בקשת מחזיקי האג"ח להעברת הבעלות בקבוצת אלון תידון בספטמבר

בקשת המחזיקים להסדר חוב תידון כחודש לפני הדיון הראשון בתביעה הנגדית שהגישה קבוצת אלון נגדם, בעקבות דרישתם להעמיד את חובה לפירעון מיידי

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

בקשת מחזיקי האג"ח (סדרה א') של קבוצת אלון ישראל להשתלט על החברה בדרך של הסדר חוב, תידון כבר באמצע ספטמבר בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד - קרי, מיד תום פגרת בית המשפט - כך קבעה אתמול (ב') השופטת עירית וינברג-נוטוביץ, ודחתה בכך את בקשת החברה לעכב את תגובתה.

משמעות החלטה השופטת היא שבקשת המחזיקים להסדר חוב תידון בפני בית המשפט כחודש לפני הדיון הראשון בתביעה הנגדית שהגישה קבוצת אלון כנגדם, לאחר שמחזיקי האג"ח החליטו להעמיד את מלוא החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

חוות-דעת מצביעה על שווי נכסי שלילי

קבוצת אלון ישראל, שבבעלות שרגא בירן, דודי ויסמן וארגוני הקניות של הקיבוצים, גייסה בשנת 2007 כ-1.8 מיליארד שקל בהנפקה פרטית של איגרות חוב צמודות מדד לגופים מוסדיים בישראל. 9 שנים לאחר מכן עומד חובה של החברה למחזיקים עדיין על סכום של כ-1.8 מיליארד שקל, ואלה דורשים לקבל לידיהם את מלוא הבעלות על החברה בדרך של הסדר חוב (לפי סעיף 350 לחוק החברות), בטענה להיותה חדלת פירעון.

נאמן האג"ח, שמיוצג בידי עורכי הדין חגי אולמן ונועה סולומון ממשרד יהודה רוה ושות', צירף לבקשה לבית המשפט חוות-דעת כלכלית מטעמם של פרופ' עודד שריג ורו"ח שלומי קלסי. חוות-דעת זו קבעה כי עקב הנפילה בשווי של חלק מנכסי קבוצת אלון, היא מציגה כיום שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 309-483 מיליון שקל.

אלא שעוד לפני הגשת הבקשה לבית המשפט מצד נאמן האג"ח, מיהרה כאמור קבוצת אלון להגיש תביעה נגד הנאמן והמחזיקים, שבה התבקש בית המשפט לקבוע כי ההחלטה על העמדת החוב לפירעון מיידי אינה תקפה ומבוטלת. הגשת תביעה זו הובילה לקביעת דיון בנושא באמצע אוקטובר, אולם כעת נקבע כי עוד קודם לכן תידרש החברה להתמודד בבית המשפט עם שאלת חדלות פירעונה.

את קבוצת אלון מייצגים בתיק זה עורכי הדין אהרן מיכאלי ויהודה רוזנטל ממשרד גולדמן זליגמן ושות'. שם טוענים כי הבקשה לפירעון מיידי הוגשה על בסיס עילה אחת - הפחתת דירוג החוב של אלון אל מתחת לרמה של BBB - שאף היא נתונה לפרשנות ותלויה ועומדת להכרעת בית המשפט.