האם מחאת הלקוחות נגד האתר הבריטי אסוס מוצדקת?

השבוע יצאו לקוחות אסוס בישראל בקריאה שלא לקנות באתר במחאה על השינוי במדיניות השילוח, אולם הטענות שלפיהן אסוס החלה לגבות כסף עבור משלוחים אינן מדויקות

ASOS / צילום: רויטרס
ASOS / צילום: רויטרס

האם מחאת הלקוחות נגד האתר הבריטי אסוס מוצדקת? השבוע יצאו לקוחות האתר במחאה הקוראת לצרכנים שלא לקנות באתר, בשל שינוי מדיניות המשלוחים שלו.

הטענות שלפיהן אסוס החלה לגבות כסף עבור משלוחים אינן מדויקות: מדיניות המשלוחים של האתר עדיין חינמית (בקנייה מ-20 ליש"ט ומעלה), אולם במטרה לבצע מסלול עוקף דואר (לא רק בישראל) ולזרז את משך המשלוח הקבוע כיום על 14 ימים, חתמה אסוס על שיתוף-פעולה עם חברת UPS iparcel - חברה-בת שהקימה UPS העולמית אחרי רכישת חברת I parcel המבצעת שילוחים לאתרי מכר מקוונים.

לחברה אין נציגות בישראל (היות שהיא מתנהלת כגוף נפרד מחברת UPS, שלה יש נציגות מקומית), ועל כן הרעיון לבצע מסלול עוקף דואר מאבד מתוכנו, משום שהחבילות שיישלחו דרך iparcel יעברו בכל זאת דרך דואר ישראל עבור הקונים הישראלים.

ומדוע התעורר זעם הקונים באתר הבריטי? נזכיר כי חבילות שערכן המלא נמוך מ-75 דולר פטורות מתשלום מס כלשהו, אולם חבילות שערכן גבוה מ-75 דולר מחויבות בתשלום עבור מע"מ. ברוב חברות השילוח ההליך הוא כזה: החברה מגיעה ארצה, ורק לאחר מכן נדרש הנמען לשלם את המע"מ בהתאם לסכום הקנייה (יודגש כי במקרים רבים חבילות כאלה עוברות "מתחת לרדאר", והקונים לא נדרשים לשלם את המע"מ). 

הקונים לאחרונה באתר אסוס סיפרו כי נדרשו מראש לשלם מע"מ במטרה להשלים את הקנייה, כלומר ש-iparcel גובה מראש את תשלום המס שאותו היא תעביר לרשות המסים המקומית, וכך, בכדי להשלים את תהליך הקנייה ולפני השילוח, הקונים מקבלים הודעה כי עליהם להשלים את תשלום המסים בהתאם לסכום הקנייה בפועל. 

לקוחות שהעלו תצלומי מסך לרשתות החברתיות סיפרו כי גם כאשר רכשו באסוס בסכומים הנמוכים מ-75 דולר, הם נדרשו לשלם תוספת לא ברורה לכאורה עבור מיסוי. באסוס מדגישים כי מקרים אלה משקפים תקלה.

באשר להחלפת חברת השילוח, מגיבים באסוס כך: "אסוס מצויה בעיצומו של תהליך שמטרתו להפחית את משך השילוח לישראל מ-14 ימים ל-7 ימים. לצערנו גילינו תקלה שלפיה במספר מקרים לקוחות שהזמינו בפחות מ-75 דולר חויבו בטעות על עלויות מכס. אנו עובדים במטרה לתקן את הטעות בהקדם ומבקשים מכל מי שנפגע מהתקלה האמורה ליצור קשר עם שירות הלקוחות של החברה".