כחלון הולך על הקשקש

בנק ישראל שיגר היום אזהרה מאוד ברורה לכיוונו של שר האוצר משה כחלון

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

בנק ישראל שיגר היום אזהרה לכיוונו של שר האוצר משה כחלון. את המסמך המנומק והמנוסח בלשון מקצועית שפרסם היום הבנק המרכזי אפשר לסכם בביטוי עממי אחד: "כחלון, אתה הולך על הקשקש".

שר האוצר נהנה לחבוט בשנה שעברה בכלכלנים ולהתריס בפניהם על כך שלא הקשיב להם והוריד מסים למרות אזהרותיהם ובדיעבד התברר שצדק. התחזיות היו פסימיות מדי: הכנסות המדינה ממסים עלו על התחזיות במיליארדים רבים, הגירעון היה נמוך בקרוב לאחוז שלם מהיעד, התעסוקה רשמה שיאים, הצריכה הפרטית רתחה והחולשה ביצוא הייתה לא יותר ממכה קלה בכנף. הפחתות המסים של 2015 היו מוצדקות בדיעבד וסללו את הדרך להפחתות המסים החדשות של שר האוצר.

אבל 2017 היא משחק חדש. העובדה שהקלפים מסודרים היטב מבחינת הממשלה לא תהיה רלבנטית לאחר שהקלפים יעורבבו ויחולקו מחדש. יהיה זה מסוכן להניח שגם הפעם תחזיות הכלכלנים יחטיאו כלפי למטה. השנה כבר עדכן האוצר פעמיים כלפי מעלה את תחזית ההכנסות ל-2016 והעלה אותן ביותר מ-5 מיליארד שקל לעומת התחזית שסיפק בסוף השנה.

מקורות האופטימיות הם שוק הנדל"ן הגואה, שמספק הכנסות שיא ממסי מקרקעין, עליית השכר שמעודדת צריכה פרטית ושוק הרכב הרותח שמניב הכנסות ממע"מ וממסי קנייה. מספיק שבאחד משלושת הענפים האלה רק תיעצר ב-2017 החגיגה - אפילו לא משבר דרמטי - כדי שהממשלה תמצא את עצמה בבעיה.

בבנק ישראל מזהירים שכשיעד הגירעון גבוה מלכתחילה, קל מאוד להיגרר לאזורים שיחייבו את הממשלה להעלות מסים, שידכאו את הצמיחה ויפגעו בהכנסות וחוזר חלילה. בדיוק כדי למנוע את הסיטואציה הזו נוצר כלל מגבלת ההוצאה - רק שבאוצר הפכו את הכלל הזה בשנים האחרונות ללא יותר מבדיחה.