המכונית החכמה: יצרניות הרכב שמות ברקס לגוגל ואפל

למעלה מ-100 אלף נתונים על הנהג והנוסעים נאספים בכל נסיעה במכונית חדשה, כולל משקל הנוסע במושב הקדמי והמסלול לעבודה ■ יצרניות הרכב, שקלטו את הפוטנציאל, מנסות לחסום את שטף המידע הזה מענקיות הטכנולוגיה

רכב רנו אספאס / צילום בלומברג
רכב רנו אספאס / צילום בלומברג

כפי שוודאי חשדתם, המכונית שלכם אכן מרגלת אחריכם. ברגע שאתם מתניעים מכונית מדגם חדש היא מעדכנת יותר מ-100 אלף נתונים, כולל פרטים אישיים יחסית כמו משקלו של הנוסע במושב הקדמי. מערכת הניווט עוקבת אחרי כל קילומטר וזוכרת את המסלול שלכם לעבודה. המוח של המכונית חכם דיו כדי לעזור לכם להימנע מפקקי תנועה ולמצוא מקומות חניה, ובקרוב הוא יוכל גם לתעד לא רק את המסלולים שבהם אתם נוהגים לנסוע, אלא גם את דפוסי הקנייה שלכם באינטרנט.

המכונית המקושרת תהיה חלום של נוחות או סיוט של פולשנות לפרטיות, תלוי בכוח הסיבולת שלכם. עבור יצרניות הרכב זה עשוי להיות מכרה זהב, וזו הסיבה שתעשיית הרכב בונה חומות אש כדי לחסום את גוגל, אפל ודומותיהן. תעשיית הרכב גם מקווה לנתק אתכם ממכשירי הטלפון ומהיישומים שלהן כשאתם נוהגים.

"כולם מנסים לשלוט בצגי המכונית", אומר טוני פוסווץ, מנכ"ל חברת הייעוץ Invictus iCar, ואחד ממפתחי דגם שברולט וולט. "לנתונים יש ערך עצום, וכולם מנסים למצוא דרכים להשיגם".

הקרב על לוח המחוונים מתחמם במקביל להתקדמות בטכנולוגיה בתא הנהג. ברגע שמכוניות אוטומטיות יהפכו לנורמה, יהיה לאנשים מספיק זמן חופשי להפוך לצרכנים ניידים באמת (זה נראה כמו חזון רחוק בעקבות התאונה שהתרחשה לאחרונה ושבה נהרג נהג שהפקיד בידי מערכת הטייס האוטומטי את השליטה במכונית הטסלה מודל S שלו). פורד מוטור ויצרניות רכב אחרות כבר עושות מאמצים למנוע מגוגל ודומותיה גישה לנתונים העסיסיים ביותר שיצטברו ברגע שמיליוני בני אדם יערכו קניות בעודם חגורים בחגורת הבטיחות.

"אנחנו לא במצב שבו אנו הולכים להפוך את המכוניות שלנו לחוויית גוגל או אפל", אומר דון בטלר, מנהל רכבים ושירותים מקושרים בפורד. "אנחנו רוצים להבטיח שללקוחות שלנו תהיה הזדמנות לתת הסכמה מדעת" לגבי השימוש שייעשה בפרטים על הרגליהם, והוא מוסיף: "ואנחנו רוצים לקבל חלק מכל ערך שייווצר".

פורד, ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס ויצרניות רכב אחרות פיתחו או רכשו מערכות מיוחדות שיכולות לארח ולפקח על אפליקציות של חברות חיצוניות. יצרניות מותגים רבים, בהן שברולט ופורד, החליטו לאפשר לנהגים גישה למערכות שיצרו אפל וגוגל - CarPlay ו-Android Auto בהתאמה - בלי לאפשר לחברות הטכנולוגיה הללו גישה למידע האישי של הנהג או לנתונים שאוסף המחשב של הרכב עצמו. זה פועל כחרב פיפיות: למשל מכיוון שמערכת המיפוי, המסרים וקובצי האודיו של CarPlay מופעלים באמצעות מכשיר הטלפון, כל המידע שנמצא באפליקציות עליו אינו זמין למחשב של הרכב.

התשובה של פורד נקראת AppLink, וגם טויוטה משתמשת בה. האפליקציה מאפשרת למכונית לעבוד עם 90 אפליקציות לטלפון בלי להשתמש ב-CarPlay או Android Auto. אם הנהג מעוניין בכך, הוא יכול לקשר את מערכות ההפעלה האלה לצגי הרכב בלי שחברות הטכנולוגיה יוכלו לדלות נתונים ממחשב הרכב.

 

מרדף אחרי הבלתי אפשרי?

ב.מ.וו, דיימלר ופולקסווגן חברו אשתקד כדי לרכוש את שירות המפות של נוקיה, Here, תמורת 3.1 מיליארד דולר. עליבאבא גרופ הולדינג, שמערכת ההפעלה שלה YunOS מקשרת מכשירי טלפון, טאבלטים וטלפונים חכמים, שוקדת על גיבוש עסקאות עם יצרניות רכב סיניות במטרה לקשר גם את הרכבים שלהן. מאזדה השתתפה במימון פיתוחה של רשת בשם OpenCar, שבהמשך השנה יוכרזו הסכמים שלה עם חברות אחרות. לדברי בריאן מיסטל, מנכ"ל חברת התוכנה Inrix, שרכשה את OpenCar במארס, כל היצרניות "חוששות מגוגל ומאפל".

ויש להן סיבה טובה לחשוש. גוגל ואפל מפתחות בעצמן מכוניות או טכנולוגיות נהיגה אוטומטית, ובתחום השירותים המקושרים מדובר בשתי ענקיות. כמעט לכל אדם יש סמארטפון בהישג יד בכל רגע נתון, כולל בעת הנהיגה.

עשרות האפליקציות הפופולריות בקרב נוסעי המכוניות כוללות את ווייז של גוגל, אפליקציה הפועלת באמצעות מיקור המונים ומאפשרת לנהגים לבחור את הנתיב המהיר ביותר ליעד; Yelp, שמכוונת את המשתמש לעסקים ואתרי בידור מקומיים ומספקת סקירות והמלצות; ושירות הזרמת המוזיקה ספוטיפיי.

אם מה שיהיה בסופו של דבר ליצרניות הרכב להציע בלוח המחוונים לא יענה על הציפיות, ימשיכו הנהגים להיות נאמנים למכשירי הטלפון שלהם. כשמדובר באפליקציות ובתכנים דיגיטליים, יצרניות הרכב פשוט פחות טובות מחברות הטכנולוגיה, אמר אריק נובל, נשיא חברת הייעוץ CarLab. "מה הסיכויים שיצרניות הרכב ימציאו משהו שיוכל להתחרות עם מכשיר טלפון? הן מנסות להשיג את הבלתי אפשרי".

דוברת של גוגל אומרת שהחברה להוטה להדק את שיתוף הפעולה שלה עם תעשיית הרכב בתחום קישוריות הרכב. היא הוסיפה כי לגוגל אין עניין בנתונים על התנהגות צרכנית בעת הנהיגה לצורכי הפרסום של גוגל עצמה. הדוברת לא ציינה אם החברה מסוגלת לשים יד על נתונים אלה כדי למכור אותם לחברות אחרות. דוברת אפל סירבה להגיב, וציינה רק כי מדיניות הפרטיות של יצרנית האייפון כוללת הצהרה שהחברה אינה אוספת נתונים על מיקום או התנהגות המשתמש, מכיוון שאפל אינה מפיקה הכנסות מפרסום.

חברות הביטוח מגלות עניין

ווייז כבר דולה נתונים אישיים ממכשירי טלפון ומציגה פרסומות קופצות על צג המכשיר ל-50 מיליון משתמשיה ברחבי העולם, לדברי ג'ולי מוסלר, מנהלת מותג בווייז. התנהגות פולשנית זו היא הסיבה לכך שדיוויד פולר, קבלן בסאן אנטוניו, מחק יום אחד את ווייז מהטלפון שלו. הוא לא אהב את הסחת הדעת שיצרו הפרסומות הקופצות. "זה גרוע ממש כמו שליחת הודעות טקסט", אמר פורל.

חברות הטכנולוגיה אינן היחידות שמגלות עניין בנתונים. חברות הביטוח ישמחו מאוד לקבל מהמושב הקדמי מידע על הנהג כי הן יוכלו לגבות תעריפים גבוהים יותר מנהגים בעלי נטייה מוכחת לנהוג במהירות מופרזת. פורד וג'נרל מוטורס יעקבו אחר נתונים אלה וימסרו אותם באופן אנונימי לחברות הביטוח. במקביל, הן גם יאפשרו לצרכנים ליצור קשר עם חברות הביטוח אם הרגלי הנהיגה שלהם יאפשרו להם לדרוש הנמכת תעריפי ביטוח.

כשמדובר בפרסום, מחקה שירות המינויים OnStar של ג'נרל מוטורס את המודל של חברות הטכנולוגיה, והוא מציע באמצעות לוח המחוונים קופונים לתחנות הדלק של אקסון ומוביל, ואף מאפשר לנהגים להזמין חדרי מלון. שירות הקונסיירז' של מרצדס בנץ, Mbrace מאפשר לנהג - באמצעות לחיצה על כפתור - לשנות את מסלול הנסיעה כדי לחמוק מעומסי תנועה או ממזג אוויר גרוע. כל אחד משני השירותים האלה עולה 20 דולר בחודש.

ג'נרל מוטורס תקפיד להציע בלוח המחוונים שלה רק אפליקציות הקשורות לנהיגה, לדברי פיל אברם, מנהל Infotainment בחברה. "אנחנו חייבים להיות זהירים לגבי מה שאנחנו מקדמים", אומר אברם. "זה חייב להיות רלוונטי לרכב. מדובר במצב של ווין-ווין - עד שזה מתחיל להיות מפחיד".