הקבינט אישר את הרפורמות להגברת התחרות בשוק התקשורת

הצעדים שאושרו: עריכת מכרז להפעלת מערך עידן פלוס ע"י מפעיל תחרותי, הפצת הערוצים הפתוחים בעידן פלוס על גבי האינטרנט וחובת מכירה על ערוצי ותכני ספורט

הקבינט החברתי-כלכלי אישר היום (ד') פה-אחד את הרפורמות להגברת התחרות בשוק התקשורת שהוכנסו לחוק ההסדרים. מחר יובאו הרפורמות הללו, יחד עם שאר הסעיפים בחוק ההסדרים, לאישור הממשלה. 

מדובר ב-3 רפורמות שאמורות לעודד את התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלט כיום על-ידי ה"דואופול" של yes והוט. הראשונה שבהן כוללת את הפרטת מערך עידן פלוס - שמאפשר קליטה של 6 ערוצי טלוויזיה (ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 1, ערוץ 33, ערוץ 23 וערוץ הכנסת) וגם את רוב תחנות הרדיו - כך שחברה כמו סלקום או פרטנר תוכל לרכוש אותו ולהקים על בסיסו פלטפורמה רב -רוצית שתתחרה שבתי השחקניות הגדולות בתחום.

סלקום, כידוע, מפעילה כבר כיום פלטפורמה כזאת, סלקום TV, וזאת נסמכת באופן חלקי על המערך הנוכחי של עידן פלוס שמופעל על-ידי הרשות השנייה וסובל מקשיי קליטה בחלק מאזורי הארץ. 

הרפורמה גם מקנה לפלטפורמה החדשה הגנות ינוקא שמאפשרות לו לא להשקיע כלל בהפקות מקור, לפחות בשנים הראשונות לפעילותו, בניגוד ל-yes ולהוט שכיום מחויבות להשקיע בכך אחוז מסוים מהכנסתן. זאת הסיבה שארגוני היוצרים מתנגדים למהלך בחריפות, אך, כאמור, לפחות כרגע הוא ממשיך להיות מקודם.

נושא מרכזי נוסף שאושר היום נוגע ל"חובת המכירה" של תכני ספורט. הרפורמה הזאת אמורה להביא להוזלה בעלויות זכויות שידורי הספורט, שזינקו בחדות בתקופה האחרונה. חובת המכירה תחול גם על ערוצי ספורט בשלמותם (כמו "ספורט 1" או "חמש פלוס"), וגם על מפעלי ספורט ספציפיים (כמו "ליגת האלופות"), ואמורה להסיר חסם משמעותי במעבר של צופים מהפלטפורמות של yes והוט. 

הרפורמה השלישית בתחום נוגעת ליכולת להעביר את שידורי ערוצים 2 ו-10 בחינם על גבי האינטרנט. גם זה סעיף אמור להקל על פלטפורמות רב-ערוציות להתחרות ב-yes ובהוט, בכך שהוא יאפשר להן להעביר לצופה את הערוצים הפופולריים מבלי להסתמך על תשתית עידן פלוס. בערוצים 2 ו-10 מתנגדים בחריפות למהלך הזה, ובוועדת פילבר הם אף דרשו כי גם תמורת העברת שידוריהם דרך הפלטפורמות של yes והוט - שכיום נעשית בחינם - יינתן להם לגבות תשלום. 

רפורמות התקשורת
 רפורמות התקשורת

הרפורמות בתקשורת מגיעות לקבינט; היוצרים: "נתניהו ירד מהפסים"