המליצו לכם לנסח "נאום מעלית"?

למה ברוב המקרים הטקטיקה ממש לא מועילה לכם?

לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock
לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock

כשרעיון "נאום המעלית" נולד, בימי הסטארט-אפים הראשונים, היה נחוץ ליזמים להציג בכמה מילים את מהות העסק שלהם, ולפעמים זה בדיוק מה שסימן את תחילתה של ידידות מופלאה עם נציג קרן הון סיכון.

אבל מאז אימצו את הרעיון יועצי קריירה וניהול שמציעים לעובדים ולמחפשי עבודה להשתמש בו, ולא בטוח שבצדק.

לא למקצועות של היום

ההתפתחויות הטכנולוגיות וצרכי השוק המשתנים בקצב מסחרר גרמו למקצועות ולתפקידים חד-משמעיים כגננת, מאבטח, רואת חשבון או רופא לפנות מקום למגוון נותני שירותים ובעלי התמחויות. רבים יכולים לתאר עצמם כמנוסים בכמה תתי-תחום במקביל, ולא תמיד יהיה קל להבין על מה הם מדברים. פעם רופא - היום מומחה לכירורגיה אורתופדית עם תת מומחיות בהחלפת מפרקים וטראומה.

מסיבה זו, כה קשה ליצור כותרת שתמצה ותבהיר "מי אנחנו". היא תמיד יוצאת ארוכה, מבלבלת או מעורפלת מדי, מה שניכר, למשל, כשפותחים פרופיל בלינקדאין. ואם ניקח את חוויית הלינקדאין היישר לאותה מעלית מדומיינת, בבניין הארגון שממש כדאי לעבוד בו ולהרשים את העוברים והשבים, נשאל את עצמנו: מה נוכל להגיד בכמה שניות?

או כללי מדי - או תמציתי מדי

איך נסכם למשפט כל מה שעשינו בקריירה? האם להציג רק את תפקידנו הנוכחי? למשל, מעצב ניו-מדיה? מה עם שאר הדברים הנהדרים שעשינו בשנים האחרונות וקצת זנחנו, אבל זה לא אומר שלא נשמח לעסוק בהם שוב? לדוגמה, איש תוכן וקריאייטיב, ומנהל קמפיינים ברשתות חברתיות? ומה עם עוד שירותים צדדיים שאנחנו נותנים ללקוחות פרטיים להשלמת הכנסתנו, וממש מוסיפים סקס אפיל לתדמיתנו המקצועית, כהרצאות בתחום הפרסום?

במעלית, כמה קל אם היינו פשוט... רופאים.

אז יש שיגידו שעלינו לצמצם עצמנו לכותרת. הבעיה היא שאז איננו מציגים את עצמנו באופן שמייצג באמת את מה שאנחנו עושים. אחרים ימליצו להציף בנקודות את כל עיסוקינו, אך זה עלול לציירנו כמעין "כולבויניקים" חסרי מיקוד, שסביר להניח שבפועל לא מספיקים כלום ולא באמת מומחים בכל אחד מן העיסוקים בנפרד.

אגוצנטריות

בעיה נוספת ברעיון נאום המעלית היא התמקדותו בדובר, ולא במי שמולו ואמור להתעניין בו. אנשים נוטים להירתע כשזונחים את הצד שלהם באינטראקציה.

בלי לדעת מי למולנו, מהם צרכיו, מהו סגנונו ומהן העדפותיו המקצועיות והאישיות, איך נוכל להרשים אותו? האם נצליח לגרום לאדם לקנות שעון עם היהלומים הכי מלוטשים ועם רצועת הזהב הכי נוצצת, בלי לדעת אם הוא חובב את הסגנון או שמא סולד מכל מה שנוצץ?

וישנם אלה שלוקחים את רעיון נאום המעלית כמה צעדים קדימה, ובשל הקושי למצות כל מה שהם יודעים ורוצים לעשות במשפט אחד, הם עוטפים עצמם כאילו היו מוצר ממש: "אז אני יעל, ואני רוצה להפוך את העולם למקום טוב יותר". ובכן, אולי זה באמת החזון שלי - אבל הצגה כזאת לא באמת מספרת מי אני ומה אני עושה כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, ואך עלולה להישמע רוחנית וחולמנית מדי לאחדים.

מגלומניה ומלאכותיות

"אני יזם סדרתי, הקמתי חברה המשווקת מכשירים למכוני כושר, מיד אחרי שסיימתי את לימודיי בהצטיינות יתרה בבית הספר למנהל עסקים. בעבר ניהלתי צוות שיווק ומכירות שעובד עם חו"ל בתחום של מוצרי קצה, וסייעתי להקמת חברה לפתרונות דיגיטליים למוסדות קולינריים, שהיום היא מצליחה ביותר ועובדים בה יותר מ-300...".

וואו. רגע. למה האיש הזה מפאר את עצמו כל כך? יהיה נעים לעבוד עם אדם רברבן? ולמה הוא מדבר רק על ההישגים שלו, ולא מזכיר אפילו מילה אחת על התשוקה שלו? האם הוא באמת אוהב את זה, או רק גאה בעצמו?

ומה באשר לעובדה שכל מה שהוא אומר בשיחה נשמע כה רשמי ומרוחק, כאילו נקרא מתוך מסמך כתוב בסשן קריינות? האם מישהו באמת מדבר ככה? האם מדובר בטיפוס אותנטי שאפשר יהיה לסמוך עליו כעובד או כקולגה?

מתבקשים לספר על עצמכם? הקפידו על שלושה כללים

- הבינו מי שמולכם: למדו עליו, על סגנונו ועל הצרכים שלו, מתוך רמזים וסימנים שבין המילים. שימו לב, למשל, על מה הוא מדבר עם הסובבים ומה אפשר ללמוד מכך לגביו, מה מצוין בתג הזיהוי שלו, ועוד.

- התאימו את המסר לשומע: אל תבזבזו את זמנו של השומע בפרטים שאינו מעוניין לשמוע. הביאו בחשבון שבשיחה עמכם הוא חושב: "מה יצא לי מזה?". התאימו את מסרכם למה שהצלחתם ללמוד עליו: נשמע שהוא מודאג מקצב המענה האיטי ללקוחות בצוות שלו? במקרה הוכתרתם כעובדים הזריזים ביותר במוקד השירות שעבדתם בו? עוררו אותו. דברו על זריזות ויעילות כעל ערך מרכזי שמניע אתכם.

- שלבו הישגים ותשוקות: אל תשוויצו ואל תשעממו. נסו לגעת ולשכנע. למשל, אם אתם מספרים על משהו שעשיתם, תבלו את התיאור גם במניעים שלכם, בסיבה שנהניתם ושאתם מעוניינים להמשיך לעסוק בזה. זה גם מצייר אתכם כפתוחים ומשתפים, וגם מסייע למי שמולכם להבין מה מניע אתכם.

- דברו "אנושית": ארגנו את המסר שלכם לטקסט דָּבוּר, כזה שיכולתם להשמיע אותו גם בשיחה עם השכן ממול בתור בקופת הסופר, ואמרו זאת בקול אמיתי, לא בסגנון הקראה מלאכותית.

--

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com, בפייסבוק או באתר. בקרוב בחנויות ספרה הראשון של יעל מהודר - "המועמד הנבחר".