על מה באמת שובתים הרופאים?

כשלא נעים לדבר על הפגיעה ברפואה הפרטית, מדברים על חיזוק הציבורית

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

1. להסתדרות הרפואית, כמו לכל איגוד מקצועי, יש לגיטימציה מלאה למחות על מהלכים שמוביל הרגולטור באמצעות חוק ההסדרים - ודאי אם יש להם השלכות ישירות או עקיפות על תנאי עבודתם של חבריה. בעולם של יחסי עבודה המבוססים על הסכמים קיבוציים, לא יכול להיות שחקיקה, קל וחומר חקיקת בזק, תחליף דיון ומשא ומתן. בזה צודקים הרופאים כמו שצודקים עובדי רשות שדות התעופה, ומן ההגינות, גם זו שלנו בתקשורת, לא לסטות מהעקרונות על פי האג'נדה.

2. יש רק בעיה אחת עם מה שאמרנו קודם: משרד האוצר כבר הסיר מחוק ההסדרים את המהלך המרכזי שעסק ביחסי עבודה, ימים אחדים לאחר הכרזת הסכסוך מצד ההסתדרות הרפואית. מדובר בחקיקה שביקשה לאסור על מנהלי מחלקות ויחידות לעסוק בפרקטיקה פרטית, כדי שמלוא המחויבות שלהם תוקדש לבתי החולים הציבוריים.

זהו צעד נכון וצודק, שהתבסס בין היתר על דוחות שהראו כי 80% ממנהלי המחלקות לא עומדים במחויבות שלהם למשרה מלאה וכי 33% מהם החסירו מעל 20 שעות עבודה בחודש. אבל ההסכמים הקיבוציים עליהם חתמה המדינה עם הרופאים מעגנים את החופש שלהם לעסוק בפרקטיקה פרטית ללא כל מגבלה, ולכן אם המדינה רוצה לשנות את המציאות המעוותת הזו עליה לעשות זאת במו"מ או להמתין לפקיעת ההסכם הקיבוצי, בשנת 2019.

3. אז למה בכל זאת הרופאים צפויים לשבות מחר? בגלל סעיף אחר בחוק ההסדרים שכלל לא נוגע ליחסי העבודה אבל יש לו השפעה דרמטית על ההכנסה שלהם. איך דבר כזה ייתכן? זה די פשוט: חוק ההסדרים מבקש להטיל מס מיוחד על ההכנסות של הביטוחים המשלימים והפרטיים, כך שלפחות 200 מיליון שקל בשנה יעברו מהשוק הפרטי לטובת סל התרופות הממלכתי. לפחות בהיבט של הביטוחים המשלימים, המשמעות היא שלקופות החולים כבר לא יהיה תמריץ גדול לעודד מבוטחים להשתמש במשלים והן יפנו יותר מטופלים אל בתי החולים הציבוריים.

לצעד הזה, יחד עם מהלך נוסף שכבר הוסכם עם משרד הבריאות ולפיו כ-600 מיליון שקל יעברו לקופות החולים כנגד הפחתה מקבילה של 600 מיליון שקל מהפעילות של הביטוחים המשלימים, יש שורה תחתונה אחת: פגיעה בפוטנציאל ההשתכרות של הרופאים מפעילות פרטית. על הפגיעה הזו, אם היה לכם ספק, תיפתח מחר שביתה.

4. מכיוון שמיסוי ביטוחי בריאות לא יכול להוות עילה רשמית לסכסוך עבודה, ההסתדרות הרפואית נקטה בטריק הכי ישן בספר: הצהרה על עילות אחרות. כך, למשל, ההסתדרות הרפואית נזכרה פתאום שהמדינה לא ממהרת (בלשון המעטה) לאייש תקנים שהובטחו מזמן למתמחים - וזאת למרות שהמתמחים זועקים כבר מספר חודשים ולא ראינו שההסתדרות הרפואית השביתה את בתי החולים בגינם.

עילה אחרת שהוזכרה אתמול במסיבת העיתונאים של ההסתדרות הרפואית נוגעת לסעיף נוסף בחוק ההסדרים, שמבקש להגביל את היכולת של בתי החולים הממשלתיים להעסיק רופאים ועובדים שונים באמצעות קרנות מחקר - קרנות שהפכו עם השנים ל"חצר האחורית" שמאפשרת עקיפה של חובת מכרזים והוראות שונות של נציבות שירות המדינה, בין היתר לטובת מינוי מקורבים ותשלום שכר גבוה. גם כאן ישנה בעיה קטנה: העילה הזו בכלל לא מופיעה בהכרזת סכסוך העבודה, ולכן להצהרה עליה במסיבת עיתונאים, יומיים לפני שהשביתה יוצאת לפועל, אין תוקף משפטי.

5. בזמן שההסתדרות הרפואית ובכירי קופות החולים יצאו למלחמה פומבית ומתוקשרת בחוק ההסדרים, בחברות הביטוח עובדים חזק אבל בשקט. בלי מסיבות עיתונאים, בלי משפטי מחץ, אבל הרבה מאוד לחץ שמגיע ישירות לחברי כנסת ולשרים. את המערכה הזו מנהל באופן אישי מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, גיא רוטקופף, שהספיק בזמן הקצר שעבר מאז פרישתו מניהול משרד המשפטים גם לייעץ לשותפויות הגז של יצחק תשובה. רוטקופף יודע בדיוק למי להגיע ואיך, והוא עושה את זה עם הרבה ביטחון עצמי. המסר המרכזי: פקידי האוצר מובילים מהלך פופוליסטי שיביא הרבה יותר נזק מתועלת, ומי שיישאו באחריות הם שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן.

6. גם היועץ המשפטי לממשלה, במידה רבה של צדק, לא אוהב במיוחד את הרעיון של הטלת מס על הכנסות הביטוחים. בחוות הדעת המשפטית שחיבר הוא מגדיר זאת כ"קשיים משפטיים", אבל את אנשי משרד האוצר זה עדיין לא מרתיע. מבחינתם "קשיים משפטיים" זה ביטוי שגור שיועצים משפטיים ממלמלים גם אם תעירו אותם משנתם ותשאלו איפה המפתחות של הצוללת. העניין הוא שהצוללת הזו של מערכת הבריאות לעולם לא תגיע לחוף מבטחים כל זמן שהיא מנווטת בידי שני משרדים שחלוקים ביניהם לא רק על הפרטים הקטנים אלא גם על המהות. השביתה הצינית של מחר היא לא יותר מסימפטום.

מי שובת ואיפה?

על פי ההסתדרות הרפואית, הרופאים יקיימו מחר (ה') שביתה כללית בת 24 שעות, מ-08:00 בבוקר ועד 08:00 בבוקר שלמחרת. השביתה תכלול את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ.

בתי החולים יעבדו במתכונת שבת וחג, לרבות שירותים וטיפולי חירום הניתנים בימי שבת וחג, דוגמת טיפולי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. מתן טיפול IVF (הפריית מבחנה) ייבחן באופן פרטני על ידי ועדת חריגים, שתדון בכל מקרה לגופו. באופן אירוני, הרופאים השובתים דווקא צפויים לעבוד כרגיל בבתי החולים הפרטיים, בהם הם מבצעים ניתוחים או ייעוצים במסגרת ביטוחי הבריאות המשלימים והפרטיים.