צפו ב"איתן": הנגמ"ש הגלגלי הראשון של צה"ל

מערכת הביטחון חשפה דגם אב-טיפוס של נגמ"ש גלגלי חדש, שיחליף את הנגמ"שים המיושנים של צה"ל ■ היתרונות המרכזיים של ה"איתן": יכולות ניידות, עלות נמוכה יחסית ומיגון גבוה

 נגמ"ש איתן/ צילום:דנה שרגא  משרד הביטחון
נגמ"ש איתן/ צילום:דנה שרגא משרד הביטחון

משרד הביטחון וצה"ל חשפו היום (ב') פיתוח של נגמ"ש גלגלי ראשון, שעתיד להחליף בשנים הבאות את הנגמ"שים המיושנים מסוג M-113, שאלפים מהם עדיין משמשים את כוחות הרגלים של צה"ל. הנגמ"ש החדש נקרא "איתן" והוא מפותח במינהלת טנק המרכבה של משרד הביטחון (מנת"ק) בשיתוף עם זרוע היבשה של הצבא.

ההחלטה לפתח את הנגמ"ש החדש התקבלה על רקע אחד הלקחים שהופקו ממבצע "צוק איתן" ברצועת עזה לפני שנתיים. זאת, בין השאר על רקע התקרית הקשה בשכונת שג'אעיה בעזה, שבה נהרגו שישה לוחמי גדוד 13 של גולני ואחד מהם, אורון שאול, הוגדר חלל ונעדר. נגמ"ש מיושן שבאמצעותו נע הכוח בזמן הקרב נתקע בעקבות תקלה מכנית, ומאוחר יותר נפגע מטיל נגד טנקים שנורה לעברו.

היום הציג משרד הביטחון תמונות ראשונות של הנגמ"ש איתן, שהוא גם הנגמ"ש הראשון בתולדות צה"ל שנע באמצעות גלגלים ולא באמצעות זחל - מה שמבטיח ניידות מהירה שלו בין גזרות שונות וזאת כי הוא יהיה מסוגל לנסוע על כבישים. מהירות הנסיעה שלו היא מעל 90 קמ"ש, הוא מצויד במערכת הנעה של 8 על 8, משקלו כ 35 טון והוא מיועד לשאת 12 לוחמים (נהג, מפקד, מקלען ועוד 9 לוחמים) בדומה לנגמ"ש נמ"ר שפותח אף הוא בידי משרד הביטחון.

האיתן ימוגן באמצעות מערכת "מעיל רוח", שמספקת מיגון אקטיבי ומפותחת ע"י רפאל מערכות לחימה. מערכת מיגון זו מותקנת גם על הטנקים מרכבה סימן 4 והנגמ"שים נמ"ר. במערכת הביטחון אמרו כי גם גלגליו של האיתן ממוגנים, באופן שהוא יוכל להמשיך לפעול גם במקרה שיפגעו. כך, הנגמ"ש ממוגן מפגיעה של מטעני צד ומטעני גחון. באיתן יותקנו תותח 30/40 מ"מ ועמדה לירי טילים. בנוסף למערכת המיגון מעיל רוח, יותקנו באיתן אמצעי מיגון ריאקטיביים באופן שיגביר את השרידות שלו בשדה הקרב העדכני. במשרד הביטחון אמרו היום כי עם השלמת פיתוחו, האיתן יהיה כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם. שם אמרו עוד כי האיתן תוכנן כך שיהיה כלי רב תכליתי, שיתאים לשימוש הכוחות הלוחמים במגוון רחב של משימות - תוך שימת דגש על עלויות ייצור נמוכות מאד, ביחס לנגמ"שים אחרים: מחצית מהעלות של נגמ"ש נמ"ר או כל נגמ"ש גלגלי אחר שמציעות כיום התעשיות הביטחוניות ברחבי העולם.

מחירו הנמוך, יחסית, של הנגמ"ש איתן הוסבר בידי ראש מנת"ק, תא"ל ברוך מצליח בהתבססות על מערכות מסחריות שעלותן זולה באופן משמעותי מעלותן של מערכות אחרות המשמשות נגמ"שים אחרים בארץ ובעולם.לדברי תא"ל מצליח, בשל מחירו הנמוך של האיתן, צה"ל יוכל להתחיל את ההצטיידות בו כבר במסגרת התכנית הרב-שנתית הנוכחית, "גדעון". להערכתו בתוך כשנתיים ניתן יהיה לפתוח בייצור הסדרתי של הנגמ"ש החדש וזאת בקצב של כמה עשרות בכל שנה. עדיין לא ברור אם חלק מהייצור יעשה בארה"ב, בדומה לאופן שבו נעשה ייצור הנמ"ר - שחלקים ממנו מיוצרים בארה"ב, נרכשים בידי מערכת הביטחון באמצעות כספי הסיוע האמריקאי ומורכבים בישראל.

הניסויים באב טיפוס של האיתן יחלו בימים הקרובים ואליהם יצטרפו עוד שני אבות טיפוס נוספים שנמצאים כעת בשלבי בנייה.