בעלי המניות אישרו: מיילן תרכוש את חברת התרופות Meda

זאת, לאחר שהתקבלו כבר האישורים הרגולטוריים לרכישה גם באירופה וגם בארה"ב ■ מיילן, נזכיר, תרכוש את מדה תמורת 7.2 מיליארד דולר במזומן ובמניות

רוברט קורי/ צילום:תמר מצפי
רוברט קורי/ צילום:תמר מצפי

הצעת הרכש של מיילן   לבעלי המניות של חברת התרופות השבדית Meda הצליחה: 94% מבעלי המניות של מדה קיבלו את ההצעה. בכך התמלאו כל התנאים להשלמת העסקה, אחרי שהתקבלו האישורים הרגולטוריים לרכישה גם באירופה וגם בארה"ב.

מיילן, נזכיר, תכננה לרכוש את מדה תמורת 7.2 מיליארד דולר במזומן ובמניות (כ-10 מיליארד דולר כולל חוב).

העסקה תוכננה להתבצע לפי מחיר של 165 קרונות שבדיות למניית מדה, פרמיה של כ-92% על מחיר המניה בבורסה של שטוקהולם נכון לפברואר, אך פרמיה חד ספרתית של כ-9% על המחיר הממוצע של המניה בשנה החולפת. כלומר, המניה חוותה ירידה חדה מהשיא של 148 קרונות אותו רשמה באפריל 2015. המחיר משקף מכפיל של 12.9 על ה-EBITDA המתואם של מדה ל-2015 ושל 8.9 כולל הסינרגיות. מיילן צופה סינרגיות שנתיות של כ-350 מיליון דולר לפני מס.

רכישת מדה, כך פורסם אז, תתבצע במזומן ובמניות: 80% במזומן, ו-20% במניות, כאשר רכיב המניות כולל מנגנון שלוקח בחשבון את מחיר מניית מיילן ב-20 ימי המסחר שלפני הצעת הרכש. המימון יתבצע בעזרת הלוואת גישור שתקבל החברה מדויטשה בנק וגולדמן זאקס. הצעת הרכש הרשמית תוגש במאי, ותהיה בתוקף עד יולי. מדובר ברכישה הגדולה ביותר של מיילן, שבעבר שילמה 6.7 מיליארד דולר על מרק הגרמנית ולפני כשנה רכשה נכסים מחברת אבוט בעסקה של מעל 5 מיליארד דולר.

שתי החברות לא פועלות בארץ

מיילן, המנוהלת על-ידי הת'ר ברש, נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל אביב. היא הצטרפה למסחר בת"א כשניסתה בשנה שעברה לבצע השתלטות עוינת על פריגו הדואלית, אך בעלי המניות של פריגו דחו את הצעת הרכש שהגישה להם מיילן.

מדה נחשבה בשנים האחרונות לאחד היעדים הפוטנציאליים החמים לרכישה בשוק הפארמה. היא מעסיקה 4,500 עובדים, מתוכם 2,650 אנשי שיווק, ביותר מ-50 מדינות. סל המוצרים של מדה כולל תרופות מרשם (כ-62% מהמכירות) ותרופות שנמכרות ללא מרשם. בחלוקה אזורית, אירופה מהווה מקור ל-65% מההכנסות - עיקרן מגרמניה, איטליה, צרפת ושבדיה; ארה"ב אחראית ל-17% מההכנסות; והשווקים המתפתחים - בעיקר סין, רוסיה ומדינות המפרץ הפרסי - ל-16%.

התרופות של מדה מתמקדות במספר תחומים, כולל הנשימה, דרמטולוגיה, כאב ודלקות. מכירות החברה ב-2015 הסתכמו בכ-2.3 מיליארד דולר והיא רשמה EBITDA מתואם של 768 מיליון דולר. לפי נתונים שפרסמה מיילן, מדה צפויה לצמוח בכ-3% בשנה בהכנסות ובכ-5% ב-EBITDA המתואם ב-2016-2018. מדה היא שותפתה של מיילן בשיווק התרופה המקורית המשמעותית שלה, EpiPen, באירופה.

במיילן מעריכים כי הרכישה תחזק את מעמדה הגלובלי בשוק התרופות, ותרחיב את פורטפוליו מוצריה בתחום ה-specialty (תרופות ייחודיות) גנריקה ו-OTC (תרופות שנמכרות ללא מרשם). מיילן סבורה שהשילוב ייצר מאסה קריטית בערוצים המסחריים שלה באירופה, ויספק לה פוטנציאל לצמיחה בשווקים מתפתחים. בנוסף, השילוב ייצר לה עסקי OTC בהיקף של כ-1 מיליארד דולר.

רכישת מדה גם תכניס את מיילן ל-16 מדינות חדשות (אגב, ישראל אינה אחת מהן - שתי החברות לא פועלות בארץ, אף שמיילן נסחרת בבורסה המקומית). הרכישה צפויה לתרום מיידית לרווחי מיילן וב-2017 התרומה לרווח הנקי למניה תגיע ל-35-40 סנט. בכך, מיילן תוכל להגיע להערכתה ליעד שהציבה לעצמה, רווח נקי מתואם של 6 דולר למניה, כבר ב-2017, שנה מוקדם יותר מהמתוכנן.

"להאיץ את ביצוע החזון שלנו"

"רכישת מדה תאפשר לנו להאיץ את ביצוע החזון והאסטרטגיה שלנו, ולייצר ערך משמעותי", אמר קורי לפני מספר חודשים. "אנחנו מאמינים שמיילן נמצאת בעמדה ייחודית בתעשיית הפארמה העולמית, עם יסודות חזקים והיסטוריה של הצלחות ברכישות ובהזדמנויות האורגניות. בנינו את העסקה באופן אופטימלי שיאפשר לנו גמישות פיננסית במקרה של הזדמנויות עסקיות נוספות".