שפיר: הרכבת סירבה לקבל חוו"ד על הליקויים בקו לירושלים

רכבת ישראל: "חברת שפיר ממשיכה לפגוע בפרויקט דגל לאומי לאחר שאיחרה בכשנה בביצוע חלקה" ■ יו"ר ועדת הכלכלה: נעביר את בדיקת ההתנהלות בפרויקט למבקר המדינה

מנהרה ראשית מס' 3 בקו ירושלים–תל–אביב / צילום: באדיבות רכבת ישראל
מנהרה ראשית מס' 3 בקו ירושלים–תל–אביב / צילום: באדיבות רכבת ישראל

פתיחתו של קו הרכבת המהיר לירושלים עשויה להידחות בשנה שלמה בגלל הצורך לתקן את הליקויים שהתגלו במנהרות השירות, כך מעריך אבי פנטורין, המהנדס הראשי בחברת שפיר, שביצעה את עבודות המנהרות המקשרות בקו. להערכת פנטורין, עלות התיקונים תגיע ל-50 מיליון שקל.

בשיחה עם "גלובס" אמר פנטורין שרכבת ישראל סירבה לבקשת חברת שפיר לקבל חוות דעת של מומחה לאור ליקויים תכנוניים בשלב הראשוני של העבודות שבעטיין נוצרו הסדקים והליקויים במנהרות המקשרות.

קו הרכבת המהיר לירושלים נחשב פרויקט הדגל של רכבת ישראל ושל משרד התחבורה ועלותו מוערכת ביותר מ-6 מיליארד שקל. תאריך הפתיחה הרשמי של הפרויקט עומד נכון להיום על 2018, לאחר דחיות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות. אתמול קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת ישיבת מעקב ודנה במסקנות הבדיקה שנערכה על ידי משרד התחבורה בעקבות גילוי הסדקים באוקטובר שעבר בכמה מנהרות שירות של קו הרכבת, וקריסה של אחת מהן.

צוות מומחים הולנדי, שנשכר על ידי משרד התחבורה, מצא כשלים בתכנון הפרויקט ובביצועו. הכשלים גרמו לכך ש-33 מתוך 46 מנהרות השירות, שנכרו לאורך המנהרה בין שער הגיא למבשרת ציון, חשופות להופעת סדקים, להתבקעות רצפות ואף לקריסה, בגלל בטון דק מדי.במהלך הדיון בוועדה טענו נציגי הרכבת שהחברה מבצעת את התיקונים שנדרשו בדוח של צוות הבדיקה החיצוני, אך בחברת שפיר התריעו על כך שהתיקונים אינם תואמים את המלצת צוות המומחים ההולנדים ומסכנים את המנהרה הראשית.

בדיון העלה פנטורין טענות חמורות על התנהלות הרכבת: "הדוח של החברה ההולנדית סיפק המלצות, לא תהליך ניהול. מי מפקח על הרכבת? מי תכנן את הטיפול בליקויים? יש עיכוב דרמטי בעבודה שיצריך לפחות שנה של תיקונים, שיעלו עשרות מיליוני שקלים, וזאת עוד לפני שדיברנו על עלויות האחזקה והתחזוקה בטווח הארוך". לדבריו, "ברכבת מתיימרים לתקן 25 קטעים בלבד במקום 33, אולם אפילו התיקון החלקי הזה לא יעמוד בלחצי הסלע והמים".

 

הערכות אופטימיות במשרד התחבורה

חברת שפיר הייתה אחראית על תכנון וכריית המנהרות הראשיות בקו הרכבת, שאורכן 11.5 קילומטר, אבל האחריות על תכנון וביצוע כריית מנהרות השירות נקבעה באופן שונה: רכבת ישראל סיפקה את התכנון וחברת שפיר נבחרה כחברה המבצעת. המנהרות המקשרות נועדו לצורכי חירום ותמיכה במערכות אלקטרומכניות. בין שתי המנהרות הראשיות מקשרות 46 מנהרות.

לטענת פנטורין, התנהלות רכבת ישראל בענין היא בגדר ליקוי מאורות. לדבריו, כבר ב-2011 החברה התריעה בפני רכבת ישראל על תכנון לקוי של המנהרות המקשרות על סמך בדיקה של מתכנן המנהרות הראשיות וביקשה לעדכן את התכנון, אך הרכבת בחרה להתעלם מכל ניסיונותיה של שפיר לשינוי והורתה להמשיך בעבודה.

מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, העריך שעלות התיקונים תעמוד על כ-14 מיליון שקל "בלבד" והוסיף כי לא צפוי עיכוב בלוחות הזמנים. לדבריו, אחת הסיבות לכשל היא שהתכנון נעשה על ידי גורם שאינו המבצעת שפיר, ולא היה גוף מתכלל שראה את כל התמונה.יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), הודיע כי יפנה למבקר המדינה כדי שיבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות.

מרכבת ישראל נמסר: "חברת שפיר ממשיכה לנסות לפגוע בפרויקט דגל לאומי, לאחר שאיחרה בכשנה בביצוע חלקה בו, וזאת רק בשל סירובה של רכבת ישראל לשלם לה מכספי הציבור תביעות סרק, שאין בהן ממש. הדבר נמצא בהליך משפטי ושם הוא יתברר. רכבת ישראל נמצאת בשלב מתקדם ביותר של תיקון חלק ממנהרות הקישור ושל מימוש המלצות צוות הבדיקה ההולנדי ומשרד התחבורה. שיטת התיקון שבה בחרה רכבת ישראל קיבלה חיזוק מקצועי והנדסי גם מהצוות החיצוני, ששיבח את דרך הטיפול שנבחרה".

ממשרד התחבורה נמסר: "צוות מומחים זר (בלתי תלוי) שמונה ע"י המשרד הגיש סדרה של המלצות הנדסיות לתיקון הליקויים. רכבת ישראל קיבלה את ההמלצות במלואן והחלה בביצוע התיקונים הנדרשים. משרדנו עוקב אחר התיקון. מבדיקה שנערכה עולה כי לא צפוי כל עיכוב בפתיחת הקו (שנקבע למארס 2018), כתוצאה מהליקויים שהתגלו".