כתב אישום ראשון בפרשת הלבנת ההון ביותר ממיליארד שקל

במסגרת הפרשה בה נעצר גם עדי צים, הוגש כתב אישום חמור נגד יצחק ואזנה ו-7 חברות שבשליטתו, בין היתר, בגין עבירות מס בהיקף ענק ועבירות הלבנת הון בהיקף של לכל הפחות כ-140 מיליון שקל ■ צים היה עד מטעם התביעה

ואזנה / צילום: שלומי יוסף
ואזנה / צילום: שלומי יוסף

פחות מחודשיים לאחר שהתפוצצה פרשת הלבנת ההון לכאורה, בהיקף של כ-200 מיליון שקל בתחום כוח-האדם - שבמסגרתה נעצר גם עדי צים, לשעבר מבעלי רשת הקמעונאות "כמעט חינם" וכיום בעלי חברת המימון וניכיון הצ'קים אס.אר אקורד - הוגש כתב אישום ראשון בפרשה. האישום חושף כי היקף עבירות המס במסגרת הפרשה היה גבוה בהרבה ממה שהעריכו בתחילה, והגיע ליותר ממיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע, כי צים עצמו יזומן לשימוע בקרוב בטרם הגשת כתב אישום נגדו.

כתב האישום הוא תולדה של חקירה המכונה "תיבת נח", המשותפת למחלקת חקירות מכס ומע"מ ת"א, פקיד שומה חקירות ת"א, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, משרד הכלכלה, ביטוח לאומי ויחידה ארצית לפשיעה כלכלית של משטרת ישראל. במסגרת החקירה נעצרו 19 מעורבים בגין חשד לביצוע שורת עבירות מרמה, מס והלבנת הון בהקשר לשירותי כוח-אדם.

יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר
 יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר

 

לפי החשדות, חברו מספר גורמים, שחלקם עוסקים בתחום מתן שירותי כוח-אדם, לגורמים שבבעלותם בתי-עסק מורשים למתן שירותי מטבע, אחד מהם הוא אס.אר.אקורד, ויצרו מנגנון שיטתי של דיווחים כוזבים, ניפוח עסקאות, הפקה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות והמרת כספים. זאת, כדי להפיק רווחים במרמה ולהונות את רשויות המס והביטוח הלאומי, וכן את אגף ההסדרה במשרד הכלכלה, שהוא הרגולטור בתחום כוח-האדם.

מהאישום שהוגש נגד ואזנה, על-ידי עוה"ד ליאת בכור, מאור סבג ואוראל בן-מוחה מהיחידה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, עולה, כי ואזנה סיפק ללקוחותיו - חברות המספקות שירותי כוח-אדם בתחומי הניקיון והשמירה - חשבוניות פיקטיביות בסכומי עתק.

על-פי האישום, על מנת שאלו יוכלו להעסיק מאות עובדים, בלי שיתקיימו יחסי עובד-מעסיק, ובלי שאלו יצטרכו לתת לעובדים את הזכויות המתחייבות מחוק הביטוח הלאומי וכן לשלם בגינם מס-הכנסה, הלקוחות רכשו מהנאשם לאורך השנים 2013-2016 חשבוניות-מס פיקטיביות על-שם שבע החברות הנאשמות וחברות אחרות שעליהן שלט ואזנה. החברות הנאשמות הן חברת "מוקד אריק", חברת ל.ש. אחזקה ניקיון וניהול, תנופת ביטחון, ליבנת שירי, ע.מ. לימא, בטר קלין אחזקות מבנים, וב.ג. שחר אבטחה.

כתב האישום נפתח בתיאור פעילותו הפלילית "המקדימה" של בן-דודו של יצחק ואזנה, ליאור ואזנה, בתקופה שבין מאי 2010 ליוני 2013, אשר בהמשך "הועברה" ליצחק ואזנה. על-פי הנטען, עד שנת 2013 היה זה ליאור שהוציא ללקוחות שונים בעצמו ובאמצעות אחרים חשבוניות פיקטיביות בתחום ענף כוח-אדם ע"ש עוסקים שונים. בין הלקוחות שלהם סיפק ליאור שירותים היו חברת אמונים אבטחה ושירותים 2004, מוקד גל, א.פ רמה - חברה למתן שירותים, אשל ניקיון ואחזקה, בוני אלפא ניהול וביצוע, וחברת צעד אמיץ. מהאישום עולה עוד, כי בין יתר העוסקים שבאמצעותם הוציא ליאור את החשבוניות הפיקטיביות, בחודשים מאי 2012-יוני 2012, הוציא ליאור חשבוניות פיקטיביות גם ע"ש חברת יהלום שירותי שמירה, אבטחה והדרכה, ובהמשך לכך, בחודש ינואר 2013, החל יצחק ואזנה לעבוד עם ליאור בהפצת חשבוניות פיקטיביות באמצעות חברת יהלום.

בהמשך, בעקבות חקירה פלילית שנפתחה נגד ליאור ואזנה, עברו "לקוחותיו" לנאשם (יצחק), כדי שזה ימשיך לתת להם כיסוי חשבונאי פיקטיבי. באישום נטען, כי בחודש מרץ 2013, קשר יצחק ואזנה קשר עם ליאור, הלקוחות של ליאור, יהלום ואחרים, לביצועה של תוכנית עבריינית, שבמסגרתה הלקוחות של ליאור הועברו אליו (ליצחק), במטרה שימשיך לספק את החשבוניות הפיקטיביות לכל דורש.

על-פי האישום, מטרת הקשר הייתה, בין היתר, לאפשר ללקוחות להחזיק מאות עובדים בלי שיתקיימו יחסי עובד-מעביד, בלי שיידרשו לתת לעובדים זכויות המגיעות להם על-פי חוק ביטוח לאומי וחוקים אחרים, ובלי שייאלצו לשלם להם פיצויי פיטורים ו/או גמולים נוספים, וכן כדי שיוכלו לנכות את תשלומי המס הנובעים מהחשבוניות הפיקטיביות, ובכך להקטין את הוצאות עסקיהם.

כמפורט באישום, מחודש מרץ 2013 ועד יוני 2016, במסגרת אותו קשר אסור, פעל יצחק ואזנה בעצמו ובאמצעות אחרים למכירת מסמכים בתחום ענף כוח-האדם הנחזים להיות חשבוניות-מס שהוצאו כדין, ללקוחות של ליאור ולאחרים, בלי שבוצעה עסקה או בלי שהתכוונו לעשות את העסקאות שלגביהן הוצאו המסמכים כאמור. החשבוניות הפיקטיביות נרשמו ע"ש החברות הנאשמות עימו, וע"ש עוסקים נוספים.

עוד על-פי האישום, בנוסף להוצאת חשבוניות הפיקטיביות שהוצאו על-שם החברות שבהן שלט יצחק ואזנה, במהלך התקופה הרלבנטית הוא פעל להוצאת חשבוניות פיקטיביות גם ע"ש יהלום, שלא הייתה בשליטתו הבלעדית. מהאישום עולה, כי במהלך התקופה הרלבנטית ולצורך קידום הקשר התרמיתי ומטרותיו, פעל ואזנה באמצעות הנאשמות וחברת יהלום בשיטה הבאה: ואזנה העמיד בחברות הנאשמות ובחברת יהלום איש קשר מטעמו, שהיה רשום או שיירשם בה כמנהל ויפעל אל מול רשויות שונות, על אף שבפועל הוא זה (ואזנה) שניהל את החברות והיה הרוח החיה בהן.

כחלק מהתוכנית העבריינית ועל-מנת שיוכל לספק כיסוי חשבונאי ללקוחותיו העוסקים בכוח-אדם, פעל ואזנה בעצמו ובאמצעות אחרים לקבל במרמה ולעשות שימוש ברישיונות בתחומי כוח-האדם, ניקיונות ושמירה ממשרד הכלכלה, שניתנו לחברות כדין עובר לשליטת ואזנה בהן;

על אף שעיקר פעילותו העבריינית של ואזנה התבצעה ממשרדו האישי ברחוב החרושת 5 באור יהודה, הוא רשם והפעיל משרדים נוספים ע"ש החברות בבעלותו לצורכי הקשר ולמראית עין כאילו מתבצעת בהן עבודה; עוד על-מנת ליצור מראית עין של פעילות עסקית, פעל ואזנה להעסקת מספר עובדים מצומצם ע"ש החברות, הן לחיזוק מצג השווא בדבר פעילות אמיתית ולגיטימית והן כדי שלא להסתכן בביטול או שלילת רישיונות משרד הכלכלה בחברות שבהן פעל ללא היתר. כל זאת, נטען, במטרה להסוות את פעילותו העבריינית אם תיערך ביקורת של משרד הכלכלה.

בנוסף, ואזנה החליף מעת לעת את החברות שבאמצעותן הוציא חשבוניות פיקטיביות ללקוחות ולעוסקים, בהתאם לצורכי הקשר, בשל ביטול הפטור בניכוי מס במקור, או בשל שלילת רישיון כוח-האדם של החברות.

בהמשך לאמור, נטען באישום, כי על-מנת להקטין את תשלומי המס של החברות, אשר נובעים מהוצאת החשבוניות הפיקטיביות, פעל ואזנה להוצאתן ולניכוין של תשומות פיקטיביות ע"ש החברות הנאשמות וע"ש חברות נוספות, שהיו, בין היתר, בשליטת בן-דודו ליאור. ואזנה הוציא חשבוניות פיקטיביות ללקוחות, הנפיק תלושי משכורת ע"ש החברות הנאשמות, או איפשר ללקוחות להנפיק תלושי משכורת ע"ש הנאשמות בעצמן. בהמשך לכך, בפתיחת טופסי העובד (טופס 102) במערכות הנהלת-החשבונות של החברות הנאשמות, נמנע ואזנה מלסמן את תשלומי המעסיק בתוכנת מיכפל (תוכנת המחשב המחשבת את שכר העובדים). זאת, במטרה למנוע דיווח לביטוח לאומי ולמס-הכנסה והתאמה ביניהם, ובכך להימנע מתשלום מס מעסיקים.

כספי העבירה נמשכו בחברות של צים

עוד נטען באישום, כי לצורך השלמת התרמית ביצע ואזנה פעולות להסוואת ולהסתרת מקור הכספים והפעולות האמיתיות הנעשות בהם. כך נרשמו החשבוניות הפיקטיביות בכזב בכרטיסי הנהלת-החשבונות של הלקוחות, כאילו שיקפו עסקאות אמת מול מוציאן, ונגדן נרשמו תשלומים שבוצעו לכאורה בגין העסקאות. התשלומים עבור החשבוניות הועברו על-פי רוב בהמחאות או בהעברות בנקאיות לחשבונות הבנק של החברות הנאשמות והחברות האחרות, ואלה הופקדו בחשבונות הבנק של החברות על-ידי וזאנה, ונמשכו בהמשך במזומן או נמשכו מראש - משמע "הולבנו" - אצל נותני שירותי מטבע, בהם החברות שבבעלות עדי צים - צים פיננסים, אס.אר-אקורד - וכן חברת גוסטו הפעילה בתחום, והוחזרו לידי הלקוחות תמורת עמלה.

גורם בחקירה: ראיות הקושרות את צים לביצוע העבירות

פרטים מעניינים בכתב האישום שהוגש הבוקר (ג') נגד וזאנה, הם שמות עדי התביעה מספר 554 ו-555 בכתב האישום - עדי צים ואשתו, אילנית, שמסרה עדות בפרשה. ל"גלובס" נודע, כי צים יזומן בקרוב לשימוע לפני הגשת כתב אישום נגדו. גורם מתוך החקירה אמר ל"גלובס", כי טרם התקבלה החלטה סופית בעניינו של עדי צים, אולם קיימות בתיק ראיות הקושרות אותו לביצוע העבירות.

לדברי הגורם, מהחקירה עולה כי החברה בבעלות צים סיפקה את התשתית להלבנת כספים שהושגו תוך תרמית וביצוע עבירות, אולם קיימת מחלוקת בין החוקרים לצים בנוגע לידיעתו על העבירות הללו.

צים נעצר ביוני השנה בחשד לביצוע עבירות מרמה, מס והלבנת הון, והוא חשוד בכך שסייע, באמצעות החברה הציבורית אס.אר-אקורד שבשליטתו, לבניית התשתית למרמה נגד רשויות המס, הביטוח הלאומי ומשרד הכלכלה.החשדות נגד צים סובבות בעיקר סביב הקשר שלו עם יצחק ואזנה, החשוד המרכזי בפרשה, כאשר בין היתר נטען, כי החברות שבאמצעותן ניהל ואזנה את התרמית נגד המדינה - בייחוד חברת "מוקד אריק" - הייתה לקוחה של חברת אס.אר-אקורד וחברות נוספות בבעלות צים, וזו סייעה לה בהלבנת כספי התרמית.

צים וחברת אס.אר-אקורד הכחישו בחקירותיהם באופן מלא את כל החשדות נגדם. בין היתר טענו, כי חברת כוח-האדם "מוקד אריק" הייתה מוקפת בבתי-עסק שונים, שהעניקו לה שירותי מטבע, אך הממשק היחיד בין "אקורד" ל"מוקד אריק" היה ממשק של ניכיון צ'קים בהתאם לחוק, תוך הקפדה על כללי החוק. לטענת צים, המדינה מנסה, שלא בצדק, לקשור בין ואזנה לבין צים, ולייחס לקשר הידידותי ביניהם נופך פלילי שאינו קיים.

באת-כוחו, עו"ד פנינת ינאי, מסרה בתגובה, כי "העובדה כי כתב אישום הוגש נגד ואזנה בלבד מדברת בעד עצמה. כפי שטענו לכל אורך הדרך, אין כל קשר בין החשדות שעלו נגד ואזנה ושבשלו לכדי כתב אישום לבין פעילותו העסקית החוקית לעילא ולעילא של מר עדי צים.

"צים שיתף פעולה באופן מלא ופרש בפני גורמי החקירה את גרסת החפות המלאה שלו, בצירוף מסמכים המנקים אותו מכל חשד שהוא, ואנו סמוכים ובטוחים כי בהתאם לאלו תתגבש גם המסקנה הסופית אצל גורמי החקירה, וכי צים יוכל לשוב לשגרת חייו האישיים והעסקיים".

כך בוצעה תרמית מיליארד השקלים:

מקבלי ה"שירות": לקוחותיו של יצחק ואזנה, חברות כוח-אדם, העסיקו בעצמן עובדים באתרים שונים בעבודות שמירה, אבטחה ועוד

ה"שירות" שניתן: ואזנה וחברות בבעלותו סיפקו תלושי משכורת פיקטיביים לעובדים של הלקוחות - לפי דרישה

הסוואת העבירות 1: יחד עם תלושי המשכורת הפיקטיביים, הוציאו ואזנה והחברות שבבעלותו חשבוניות-מס פיקטיביות המכסות את עלויות המשכורות

הסוואת העבירות 2: הלקוחות (חברות כוח-אדם) העבירו תשלום לנאשמות ולחברות הנוספות, בין שבצ'ק או בהעברה בנקאית, בהתאם לחשבונית

הלבנת הכספים: ואזנה והחברות שבבעלותו פרטו את הצ'קים בצ'יינג'ים (בין היתר של עדי צים), או הפקידו אותם בחשבונות הבנק של החברות, ומשכו לאחר מכן את הכספים במזומן

התמורה לשירות: כספי המזומנים שנמשכו הוחזרו לידי הלקוחות בניכוי עמלה לטובת ואזנה