יעד חדש: מיילן מעוניינת לרכוש את מדה תמורת 7.2 מיליארד ד'

מדה היא חברה שבדית שמוכרת תרופות מרשם ו- OTC בעיקר באירופה ■ העסקה מתבצעת בפרמיה של 92% על מחיר השוק של מדה בבורסה של סטוקהולם ■ מיילן דיווחה אתמול במקביל על עלייה של כ-20% בהכנסות הרבעון הרביעי של 2015

רוברט קורי / צילום: בלומברג
רוברט קורי / צילום: בלומברג

אם התכנון המקורי של חברת התרופות מיילן   היה מתגשם, היא הייתה מפרסמת אתמול את דוחות הרבעון האחרון של 2015 שבהם הייתה נכללת כבר חברת פריגו, שעליה היא ניסתה להשתלט. אך ההשתלטות על פריגו נכשלה כידוע, ואתמול, לצד פרסום הדוחות הכספיים שלה, עדכנה מיילן בנוגע ליעד הרכישה החדש שלה: חברת התרופות השבדית מדה (Meda).

בניגוד לעסקת פריגו, עסקת מדה מתבצעת בהסכמת דירקטוריון החברה הנרכשת. מיילן תשלם במזומן ובמניות כ-83.6 מיליארד קרונות שבדיות (כ-10 מיליארד דולר) תמורת מדה, כולל החוב של החברה הנרכשת (כ-7.2 מיליארד דולר בנטרול החוב).

העסקה מתבצעת לפי מחיר של 165 קרונות שבדיות למניית מדה, פרמיה של כ-92% על מחיר המניה בבורסה של שטוקהולם אתמול, אך פרמיה חד ספרתית של כ-9% על המחיר הממוצע של המניה בשנה החולפת. כלומר, המניה חוותה ירידה חדה מהשיא של 148 קרונות אותו רשמה באפריל 2015. המחיר משקף מכפיל של 12.9 על ה-EBITDA המתואם של מדה ל-2015 ושל 8.9 כולל הסינרגיות. מיילן צופה סינרגיות שנתיות של כ-350 מיליון דולר לפני מס.

מניית מדה זינקה בשעות הבוקר בכ-70% בתגובה לדיווח, אך התגובה במניית מיילן הייתה שונה לחלוטין. השילוב של החדשות על רכישת ענק שכוללת גם דילול מסוים (בשל רכיב מנייתי בתשלום) ושל דוחות מאכזבים, הפיל אתמול במסחר המאוחר את המניה ב-9.1% לכ-46 דולר, והיום המניה נפלה במהלך המסחר בת"א בכ-12%.

רכישת מדה תתבצע במזומן ובמניות: 80% במזומן, ו-20% במניות, כאשר רכיב המניות כולל מנגנון שלוקח בחשבון את מחיר מניית מיילן ב-20 ימי המסחר שלפני הצעת הרכש. המימון יתבצע בעזרת הלוואת גישור שתקבל החברה מדויטשה בנק וגולדמן זאקס. הצעת הרכש הרשמית תוגש במאי, ותהיה בתוקף עד יולי. מדובר ברכישה הגדולה ביותר של מיילן, שבעבר שילמה 6.7 מיליארד דולר על מרק הגרמנית ולפני כשנה רכשה נכסים מחברת אבוט בעסקה של מעל 5 מיליארד דולר.

שתי החברות לא פועלות בארץ

מיילן, בניהולם של המנכ"לית הת'ר ברש והיו"ר רוברט קורי, נרשמה למסחר בת"א בתחילת נובמבר כחלק מניסיון ההשתלטות שלה על פריגו, וכיום היא מהווה כ-4% ממדד ת"א 25. לאחר הירידה היום, שמחקה את העליות שרשמה מיילן מאז הצטרפה למסחר כאן, נסחרת חברת התרופות בשווי של כ-24.9 מיליארד דולר.

מדה נחשבה בשנים האחרונות לאחד היעדים הפוטנציאליים החמים לרכישה בשוק הפארמה. היא מעסיקה 4,500 עובדים, מתוכם 2,650 אנשי שיווק, ביותר מ-50 מדינות. סל המוצרים של מדה כולל תרופות מרשם (כ-62% מהמכירות) ותרופות שנמכרות ללא מרשם. בחלוקה אזורית, אירופה מהווה מקור ל-65% מההכנסות - עיקרן מגרמניה, איטליה, צרפת ושבדיה; ארה"ב אחראית ל-17% מההכנסות; והשווקים המתפתחים - בעיקר סין, רוסיה ומדינות המפרץ הפרסי - ל-16%.

התרופות של מדה מתמקדות במספר תחומים, כולל הנשימה, דרמטולוגיה, כאב ודלקות. מכירות החברה ב-2015 הסתכמו בכ-2.3 מיליארד דולר והיא רשמה EBITDA מתואם של 768 מיליון דולר. לפי נתונים שפרסמה מיילן, מדה צפויה לצמוח בכ-3% בשנה בהכנסות ובכ-5% ב-EBITDA המתואם ב-2016-2018. מדה היא שותפתה של מיילן בשיווק התרופה המקורית המשמעותית שלה, EpiPen, באירופה.

במיילן מעריכים כי הרכישה תחזק את מעמדה הגלובלי בשוק התרופות, ותרחיב את פורטפוליו מוצריה בתחום ה-specialty (תרופות ייחודיות) גנריקה ו-OTC (תרופות שנמכרות ללא מרשם). מיילן סבורה שהשילוב ייצר מאסה קריטית בערוצים המסחריים שלה באירופה, ויספק לה פוטנציאל לצמיחה בשווקים מתפתחים. בנוסף, השילוב ייצר לה עסקי OTC בהיקף של כ-1 מיליארד דולר.

רכישת מדה גם תכניס את מיילן ל-16 מדינות חדשות (אגב, ישראל אינה אחת מהן - שתי החברות לא פועלות בארץ, אף שמיילן נסחרת בבורסה המקומית). הרכישה צפויה לתרום מיידית לרווחי מיילן וב-2017 התרומה לרווח הנקי למניה תגיע ל-35-40 סנט. בכך, מיילן תוכל להגיע להערכתה ליעד שהציבה לעצמה, רווח נקי מתואם של 6 דולר למניה, כבר ב-2017, שנה מוקדם יותר מהמתוכנן.

"להאיץ את ביצוע החזון שלנו"

"רכישת מדה תאפשר לנו להאיץ את ביצוע החזון והאסטרטגיה שלנו, ולייצר ערך משמעותי", אמר קורי. "אנחנו מאמינים שמיילן נמצאת בעמדה ייחודית בתעשיית הפארמה העולמית, עם יסודות חזקים והיסטוריה של הצלחות ברכישות ובהזדמנויות האורגניות. בנינו את העסקה באופן אופטימלי שיאפשר לנו גמישות פיננסית במקרה של הזדמנויות עסקיות נוספות".

מטעם החברה נרכשת צוטט דירקטור בשם פטר פון ארנהיים, שאמר: "אנחנו ממליצים לבעלי המניות לקבל את ההצעה של מיילן. ההצעה מספקת ערך מצוין לבעלי מניות מדה, ואנחנו חולקים את החזון של מיילן שעוסק ביצירת שחקנית פארמה מובילה".

במקביל פורסמו אתמול כאמור הדוחות של מיילן. ברבעון הרביעי הסתכמו הכנסות החברה בכ-2.5 מיליארד דולר, עלייה של 19.6% ביחס לרבעון המקביל, הנמוכה מתחזיות האנליסטים. הרווח הנקי המתואם הגיע לכ-620 מיליון דולר, עלייה של 47.7%, והרווח הנקי למניה הגיע ל-1.22 דולר - גם כאן מתחת לתחזיות האנליסטים. השנה כולה הסתיימה עם הכנסות של 9.4 מיליארד דולר ורווח נקי מתואם של כ-2.1 מיליארד דולר.

ב-2016, מיילן מצפה להכנסות של 10.5-11.5 מיליארד דולר, רווח נקי מתואם של כ-2.5-2.7 מיליארד דולר, ורווח נקי מתואם למניה של 4.85-5.15 דולר. התחזית דומה לתחזיות האנליסטים.

"מידה של סקפטיות"

יונתן קרייזמן, אנליסט בנק ירושלים ברוקראז', אמר היום כי "מיילן דיווחה על תוצאות נמוכות מציפיות השוק. החברה טענה שציפיות השוק היו גבוהות מדי סביב תרופת ה-Epipen, אם כי אנו מצביעים על כך שקונצנזוס האנליסטים עלה ברבעון האחרון רק ב-2 סנטים - בעוד התוצאות היו נמוכות מהציפיות ב-5 סנטים". לדבריו, גם התחזית ל-2016 נמוכה בכ-150 מיליון דולר במונחי מכירות ביחס לשוק, אם מביאים בחשבון תרומה של רבעון מרכישת מדה.

על הרכישה עצמה אמר קרייזמן כי "פרמיה של 92% על מחיר השוק של מדה נראית גבוהה, אך מצד שני, מכפיל ה-EBITDA הוא סביר ביחס לעסקאות האחרונות שראינו בשוק הזה.

"הרציונל של מיילן הוא לשלב את מדה עם זרוע הפעילות האירופאית שנרכשה מאבוט לפני כשנה. להערכתנו, התגובה הצוננת במניה משקפת מידה של סקפטיות לאור החיבור בין הדוחות החלשים לרכישתה של החברה השבדית שמציגה סטגנציה בצמיחה האורגנית".