אחרי "הנסיך": משרד הבריאות שוקל לפעול גם נגד סלטי שמיר

סגירת מפעל "הנסיך" תשפיע על שחקנים רבים, כי מדובר ביצרן גדול ■ בשופרסל שוקלים את המשך ההתקשרות עם "הנסיך" ■ סלטי שמיר ספגו ביומיים ירידה של 60% במכירות

אמש (א'), בתום שימוע שנערך לחברה, הודיע משרד הבריאות כי החליט לאסור על "טחינת הנסיך" בשלב זה לייצר ולשווק את מוצריה - הוראה שמשמעותה סגירת קווי הייצור של המפעל לאלתר. מדובר בצעד נרחב, שמשרד הבריאות לא הפעיל ביחס לחברת יוניליוור, שבמפעל דגני הבוקר שלה נמצא גם כן חיידק הסלמונלה ומוצרים מזוהמים שלה שווקו לצרכנים.

במשרד הבריאות אמרו עוד כי "חברת 'טחינת הנסי'ך התנהלה בדרך רשלנית, לא אחראית, לא ראויה ולא מקצועית", וכי "הליך החקירה טרם הסתיים. בוצע דיגום נוסף במפעל ובדיקות בדרכי השיווק. בסיום הליך החקירה ישקול משרד הבריאות את הצעדים המשפטיים המתחייבים ממנו".

למרות הדברים הקשים, המשרד לא דרש מהחברה לבצע ריקול למוצריה שנמצאים כבר ברשתות השיווק. היום (ב') החליטו חלק מרשתות השיווק להסיר מיוזמתן את מוצרי החברה, לרבות הטחינה הגולמית. לדברי אחד הקמעונאים, "משרד הבריאות אמר שהוא מפסיק את הייצור, אבל לא אמר להוריד מהמדפים. לא הבנו את ההגדרה והחלטנו לא לקחת סיכון".

ל"גלובס" נודע כי במשרד הבריאות מתכוונים לפעול גם נגד חברת סלטי שמיר, לאחר שימוע שיבוצע לחברה.

נזכיר כי חברת "הנסיך" משווקת טחינה גולמית תחת המותג שלה, והיא גם ספקית הטחינה של סלטי אחלה של שטראוס, צבר של אסם וסלטי שמיר. סלטי שמיר מייצרת סלטים מצוננים מ"טחינת הנסיך" הן תחת שם המותג שלה והן תחת מותגים פרטיים רבים, ובהם המותג הפרטי של רשתות שופרסל ויוחננוף. לפיכך, בתעשיית המזון אומרים כי לסגירת מפעל "טחינת הנסיך" עלולה להיות השלכה רוחבית, כיוון שמדובר ביצרן גדול במיוחד.

מקור בתעשיית המזון אמר ל"גלובס" כי "אם האמירה של משרד הבריאות תהיה ארוכת-טווח ולא ליום-יומיים, יהיו הרבה שחקנים שיושפעו מזה. מראשית המשבר החלה חברת שטראוס לבחון אפשרות לסיים את ההתקשרות עם 'טחינת הנסיך' לרכישת חומר הגלם ולרכישתו מאחת החברות האחרות. זו אחת הסיבות שבגללה בחברת 'טחינת הנסיך' עושים מאמצים כבירים לסיים את המשבר עוד השבוע. ברור להם כי בכל יום שבו המשבר נמשך ורישיון הייצור לא מוחזר להם על-ידי משרד הבריאות, הנזק רק הולך ומתרחב".

בשופרסל אומרים היום כי החברה "בוחנת את המשך שיתוף-הפעולה עם 'הנסיך' לאור האירועים האחרונים ולאור הנחיית משרד הבריאות לעצירת המכירות של הספק. יודגש כי הזיהום שהתגלה אצל הספק נוגע אך ורק לחומר הגלם שסופק למפעלים שונים כגון סלטי שמיר, ולא למוצרי הטחינה הגולמית הנמכרת כמוצר סופי תחת מותג שופרסל'".

 

מכירות סלטי שמיר ירדו ב-60%

ברשתות השיווק אמרו ל"גלובס" כי מסוף השבוע האחרון ביקשו אלפי צרכנים להחזיר את הטחינה הגולמית של חברת "הנסיך". לפי נתוני רשתות השיווק, בשני ימי המכירה האחרונים, שישי וראשון, רשמה כל קטגוריית הסלטים המצוננים ירידה של 12% במכירות. מכירות סלטי שמיר צנחו ביומיים האלה בכ-60%. הפגיעה במכירות סלטי אחלה של שטראוס וסלטי צבר של אסם הייתה חד-ספרתית.

החברות מודאגות מהירידה במכירות הקטגוריה, מאחר שמתחילת השנה הן כבר ספגו ירידה של 20% במכירות בשל צניחת מכירות הבשר המעובד בעקבות הודעת ארגון הבריאות העולמי שהנקניקים ומוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים (הודעה שגרמה לירידה גם במכירות סלטים הנצרכים יחד) וכן בעקבות תחקיר ערוץ 10 על הסלטים המצוננים.

בקטגוריית דגני הבוקר עדיין לא נרשמה התאוששות מאז משבר הסלמונלה בקורנפלקס תלמה של יוניליוור. לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי, בשני ימי המכירה האחרונים ובהשוואה לימים מקבילים טרום המשבר ספגה כל קטגוריית דגני הבוקר ירידה של 20% במכירות. מכירות דגני הבוקר "אלופים" של תלמה צנחו ב-63%.

לדבריו, "ירידה של 63% במכירות כמוה כמחיקת המוצר. הצרכן לא קונה תלמה. הפריט שמחזיק את תלמה הוא קורנפלקס כריות. אם לפני המשבר יוניליוור החזיקה בנתח של 60% מהקטגוריה, ואסם-נסטלה ב-30% - עכשיו המצב התהפך".

- יוניליוור פנתה אליכם בהצעות למבצעים?

"כן, אבל לא קיבלנו אותן. הם הציעו להוריד את מחיר דגני הבוקר לילדים לרמה של 3 שקלים לאריזה - הנחה של 20%-25%. אני חושב שמה שהם הציעו לא מספיק לצרכן. אחרי תקלה כזאת, הם צריכים לבוא עם סופר-הטבה".

- מה ייחשב הטבה כזאת?

"למכור קורנפלקס 750 גרם ב-10 שקלים וגם דגני בוקר של מותגים כמו 'עוגי' ו'שוגי' באריזה של 500 גרם ב-10 שקלים. זה לבוא ולעשות שולם עם הצרכן, כי בסך-הכול דגני הבוקר הקיימים עכשיו בחנויות תקינים. אני כצרכן מצפה להטבה אחרי הפשלות".