אושר: הקלות ברגולציה על יבוא תמרוקים לעידוד יבוא מקביל

בנוסף, אושרה תוכנית האוצר לחייב את רשתות הפארם להציג מחירים באינטרנט ■ צעדים אלה צפויים להביא להפחתת הריכוזיות בשוק התמרוקים ולהפחתת הריכוזיות של רשתות הפארם

התוכנית של שר האוצר משה כחלון נגד רשתות הפארם ונגד יבואני התמרוקים עושה צעד נוסף בדרך ליישום: היום (ג') אישר הקבינט הכלכלי-חברתי את תוכנית האוצר, במסגרתה רשתות הפארם, סופר-פארם וניו-פארם, יהיו חייבות בהצגת מחירי המוצרים שלהן באינטרנט, בדומה לרשתות השיווק, וזאת מתוקף חוק שקיפות מחירים.

במקביל, הממשלה אישרה הקלות ביבוא תמרוקים לישראל על-מנת לעודד יבוא מקביל.

במשרד האוצר טוענים כי צעדים אלה, שייכנסו כחלק מהתוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018, יביאו להפחתת הריכוזיות בשוק התמרוקים ולהפחתת הריכוזיות של רשתות הפארם המובילות.

לפי שעה, חוק שקיפות המחירים שהוחל על רשתות השיווק לא הביא להורדה במחירים לצרכן, ולכן ספק אם הוא יוביל לשינוי כלשהו במחירים ברשתות הפארם.

לפי תוכנית האוצר, יהיה ניתן לייבא לישראל מוצרי טואלטיקה ותמרוקים ללא צורך באישור מכון התקנים.

שוק התמרוקים מתאפיין בריכוזיות גבוהה הן במקטע הייצור והן במקטע היבוא. נתח השוק של שלושת היצרנים והיבואנים הגדולים במוצרים כמו דיאודורנט לנשים ותכשירי שיזוף נע בין 66% ל-96%. במשרד האוצר אומרים כי יישום המודל האירופי לשיווק תמרוקים צפוי להביא להפחתת העלויות העודפות, ובכך לעודד תחרות ולגרום להפחתת רמות המחירים בשוק התמרוקים.

התוכנית הזו זוכה לביקורת מצד יבואני התמרוקים. אורן רווח, מנכ"ל קבוצת מותגי אסתי לאודר בישראל, אומר כי "אנחנו בעד החלת התקנות האירופיות, אבל הבעיה שלא מתכוונים להחיל אותן במלואן בדומה לאירופה. כמו שבאירופה לא משלמים אגרה עבור קבלת רישיון לשיווק מוצר קוסמטיקה, גם בישראל לא צריך לשלם על קבלת רישיון לשיווק מוצר. אין סיבה. מדובר במיליוני שקלים שהולכים למשרד הבריאות. רוצים להוזיל מחירים? קודם כל תבטלו את האגרה. מוצר עובר את כל הבדיקות באירופה. אז נכון, תהליך הרישוי יצטמצם, ולא נצטרך לחכות חצי שנה לרישיון. אבל אם עושים זאת, למה שנמשיך לשלם אגרה?".

- מה לגבי היבוא המקביל?

"אין לי בעיה עם היבוא המקביל, רק צריך לפקח עליו על-מנת למנוע שיווק מוצרים פגי תוקף".

לפי נתוני האוצר, במקטע הקמעונאי יש ריכוזיות גבוהה הבאה לידי ביטוי בנתח שוק גבוה של רשת סופר-פארם. תימוכין לכך ניתן לראות בנתח השוק שמחזיקה הרשת במוצרים נבחרים, כמו שמפו למבוגרים ומשחת שיניים, שבהם יש לה נתח שוק שנע בין 16% ל-44%.

מסיבה זו החליט הקבינט הכלכלי-חברתי לתקן את פרק השקיפות בחוק קידום התחרות בענף המזון, כך שהוא יחול גם על קמעונאים שמוכרים בעיקר תמרוקים ומוצרי היגיינה. כך, תחול על רשתות הפארם החובה לפרסם את מחירי מצרכיהן בדומה לקמעונאות המזון.

במשרד האוצר אומרים כי תיקון זה יאפשר לצרכן הישראלי להשוות מוצרי צריכה גם ברשתות הפארם ולהביא להוזלת סל הקניות. אלא שבפועל, הצרכן הישראלי מתקשה גם היום לבצע השוואות מחירים באתרים, כיוון שרשתות השיווק מעלות מאות קבצים לאינטרנט ומדווחות בקבצים נפרדים על מחירי מחירון ומבצעים, ולצרכן אין כלים לבצע השוואת מחירים נאותה טרם יציאתו לקניות.

מאידך, החלת החוק על הרשתות העמיסה עליהם עלויות והקלה עליהן דווקא להשוות מחירים, כאשר היא ייתרה את הצורך בשליחת "סוקרים" לרשתות המתחרות.