במכמורת מציעים פשרה: עומק דיג נמוך מדרישת מש' החקלאות

העומק המוצע - 25 מ' ביום ו-20 מ' בלילה, במקום 40 מ' ■ משרד החקלאות: ההצעה מאפשרת לכידת דגים קטנים מהגודל המקובל ובכך יגרם נזק בלתי הפיך בטווח הארוך

דייג ורשת / צילום: תמר מצפי
דייג ורשת / צילום: תמר מצפי

דייגי המכמורת מציעים פשרה מול המגבלות החדשות שהציב אגף הדיג על דייגי המכמורת הגוררים את רשתותיהם על קרקעית הים, פשרה שאותה יציעו בישיבת ועדת הכלכלה מחר (ג') בראשות איתן כבל, על מנת שניתן יהיה להגיע למערכת תקנות שיאושרו בוועדה ושאותן ניתן יהיה להציג בבג"צ על מנת לסיים את פרשת המכמורתנים.

משרד החקלאות, בשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע, החליט על מגבלות חדשות על דייגי המכמורת. אגף הדיג במשרד הטיל על דייגי המכמורת מגבלות שלא עוגנו בתקנות בוועדת הכלכלה, אלא נמסרו להם באופן אדמיניסטרטיבי, כתנאי לחידוש רישיון דיג. המגבלה העיקרית היתה איסור דיג בעומק של פחות מ-40 מטר, לעומת מגבלת עומק של 15 מטר ששררה עד היום. בנוסף, נדרשה הפסקת פעילות מוחלטת בחודשים יוני-יולי-אוגוסט (אחרי תקופת ההשרצה) וכן הגדלת גודל ה"עין" ברשת. עיקר הפגיעה הצפויה למכמורתנים היא בשלל החסילונים (שרימפס).

לדברי המכמורתנים, הטיעונים על הפגיעה בדגה אינה נכונה ואינה מבוססת על עבודה מדעית רצינית, ולדבריהם יש בשנים האחרונות דווקא עלייה בכמות הדיג באגן המזרחי של הים התיכון בשל פתיחת תעלת סואץ החדשה, ודגים מים סוף נכנסו לאזור והתרבו. כמו כן, לדבריהם, אגף הדיג במשרד החקלאות עצמו מדווח על עלייה בכמות הדולפינים באיזור, המעידה על גידול בדגה.

לדברי המכמורתנים, המגבלות כבר יצרו בעיות כלכליות חמורות למכמורתנים המושבתים זמן רב ללא פיצוי, והם מציעים הסדר פשרה שבו הנקודות העיקריות הבאות: חזרה מיידית לדיג; הגדלת מרחק איסור הדיג לא מ-15 מטר ל-40 מטר, אלא לעומק של 20 מטר בשעות הלילה ו-25 מטר בשעות היום; השבתת הדיג לחודש וחצי בלבד, בליווי מדעי וסטטיסטי; פיילוט לשינוי גודל ה"עין" ברשת בליווי בדיקה מדעית; הוצאה מדורגת של ספינות המכמורת לגריטה בהסכמה, תוך מתן פיצוי כספי מתאים; הקמת שולחן עגול של נציגי וועדת הכלכלה, משרד האוצר, משרד החקלאות והמכמורתנים, למעקב שוטף ובדיקת התקנות.

ל"גלובס" נודע כי 17 מכמורתנים הודיעו כי הם מוכנים לצאת מהענף, והאוצר מציע להם פיצוי של 25 מיליון שקל, אבל הם דורשים פיצוי של 182 מיליון שקל. מגבלת ה-40 מטר מסייעת גם להקטין סיכונים לפגיעת מכמורות בצינור הגז, המוצב בים בין אשדוד לחיפה בעומק 30 מטר.

משרד החקלאות מסר בתגובה להצעת הפשרה: "ההצעה החלקית שהוגשה על ידי המכמורתנים אינה עולה בקנה אחד עם הצעת תיקון תקנות הדייג שהגיש המשרד לוועדת הכלכלה של הכנסת ואשר תכליתו לשפר את משאב הדגה ולצמצם את הפגיעה בו. ההצעה שהוגשה על ידי המכמורתנים מאפשרת לכידת דגים קטנים מהגודל המקובל במדינות אחרות באגן הים התיכון ובכך ייגרם נזק בלתי הפיך בטווח הארוך.

"יצוין כי במסגרת עתירות המכמורתנים, הוציא בג"צ צו על תנאי רק לגבי שאלת הסמכות המקבילה לקביעת הגבלות ברישיונות הדיג בידי פקיד הדיג הראשי. עוד חשוב להדגיש, כי במהלך השנתיים האחרונות התקיימו פגישות עם נציגי הדייגים והוצגה עמדת המשרד הן ביחס לטיוטת התקנות והן ביחס למגבלות ברישיונות הדיג".