משרד התקשורת מאיים להפסיק שת"פ עם האוצר בגלל ענייני בזק

בשל התנגדות חריפה של משרד התקשורת להכנסת התחרות בתחום תשתיות התקשורת לחוק ההסדרים, המשרד מאיים לסכל את כל הרפורמות הנוגעות לתחום התקשורת שהאוצר הכניס לחוק

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

אחרי שאתמול (ד') אושרו פה-אחד כל הרפורמות הנוגעות לתחום התקשורת שהוכנסו לחוק ההסדרים אותו מוביל משרד האוצר, במשרד התקשורת מאיימים לסכל את המהלך. הסיבה לכך היא התנגדות אנשי המשרד לאחת מן הרפורמות הנכללת בחוק, שנועדה להגביר את התחרות בתחום תשתיות התקשורת.

מדובר ברפורמה הקובעת כי כל החברות בענף יוכלו להשתמש בתשתיות של בזק, הצינורות שבהם עוברים הסיבים האופטיים, על מנת לספק תקשורת לצרכנים ולהגביר את התחרות בתחום. במשרד התקשורת מתנגדים לכך, כשהנימוק הרשמי הוא ש"כבר כיום קיימת אסדרה שבה מתאפשר לפרטנר וסלקום שימוש בקנים של בזק כחלק מרפורמת השוק הסיטונאי".

באוצר טוענים, כי על אף שהתכנית אכן פועלת כבר באופן חלקי, כיום בזק מערימה קשיים על סלקום ופרטנר במקרים מסוימים, ובכל מקרה הסדרת העניין בחוק תאפשר גם להוט ול-IBC (מיזם הסיבים האופטיים) להשתמש בתשתיות הללו.

אמש, לקראת ישיבת הממשלה שמכונסת כעת, ונועדה לדון בכל סעיפי חוק ההסדרים, החריפו במשרד התקשורת את הטון, ויצאו בחריפות נגד המהלך: "זהו אקט כוחני, לא תקין ולא מקובל ביחסי עבודה בממשלה. הצעת החוק של האוצר בשלב זה מחבלת בתכנית הפריסה ולא מקדמת השקעות או תחרות. אנחנו תומכים ביוזמות שעלו מכיוון שאלו יוזמות שלנו, אבל ברגע שהאוצר שובר את שיתוף הפעולה וכופה עלינו חקיקה, אז שיתוף הפעולה בינינו נפסק לעת הזו".

במילים אחרות, במשרד מאיימים כעת, כי אם הרפורמה בתחום התשתיות לא תוסר מהפרק, הם יתנגדו גם לשאר הרפורמות בתחום שנמצאות בחוק ההסדרים, ונועדו להגביר את התחרות ביס (שנמצאת בבעלות בזק) ובהוט בתחום הפלטפורמות הרב ערוציות: הפרטת עידן פלוס, חובת המכירה של שידורי הספורט, והאפשרות להעביר בחינם את שידורי ערוצי הברודקאסט על גבי האינטרנט.

ברקע לטיעונים, העניינים לגבי הרפורמה בתחום התשתיות - שאמורה לפגוע בבזק - מרחפים כמובן היחסים בין ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, לבין בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ'. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע לפני כחודשיים כי נתניהו לא יוכל לעסוק בעניינים הקשורים לבזק בגלל מערכת היחסים החברית שמתקיימת בין השניים, ובשל כך מונה לאחרונה צחי הנגבי (ליכוד) לשר הממונה על ענייני בזק במשרד התקשורת.

למרות זאת, בשוק יש מי שטוען כי מנכ"ל המשרד שמינה נתניהו, שלמה פילבר, דואג לאינטרסים של אלוביץ' ושל בזק, והטענות הן כי על הרקע הזה צריך לבחון גם את הצעד האחרון עליו הכריזו אמש במשרד התקשורת. לפחות בינתיים, הנגבי, שכאמור נכנס לתפקידו רק לאחרונה, תומך בקו אותו מוביל בעניין פילבר.