בני ברק תהיה גאווה לאומית

היא דוגמה לערים חילוניות בכל העולם שרוצות להתקדם

פרויקט BBC בני ברק / צילום והדמייה: בר לוי אדריכלים
פרויקט BBC בני ברק / צילום והדמייה: בר לוי אדריכלים

בני ברק עוד "תקועה" בעבר שבו תכננו ערים לבני אדם, ולא למכוניות, אבל - הכל לטובה. 

צו השעה בכל העולם הוא פיתוח אורבני בר קיימא, צפוף ועירוני, ידידותי להולכי רגל, מעודד מסחר מקומי וצריכה בטווח הליכה, תוך שימוש בתחבורה אלטרנטיבית וציבורית ופיתוח שטחי ציבור קטנים ומתפקדים, במקום פארקים עצומים ושוממים.

בבני ברק זה המצב הטבעי, ולכן היא יכולה להפוך בקלות יחסית לעיר שבה יתחוללו שינויים מרחיקי לכת במהירות.

למשל, שטחי החניה המעטים יצומצמו לטובת שימושים אחרים (כמו בלב מנהטן), ברחובות המסחריים תעבור רק תחבורה ציבורית ורכבי שירות שחייבים להיות קלים וחשמליים (כמו במרכזי ערים באירופה) ויורחבו בהם התשתיות להולכי רגל וכלי הרכב הקלים, שמקלים על תנועה של הורים עם עגלות, וחבורות גדולות של אנשים שהולכים ביחד. היא יכולה להיות הראשונה שתפעיל מיזם תחבורה שיתופי מבוסס רכבי חשמליים קטנים (קלנועיות), מהלך ששר התחבורה יכול להסכים ולתמוך בו, ויש לו גם הצדקה בגלל האופי השמרני של התושבים שאינו מעודד נשים לרכוב על אופניים.

החדשנות יכולה להתרחב גם במסחר: בני ברק יכולה לבקש סמכות למנוע כניסה של רשתות, כדי לשמר את האופי הקהילתי של המסחר בתחומה (יש לכך תקדים בסן פרנסיסקו), ולקבל סמכות חזקה יותר בעירוב שימושים כדי לכפות בקומות הקרקע מסחר ושירותי ציבור לפי תקנים שונים מבערים אחרות בארץ.

מעבדה בינלאומית לחדשנות

אופי הבינוי בבני ברק וצורת החיים של תושביה הם שמורת טבע שמתכננים אורבניים בכל העולם ישמחו להכיר וללמוד, וימשכו אליה חוקרי ערים ויזמים המפתחים טכנולוגיות לניהולן.

עוד יתרון על החברה החילונית שבה כל שינוי דורש שיתוף ציבור שצריך להקשיב לו ולשכנע אותו באופן מתחכם, את הציבור בבני ברק הרבה יותר קל לתמרן. למשל, אם ראשי הקהילה יכריזו ש"לא נוסעים יותר במכוניות פרטיות", כנראה שכמעט כולם יגידו אמן.

בני ברק תוכל להיות חדשנית, תושביה יוכלו להתגאות בה. סטרואוטיפים של תחבורה יבואו לעשות בה ניסיונות, ועובדות ההיי-טק הנשים החרדיות יוכלו להשתלב באקו-סיסטם שיתפתח בה. לו אני ראש עיריית בני ברקהייתי פונה לשרי התחבורה, הפנים והאוצר מבקשת סמכויות מיוחדות לפיתוח העיר לפי כללי תכנון שונים ומיוחדים לה. זאת תוך התחייבות ליעדים מוגדרים ומדידים בתורה האורבנית וכללי הקיימות. אם זה יקרה, בני ברק תהפוך למקור לגאווה לאומית, אור - לאורבניסטים - הגויים.