וולמארט רכשה סטארט-אפ למסחר מקוון ב-3.3 מיליארד דולר

רכשה את Jet.com, שהוגדר כבעל פוטנציאל "לכסח את אמזון", במחיר כפול מהשווי שלפיו ערכה גיוס בדצמבר ■ Jet מחקה את המוטו "מחירים נמוכים כל יום" של וולמארט, אך עושה זאת בהתאם לכמות הפריטים המוזמנים

וול מארט / צילום: בלומברג
וול מארט / צילום: בלומברג

וולמארט  תרכוש את Jet.com, סטארט-אפ שהוקם במטרה השאפתנית להתמודד עם אמזון, ב-3.3 מיליארד דולר, במסגרת שינוי אסטרטגיית ההתמודדות של חברת הקמעונאות המובילה בעולם עם הקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם.

Jet, שהוקמה לפני שנתיים, הוגדרה כ"מכסחת אמזון" אפשרית, אף שאחד מייסדיה, מארק לור, ניסח יעד צנוע יותר של "להיות מספר 2 גדולים מאוד" לחברה של ג'ף בזוס, עם 10% משוק המסחר המקוון, שיגלגל טריליון דולר בעוד 10 שנים.

וולמארט מסרה כי Jet.com תנוהל בנפרד מהחטיבה המקוונת שלה אחרי השלמת העסקה, אבל לור ינהל את שתיהן.

העסקה הזו מדגימה איך וולמארט נאלצת לקחת הימורים גדולים יותר ויותר כדי לסגור את הפער המתרחב לטובת יריבתה מסיאטל. וולמארט משלמת מחיר כפול מהשווי שלפיו Jet.com גייסה 350 מיליארד דולר בדצמבר - 1.5 מיליארד דולר.

וולמארט כבר השקיעה מיליארדי דולרים במסחר מקוון, השיקה שותפויות עם Uber ועם Lyft לשירותי משלוח ניסיוניים, ויש לה מערכת תשלומים במובייל; אולם פעילותה המקוונת הניבה רק 14 מיליארד דולר במכירות בשנה שעברה, בהשוואה לכמעט 100 מיליארד דולר באמזון, וצמיחת מכירותיה המקוונות הואטה לאחרונה.

וולמארט תשלם 3 מיליארד דולר במזומן, חלקם לאורך זמן, ועוד 300 מיליון דולר במניות לאורך תקופה שלא פורטה, מסרה החברה אתמול (ב'). החברות יתחלקו ברעיונות וישתפו פעולה בתחומים כמו לוגיסטיקה ורכש. "זו עוד זריקה של רוח יזמית לזרוע של וולמארט", אמר דאג מקמילון, מנכ"ל החברה.

תג המחיר של Jet הופך אותה לרכישה הגדולה ביותר עד כה של חברת אי-קומרס פרטית, לפי אנאנד סאנוול, מנכ"ל חברת המחקר CB אינסייטס; אך אנליסטים נחלקו בדעתם אם Jet תספק את התשובה לבעיות המסחר האלקטרוני של וולמארט.

"אנחנו מאמינים שוולמארט יכולה ללמוד מ-Jet, וששתיהן יכולות ליהנות מהעסקה בהיבטים מסוימים", כתבו אנליסטים במורגן סטנלי. "אנחנו לא בטוחים שוולמארט מרגישה שהיא משיגה התקדמות במסע הרב-ערוצי שלה בתחרות החזיתית עם אמזון. צמיחת המסחר המקוון של וולמארט מאכזבת יחסית, וההפסדים ממשיכים להצטבר. לא ברור איך Jet תוכל לתקן את בעיות המפתח הללו".

Jet - שמחקה את המוטו "מחירים נמוכים כל יום" של וולמארט אך עושה זאת בהתאם לכמות הפריטים המוזמנים - עדיין לא רווחית. ל-Jet יש כ-3.6 מיליון קונים ו-1,600 מוכרים בשוק המקוון שלה, שמציע 12 מיליון פריטים. סך המכירות מגיע לכמיליארד דולר בשנה. אבל משך הביקור הממוצע של לקוח עם מחשב נייח ב-Jet הוא רק שתי דקות וחצי, בהשוואה לכמעט 5 דקות בוולמארט ויותר מ-6 דקות באמזון. Jet גם שילמה פי ארבעה מאמזון לאתרים אחרים תמורת הפניית חיפושים אליה במחצית הראשונה של 2016.

"Jet היא מקרה מקרה נהדר של יחסי ציבור טובים", אמר סאנוול. "מנקודת מבט של תפעול אין לה הרבה במה להשתבח". עם זאת, הוא הוסיף כי יש אלמנטים חשובים ב-Jet שוולמארט תוכל להסתייע בהם, והכיסים העמוקים של וולמארט יעניקו לשתי החברות סיכוי משופר להתמודד עם אמזון. להערכתו, וולמארט תיהנה מן הידע של בכירי Jet ומהטכנולוגיה שמפחיתה מחירים בהתבסס על סלי פריטים שאפשר לשלוח יחד. בסיס הלקוחות של Jet גם צעיר יותר.

המכירות המקוונות של וולמארט לא ממוקדות, מה שמקשה עליה להתמודד עם אמזון וחברות מסחר מקוון אחרות בתחומים כמו פריטי משק בית בסיסיים, אמר ניל סנדרס, אנליסט בחברת המחקר Conlumino.

העסקה לבדה לא תזניק את וולמארט לקצב הצמיחה של אמזון, אמרו אנליסטים. אמזון יכולה להתמקד מטבעה באסטרטגייה מקוונת טהורה, ואילו לוולמארט יש אתגר נוסף של שילוב פעילות האי-קומרס והחנויות שלה.

לור מכר את העסק הראשון שלו, חברת אי-קומרס שנקראה קווידזי, וכללה מותגים כמו Diapers.com ו-Soap.com, לאמזון תמורת יותר מ-500 מיליון דולר בנובמבר 2010.

במסגרת העסקה עם וולמארט, לור, שמחזיק ברבע ממניות Jet, עומד לקבל לפחות 750 מיליון דולר. גם המשקיעים האחרים בחברה, כמו אקסל פרטנרס, ביין קפיטל ונצ'רס, גוגל ונצ'רס ועליבאבא הסינית, צפויים לגרוף תשואות משמעותיות.

השקיע 18 אלף דולר - ויש לו מניות ב-10-20 מיליון דולר

עבודה בסטארט-אפ שנרכש יכולה להיות דומה לזכייה בלוטו. זכייה נוספת היא להרוויח מעסקה בלי לעבוד בסטארט-אפ. זה מה שקרה לאריק מרטין כש-Jet.com נמכרה לוולמארט ב-3.3 מיליארד דולר.

מרטין, שעובד בחברת התקנת אמבטיות, קיבל אשתקד 100 אלף מניות של Jet כשזכה בתחרות להחתמת כמה שיותר לקוחות לאתר המסחר המקוון. הוא השקיע 18 אלף דולר במודעות מקוונות ל-Jet, וכעת הוא שווה כמה מיליונים בזכות אחזקתו באתר.

"זו הרגשה טובה, בהחלט טובה", אמר מרטין, תושב העיירה יורק בפנסילבניה. "אני חושב שהדרך להגדיר את זה היא 'צחוק היסטרי מעת לעת'". למרטין, 30, אין מושג כמה בדיוק שווה אחזקתו ב-Jet. היו דיווחים על כך שמניותיו שוות 10 מיליון עד 20 מיליון דולר.

סטארט-אפים נוהגים להעניק מניות בכורה למשקיעים בשלבים מאוחרים יותר, שיכולים לדחוק לפינה משקיעים קטנים יותר כמו מרטין. מרטין, שהתחום שלו הוא שיווק דיגיטלי, אומר שהוא עדיין ממתין ש-Jet תדווח לו כמה שווה אחזקתו. הוא מקווה שהוא יהיה "מולטי-מיליונר".