ביה"ד: רופאי הדסה ישובו לביה"ח למרות שהשביתה ארצית

השביתה בבתי החולים הציבוריים החלה הבוקר לאחר שנכשל המו"מ מול האוצר, אולם הפנייה המפתיעה של הנהלת הדסה לביה"ד האזורי לעבודה הצליחה לסדוק אותה

שביתת הרופאים - בית חולים איכילוב / צילום: אביב חופי
שביתת הרופאים - בית חולים איכילוב / צילום: אביב חופי

מה שנראה אמש (ד') כמו צעד מתריס ללא סיכוי אמיתי, מסתמן הבוקר כמהלך מוצלח ויוצא דופן מצד מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין: בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קיבל את עמדת ההנהלה וקבע באופן דרמטי כי על רופאי הדסה לחזור לעבודה סדירה עד השעה 10:00, זאת על אף ששביתת הרופאים שהחלה הבוקר מוגדרת כשביתה ארצית במסגרת סכסוך עבודה רשמי שהוכרז לפני כשבועיים. השביתה, נציין, פרצה בעקבות כישלון המו"מ הלילי מול משרד האוצר.

השופטת שרה ברוינר ישרזדה דחתה את הטענה של ההסתדרות הרפואית, שלפיה במתכונת של שביתה ארצית הסמכות לדון בבקשות לצווי מניעה נתונה בידי בית הדין הארצי בלבד. על פי פסיקתה, הנהלת הדסה הוכיחה כי הנושאים שנדונו במהלך הלילה בין ההסתדרות הרפואית לנציגי המדינה אינם נוגעים להדסה ועל כן אינם צפויים להשליך על תנאי עבודתם של הרופאים במרכז הרפואי. זאת, צריך לומר, על אף שהדרישה של ההסתדרות הרפואית לאיוש תקני כח אדם למתמחים כן קשורה גם להדסה.

מה בדבר סולידריות ומחויבות של הרופאים לשביתה ארצית עליה הכריז הארגון היציג שלהם? על כך כתבה השופטת בהחלטתה: "אף אם שביתת הרופאים במוסדות האחרים יש בה משום כלי אפקטיבי לכאורה להשגת מטרותיהם של המשיבים (ההסתדרות הרפואית ורופאי הדסה), הרי דומה כי הצטרפותה של הדסה למעגל המושבתים לא תוסיף מהותית לכך".

לדבריה, לא היה מקום להכליל את רופאי הדסה כבר בשלב הראשוני של הסכסוך, כאשר מדובר בשביתה ראשונה במסגרת סכסוך העבודה. השופטת הדגישה כי אין מקום להגביל את זכות השביתה של צוותים רפואיים שממילא נשארים לעבוד במתכונת חירום גם במהלך שביתות, אולם במכלול השיקולים במקרה של הדסה ולאור ריבוי סכסוכי העבודה בבית החולים בתקופה האחרונה, הוחלט להוציא צווי מניעה ארעיים. על פי ההחלטה, הצדדים ישובו לעדכן את בית הדין בהתפתחויות בשעה 13:00.

פרופ' רוטשטיין מסר הבוקר בתגובה להחלטת בית הדין: "אני מודה לבית הדין שמנע פגיעה לא מוצדקת בחולים. בית החולים יתנהל כסדרו ויעניק גם היום למטופלים את השירות הטוב והאיכותי והמלא אותו הם מקבלים ב'הדסה החדשה'. הנהלת הדסה תמשיך לסייע להשיג הסדר מול המדינה ומתפללת שהאמור לא יתבצע על גבם של החולים שממילא משלמים מחיר לא קל ברפורמה המתבצעת על פי החלטת הממשלה בימים אלה".

רוטשטיין, למרבה האירוניה, נחשב לאחד הגורמים המיליטנטיים שהובילו את שביתת הרופאים הגדולה בשנת 1983 בדרישה לתוספות שכר, במהלכה נטשו הרופאים את בתי החולים, סיפקו שירותי רפואה תמורת תשלום פרטי בלבד ואף נסעו בהמוניהם אל הכנרת.