הצעת חוק: לאסור חקירות נגד ראש ממשלה בעבירות קלות

בצל הבדיקה נגד נתניהו הודיע ח"כ דוד אמסלם מהליכוד כי יגיש הצעת חוק, לפיה ראש הממשלה ייחקר על העבירות בתום כהונתו ■ "אי-אפשר להעסיק אותו בכל יום בחקירות", טען

על רקע הבדיקה המתנהלת בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (ג') יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), כי במושב החורף של הכנסת הוא יגיש הצעת חוק שתאסור על קיום חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בגין עבירות קלות שעונשן עד 6 חודשי מאסר.

"ב-30 השנים האחרונות לא היה ראש ממשלה אחד שלא היה עסוק בחקירות", כתב ח"כ אמסלם בעמוד הפייסבוק שלו. "ראש ממשלה בישראל הוא התפקיד החשוב ביותר, עליו לקבל החלטות הרות-גורל. אי-אפשר להעסיק אותו כמעט בכל יום בחקירות".

לדבריו, "אני לא מכיר מדינה דמוקרטית אחת בעולם שראש הממשלה שלה מככב בתדירות כזו בענייני חקירות ופרשיות שונות ומשונות. אף אחד לא באמת מאמין שבכל העולם יש צדקנים, ורק בישראל יש גנבים".

בהמשך מנה אמסלם ראשי ממשלה שבעשורים האחרונים התנהלו בעניינם או נגד רעיותיהם חקירות פליליות: "יצחק רבין ופרשת הדולרים של רעייתו, אהוד ברק והעמותות, אריאל שרון והאי היווני, אהוד אולמרט והנסיעות, בנימין נתניהו והמתנות, הבקבוקים ועוד".

ח"כ אמסלם טען כי כדי להימנע ממצב קשה הוא מציע שלא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בעבירה שעונשה הוא עד 6 חודשי מאסר. "עם זאת, מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין על עבירות אלה, מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה, וכך יהיה ניתן לחקור אותו בעניינה לאחר תום תקופת כהונתו".

בימים אלה מתנהלת במשטרה בדיקה בעניינו של נתניהו, שפרטיה טרם הותרו לפרסום, אך עצם קיומה אושר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנלדבליט. בשבוע שעבר פורסם בערוץ 10 כי חוקרי להב 433 הגיעו לאחרונה למשרד הפרסום ענבר מרחב עם צו חיפוש על רקע פנייתו של נתניהו למשרד בשנת 2007, בזמן שכיהן כיו"ר הליכוד. בבדיקה נבחן התשלום בגין אותה פנייה.

 

חבר הכנסת התייחס לעיתוי הגשת הצעת החוק בפוסט שכתב. "במדינה שלנו בכל רגע נתון מתנהלת חקירה סמויה וגלויה נגד ראש ממשלה. אני מציע למי שמעלה את השאלה הזו לעדכן אותי בחלון פנוי שאין בו שום חקירה, אשמח להגיש אותה כדי שלא ינסו לחפש מניעים או אינטרסים כאלו ואחרים".

הצעתו של אמסלם עוררה תגובות נסערות במערכת הפוליטית. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "אמסלם ממשיך בקו ההזוי של חבריו לקואליציה, ערעור שיטתי על שלטון בחוק בישראל על-פי צורכיהם הפוליטיים. אין אדם בישראל שהוא מעל החוק. לא ראש הממשלה הזה, לא קודמיו ולא הבאים אחריו".

לדבריו, "אם אמסלם רוצה שראש הממשלה יהיה פנוי לעסוק בקבלת החלטות בסוגיות המשפיעות על הציבור, הוא מוזמן להעביר חקיקה שתמנע מראש הממשלה להחזיק בידיו 4 תפקידי שר במקביל, בנוסף לתפקודו כראש ממשלה".

גם חברו למפלגה, ח"כ איציק שמולי, תקף את ההצעה. "הצעת החוק שמציע אמסלם, בעיצומה של בדיקה משטרתית נגד ראש הממשלה, היא רף חדש של צפצוף על הציבור ופגיעה בשלטון החוק".

ח"כ שמולי הוסיף בסרקזם: "ניתן לקצר את התהליך ולקבוע מיידית שנתניהו ובניו ישלטו במדינת ישראל לנצח, ואף לא יחויבו לציית לחוקי המדינה". לדבריו, "הליכוד חצה היום עוד קו אדום בדרך להפיכת ישראל למונרכיה. בקצב הזה אזרחי ישראל עוד ישאפו להיות רק כמו טורקיה של ארדואן".