת חלומם של לא מעט אילי הייטק וסלבריטאי הון, ונראה שמאסק מצליח בשדה הזה יותר מכולם. כולנו רצינו להגשים את העתידות של בזוקה ולהגיע עד גיל 21 לירח, אבל נראה שמאסק יכבוש את החלל לפנינו. הוא איש פרטי שעוסק בתחום שהיה נתון עד כה רק לשליטת המעצמות. הדבר האמיתי.

עוד לפני כל זה, מאסק הוא מייסד פייפאל, וגם השקיע בסולאר סיטי - הרשת הגדולה להתקנת לוחות סולאריים. קורות חייו מספיקים ל-20 גלגולים של אדם ממוצע. בגלל שהאיש הוא סיפור מרתק, העיתונאי אשלי ואנס החליט לכתוב עליו ביוגרפיה, ספר חובה לא רק למי שמתעניין ביזמות ובטכנולוגיה, אלא לכל מי שמתרגש מאנשים מעוררי השראה. שוחחתי איתו לרגל הוצאת הביוגרפיה בעברית (הוצאת מטר).

לראות את העתיד לפני כולם

היית כתב לענייני טכנולוגיה ומדע. איך הגעת לזה?

"זה היה ממש מקרי. באוניברסיטה למדתי פילוסופיה. תמיד התעניינתי בכתיבה, אבל הייתי בכיוון של שירה, ואז בגיל 22 קיבלתי עבודה ככתב במגזין טכנולוגיה בסן פרנסיסקו. למדתי את החומר והבנתי שאני מתחבר. עם הזמן הנושא הפך להיות מאוד פופולרי, לא רק בנישות של חובבי טכנולוגיה, וכתבתי ל'ניו יורק טיימס' ול'ביזנס וויק'. החלק הטוב של העבודה הוא שאתה מקבל גישה לחומרים שיביאו שינויים וישפיעו על העולם. אתה מגיע למומחים ולגאונים הכי גדולים. פגשתי הרבה אנשים מעניינים, עמק הסיליקון רשם אז הרבה הצלחות והיו שם הרבה כסף ותחושה של חדשנות. הייתה לי הזדמנות לראות את העתיד לפני כולם".

למה בחרת לכתוב ביוגרפיה על מאסק?

"גרתי בעמק הסיליקון יותר מעשר שנים, ואילון נראה כמו מישהו שמפזר הבטחות, אבל לא באמת מביא תוצאות. ב-2012 פתאום הכול השתנה. הוא נאבק הרבה שנים, כמעט פשט את הרגל ב-2008 ואז הכול התחיל לקרות. ספייס אקס שלחה מטען לתחנת החלל הבינלאומית, טסלה השיקה את מודל אס, שהיה הצלחה, וסולאר סיטי הונפקה. אף אחד לא הצליח כל כך מהר כמוהו, וכשראיינתי אותו הבנתי שיש לו סיפור ממש מעניין, וגם אישיות מיוחדת".

איך הצלחת לגרום לו לשתף פעולה עם ביוגרפיה שלא הוא יזם?

"עשיתי איתו ראיון ל'ביזנסוויק'. כשהתחלתי לחשוב על ספר פניתי לעוזרת האישית שלו והיא אמרה שרוב הסיכויים שהוא לא יסכים. והוא באמת לא הסכים. החלטתי שאני הולך למכור את הרעיון לספר עליו ולעבוד בזה. פרסמתי עם הוצאת הספרים שאני כותב עליו ביוגרפיה, וקיוויתי שזה יגרום לו לשתף פעולה. הוא הזמין אותי לשיחה במשרדי טסלה. ישבתי והסברתי לו במשך שעה למה כדאי לו לשתף איתי פעולה, אבל הוא עדיין סירב. אחרי מפח הנפש החלטתי בכל זאת ללכת על זה. ראיינתי חברות לשעבר, עובדים לשעבר. אחרי 18 חודשים שבהם עבדתי הוא התקשר אליי הביתה והזמין אותי לארוחת ערב, ואז אמר שאולי יסכים לשתף פעולה, אבל הוא רוצה לקרוא ולתת הערות. אמרתי לו שאני לא יכול לעשות את זה, שאני עיתונאי. הייתי בטוח שיסרב, אבל הוא אמר לי 'כן'. הייתי בהלם. ממש הייתי צריך להשתלט על עצמי, שלא יראה כמה אני שמח. אחרי שהשקעתי כל כך הרבה זמן ועבודה זה היה אחד הרגעים הטובים. מאותו רגע הוא ישב איתי שלוש-ארבע שעות, פעם בחודש, וקיבלתי אישור כניסה ושיתוף פעולה בטסלה ובספייס אקס".

הישג גדול. אולי עזר ששניכם דרום אפריקאים?

"לא, לאילון לא ממש אכפת משורשים או מאנשים. פעם הזכרתי את זה והוא אמר שזה נחמד והמשיך הלאה".

תחרות לרוסים

הספר התפרסם בשנת שיא בקריירה של מאסק. אתה חושב שההצלחה השפיעה עליו?

"אני חושב שכן. היה לי מזל. ב-2012 העתיד היה עדיין מעורפל. טסלה או ספייס אקס היו יכולות להצליח, ובאותה מידה לפשוט רגל. למזלי מודל אס של טסלה באמת מכר יותר טוב ממה שכולם קיוו, וכל החברות הצליחו. אני חושב שאילון אוהב שהכול הולך טוב ושהוא נהיה סלבריטי. יש לו יותר ביטחון עצמי. זה מישהו שכמעט איבד הכול ואני חושב שהוא רואה בהצלחה גם סוג של נקמה בכל אלה שצחקו עליו וחשבו שהוא בדיחה, שהוא מבזבז את הכסף שלו ושהוא בעצם כישלון מפואר. היו המון אנשים שלא אהבו את מה שהוא עושה, כמו הטילים לחלל והמכוניות החשמליות, כי זו עוד תחרות לתעשיית הרכב ולמעצמות. המון אנשים רצו לראות אותו נופל".

האם ספייס אקס בעצם פגעה ברוסים?

"כן. זה מקרה חסר תקדים. בהתחלה חשבו שהחברה היא בדיחה, אחרי זה חשבו שהיא בסדר, עכשיו היא מדהימה. הרוסים הולכים לאבד שוק גדול כי עד כה הם היו הדרך הזולה לשנע מטענים לחלל, ועכשיו ספייס אקס היא הזולה ביותר, ולא נראה שהרוסים יכולים להשקיע בעוד תוכנית חלל יקרה כדי להוות תחרות".

איזו חברה יותר סקסית בעיניך, טסלה או ספייס אקס?

"בשביל הציבור הרחב טסלה, כי אתה רואה בכבישים את המכוניות המיוחדות, הן חדשניות, משהו שלא נראה עד כה. זה קול וזה מהיר. אני לא חושב שאנשים קונים טסלה רק בגלל איכות הסביבה. זה בעיקר סמל סטטוס. אבל בשבילי ספייס אקס יותר סקסית מהרבה סיבות. ראשית, הרבה אנשים עשירים ניסו להקים חברות חלל וכולם נכשלו, והנה מישהו שהוכיח שאפשר לעשות את זה, ולהתחרות במדינות עם תקציבי ענק. אם הוא באמת יהפוך את הטילים לחלל למשהו רב שימושי זה יוזיל את העלויות של המסע לחלל, וכל האפשרויות והחלומות פתוחים. זה אולי ישנה את הכיוון שהאנושות הולכת אליו, וזה בעיניי הדבר הכי גדול".

נראה שמאסק משחק עם התקשורת, יודע איך לנווט אותה לאן שהוא רוצה.

"הוא מאוד טוב בזה. תעשיית הרכב משקיעה הון בפרסום. טסלה לא משקיעה בזה כלום. רק אילון כמותג מקדם אותה. האדם היחיד שאני יכול לחשוב עליו שנהג כמוהו בנושא התקשורת היה סטיב ג'ובס. הוא יכול להיות מגעיל לעיתונאים, ובדרך כלל אם אתה כזה הם יהיו רעים אליך וינקמו. שניהם יכלו להגיד לתקשורת דברים שאף מנהל לא היה מעז להגיד, וזה לא פגע בהם. אילון עושה ומוכר דברים יוצאי דופן. הרבה חשבו שהוא משוגע, אבל זה הצליח לו. וחוץ מזה הוא מאסטר במניפולציות על אנשים".

איפה הרגש

מה אתה חושב על הרעיונות החדשים שלו: הייפרלופ, מערכת הסעת המונים על קולית שתעבור את המרחק בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו ב-35 דקות, ורשת הלוויינים שתשוגר לחלל ותספק פס רחב וזמין?

"בהתחלה כשדיברו על הייפרלופ הייתי מאוד סקפטי. עכשיו יש בקליפורניה שתי חברות שבונות את האב טיפוס וזו הפתעה עצומה שהם הגיעו לזה יחסית מהר. אין לי מושג אם זה יעבוד. זה רעיון מדהים שיהיה קשה ויקר לבנות. אבל מישהו חייב לנסות, כי אחרת היינו נוסעים באותה מהירות וטסים באותה מהירות. בעניין האינטרנט מהחלל אילון מנסה לעשות את זה וגם סמסונג מנסים. ויש עוד. אני חושב ש'וואן ווב' הכי מתקדמת לקראת ביצוע. אילון מקבל הרבה תשומת לב תקשורתית, אבל יחסית לחברות האחרות בתחום הוא נמצא מאחור".

נראה שמאסק מתמודד עם מצבי לחץ אחרת מרוב האנשים. אין שם רגש?

"אני לא חושב שהכרתי אי פעם מישהו כזה, שתחת לחץ יוצא דופן מקבל החלטות רציונליות. כולנו חווינו חוויות של לחץ וצורך בקבלת החלטות. אבל הוא מצליח לחשוב בבהירות גם במצבים כאלה. אני חושב שזה חלק מהאישיות שלו, שהוא פחות אמוציונלי מרוב האנשים. הוא מאוד הגיוני. הוא כל הזמן משחק בראש שחמט והוא מסוגל להיות סופר רציונלי לגבי סיטואציות, שלאנשים אחרים יש איזה ענן אמוציונלי סביבן".

מאסק הולך אחרי החלומות שלו גם אם הם נשמעים מופרכים. מאיפה זה מגיע?

"זה מהילדות האומללה שלו, הוא היה בודד. אני חושב שהוא מנסה להוכיח לעולם שהוא מיוחד. להוכיח לכל מי שהתעלם ממנו או התייחס אליו רע. זאת הנקמה: להוכיח. הוא גדל בדרום אפריקה בתקופת משטר האפרטהייד, שם דמות המאצ'ו זכתה להערצה ולא הייתה שום סובלנות לילד חולמני וחנון שאוהב מחשבים, קומיקס ומדע בדיוני. הוא גם שונה מאנשים אחרים בדרך שבה הוא חושב. אצל רוב האנשים יש פאשן ורצון לעשות דברים, אבל יש להם גם משפחה, תחביבים, חברים. אצל אילון זה אחרת, ברגע שהוא מחליט שזה מה שהוא רוצה לעשות הוא מקריב את כל השאר בשביל להגיע למטרה".

איזו תכונה במאסק היית הכי רוצה לעצמך?

"אני יודע שלא הייתי רוצה לחיות את חיי באקסטרים כמו שהוא חי, אבל בהחלט למדתי ממנו שצריך לעשות רשימה קצרה של דברים שבאמת חשובים לך, ולנסות להיפטר מהפרעות בחייך. פעם בעבודה הייתי מהסוג שאומר 'כן' לכל דבר שביקשו ממני, והחלטתי שאני משנה את הגישה ואומר 'לא' לחלק מהדברים שלא מובילים אותי למקום שאני רוצה. אני חושב שזה סוג של פוקוס בחיים שלמדתי ממנו, ואני מנסה ליישם חלק מזה בחיים שלי".

אין לו חיים

בין כל הפרויקטים שלו הוא מצליח לשלב גם חיים פרטיים?

"אני חושב שהחיים הפרטיים שלו לא נורמליים. הוא התגרש שלוש פעמים, עובד שבעה ימים בשבוע. חצי שבוע הוא גר בלוס אנג'לס ובחצי השני בעמק הסיליקון. הוא בקושי רואה את ילדיו, הוא עובד עד נקודת התשישות. הוא כל הזמן מחליט החלטות מאוד קרות והגיוניות בלי רגשות. אתה יכול לעבוד בשבילו שש שנים, לעשות דברים מדהימים, אבל אם פישלת אתה הולך".

נשאר בו עוד צד שאפשר לקרוא לו אנושי?

"קודם כל הוא מאוד קרוב למשפחה ולחברים שלו. הוא מצחיק, יש לו חוש הומור, והוא מקסים כשמכירים אותו לעומק, ובאופן מפתיע הוא ממש עם הרגליים על הקרקע. פגשתי הרבה מנהלים גדולים, אבל הוא אף פעם לא היה מלא חשיבות עצמית ומניאק. המקום הכי אנושי שלו זה כשהוא מדבר על מושבה במאדים, על עתיד האנושות והצלתה. יכולה אפילו לרדת לו דמעה. הוא מאוד אמוציונלי בנושאים האלה".

יש אנשים שמכנים אותו חזיר קפיטליסט.

"הוא מאוד טוב כקפיטליסט. הוא מתייחס לעסקים כמו אל מלחמה. אבל אני לא חושב שכסף זה המוטיבציה שלו, כי אחרת הוא לא היה משקיע כל כך הרבה ומוכן להפסיד את זה כמה פעמים. הוא חזיר קפיטליסט, אבל בצורה מוזרה, כי הוא לא מונע מהכסף".

במהלך הכתיבה קרה שהתאכזבת ממנו?

"היו לי רגעים אפלים. היו כמה פעמים שחשבתי שבלתי אפשרי לכתוב את הספר. יש הרבה עבודה בהיסטוריה של פייפאל, טסלה וספייס אקס, וככל שזה התקדם היה קשה לקבל את שיתוף הפעולה המלא של אילון, כי הוא הבין שלא בטוח שתהיה לו שליטה על התוצאה.

"אני זוכר שהייתי בלוס אנג'לס, התאכסנתי במלון קטן ליד ספייס אקס, וכל מיני ראיונות בוטלו. חשבתי שזה לעולם לא יקרה. זה גם קצת מוזר לחשוב על אדם אחד שלוש שנים, לכתוב עליו, אפילו החלומות מתחילים להיות עליו. זה לא בריא. היו רגעים שתהיתי אם זה הגיוני להשקיע 5% מהחיים בהתעסקות בחיים של אדם אחר".

ספר משנה חיים

הספר תורגם להרבה שפות והשפיע על הרבה אנשים. איך זה השפיע עליך?

"אני מרגיש טוב, כי בימים אלה קשה לכתוב ספרים שאנשים יקראו. זו הרגשה נפלאה שכל כך הרבה אנשים קראו את הספר שכתבתי. זו גם תקופה מיוחדת, בגלל שלאנשים יש גישה אליך דרך טוויטר, ומייל האתר שלי. היו אנשים שכתבו לי דברים כמו, 'למדתי בבית ספר למשפטים ופרשתי, אני הולך ללמוד הנדסה בעקבות הספר שלך'. פעם הייתי במטוס ומישהו שישב לידי קרא את הספר ואמרתי לו שאני כתבתי אותו. הוא אמר שהוא בן 50 והוא התפטר מהעבודה שלו כי הוא רוצה לקחת סיכון ולעשות משהו בעל משמעות בחייו.

"הדבר החשוב הוא שהצעירים בני ה-20 שקוראים את הספר, גם אם הם חושבים שאילון משוגע, מתרשמים שלפחות הוא חולם בגדול ומנסה להגשים את החלום שלו. וזאת השראה חשובה, לחלום ולנסות להגשים את החלומות".

נשארתם בקשר?

"הוא לא כל כך אהב כמה חלקים בספר שלי, אז הוא לא מדבר איתי הרבה".

אילו חלקים הוא לא אהב בספר?

"הוא לא אהב את החלק שבו עובדים תיארו כמה קשה לעבוד בשבילו ושלפעמים הוא מתייחס אליהם רע. הוא ממש לא הסכים לתיאור. הוא אמר שתיארתי אותו כאדם שמנצל אנשים ואז זורק אותם. לפעמים הוא כזה, אבל הוא לא הסכים איתי.

"יש עוד חלק בספר שהוא לא אהב, שבו הוא 'מואשם' שהוא לוקח את כל תשומת הלב ולא תמיד נותן קרדיט לאנשים אחרים. והוא לא אהב איך שתיארתי אותו אוכל (מתנפל על הקינוח או נואם כשגוש של גלידה תלוי על שפתו התחתונה). הוא טען שתיארתי אותו כמו חיה, ושיהיה לו קשה ככה להשיג דייטים".

הוא חושב שהוא אלוהים?

"לא. אני חושב שהוא חושב שהוא יותר מוכשר מרוב האנשים. הוא מאמין בעצמו. הוא חושב על עצמו כמו רוק סטאר. מצד אחד הוא מורד, ומצד שני הוא חושב שהוא מבין את העולם ויכול לתקן אותו, למצוא פתרונות טובים יותר מאחרים".

מה התוכניות שלך לאור הצלחת הספר?

"אחרי שהספר יצא לא ידעתי מה לעשות, ואז הגיעה הצעה לתוכנית טלוויזיה. זו תוכנית מסע טכנולוגית. אני מטייל בעולם ומראיין ממציאים וסטארטאפיסטים. עכשיו צילמנו פרק בישראל ומאוד נהניתי. מחכה לחזור לבקר".

המכונית החצי אוטונומית

בתפקידו הלא רשמי כפרזנטור, מאסק צריך להתמודד עם התאונה הקטלנית הראשונה של טסלה

במאי האחרון התרחשה התאונה הקטלנית הראשונה של טסלה, לנהג שנהג במצב חצי אוטונומי. התאונה הגיעה בתזמון לא טוב, בדיוק לפני הנפקה. החברה השהתה את הדיווח לרשויות למשך תשעה ימים וחטפה ביקורת ציבורית נוקבת על השהייה מכוונת. הפרסום פגע מעט במניה (ירידה של שני אחוזים) אבל הפרשנות היא שלטווח הארוך היא לא תיפגע. הסקרנות בשוק בשיאה, במיוחד לגבי הדגם החדש שיצא בעוד שנה וכבר רשם ביקוש חסר תקדים. טסלה פרסמה הודעה רשמית שבה היא מביעה צער על מות הנהג, אבל הוסיפה שזה לא אחראי לנהוג במצב של חוסר שליטה.

שאלתי את ואנס איך זה ישפיע על טסלה.

ואנס: "נראה שאילון ממש משתלח בתקשורת. אמנם התקשורת נוטה להגיב בצורה מוגזמת בנושאים כאלו, אבל אני חושב שהציבור מודאג, ובצדק, לגבי כמה באמת טובה הטכנולוגיה הבלתי מוכחת הזו. זה בהחלט לא היה שבוע מוצלח לטסלה או לתדמיתה".