הוט מצפצפת על משרד התקשורת ומקבלת ממנו חיבוק חם

המשרד מוותר להוט על חובת הפריסה האוניברסלית בתמורה להשקעות ברשת שלא ברור כיצד ייאכפו ומה הן כוללות

כפי שנחשף ב"גלובס": משרד התקשורת מודיע על הקלה משמעותית לחברת הוט ומבקש לקבל את עמדות הציבור לעניין שינוי המדיניות בנושא הפריסה האוניברסלית שלה. ועדה מייעצת במשרד, בראשות המנכ"ל שלמה פילבר, החליטה להמליץ על עיכוב זמני בחובה המוטלת על הוט בפריסת תשתיותיה, וזאת בתמורה לכך שהחברה תספק את שירותי הטלוויזיה שלה לכל דורש ובאזורים שבהם היא לא פרוסה, דרך האינטרנט, כלומר דרך תשתיות בזק.

התוכנית של משרד התקשורת מעידה על שינוי כיוון במדיניות ובוויתור מאוד משמעותי להוט מצד אחד, ומצד שני זוהי בשורה שתאפשר למאות אלפי תושבים שאינם מחוברים היום לתשתיות של הוט לקבל את חבילת השידורים שלה באופן מלא, על גבי האינטרנט. בכך, מוותר המשרד על הדרישה לפריסה אוניברסלית בהוט - עיקרון שעליו עמד לאורך כל השנים.

הבעיה בהחלטה של המשרד היא שבעצם מוענק להוט פרס על הפרת ההתחייבויות שלה כלפי המדינה והציבור. החברה לא עמדה במשך שנים בחובת הפריסה שלה, ורק בתקופת השר גלעד ארדן תוקן המצב, והחברה חויבה לפרוס תשתיות בצורה הדרגתית ומאוזנת על פני מספר שנים.

ההחלטה של ארדן התקבלה רק לפני שנתיים, והוט "צפצפה" עליה ולא פרסה תשתיות אפילו ביישוב אחד מתוך היישובים שבהם הייתה אמורה לפרוס. מדובר לא רק על יישובים יהודיים אלא גם על קידום הפריסה ביישובים ערביים, דרוזים ויישובים ספר מרוחקים שלא נהנים מהאפשרות לתחרות בטלוויזיה ובשירותי התקשורת. 

הפתרון שמצא המשרד לפיכך הוא שנוי במחלוקת. מצד אחד מוותרים להוט שמצפצפת על המשרד, ומצד שני עוזרים להביא את התחרות בטלוויזיה ליישובים רבים שלא יכלו ליהנות מתחרות כזו - אבל על גבי תשתיות בזק שמחויבת בפריסה מלאה.

הסוכריה שבחר המשרד למכור לציבור בתמורה למהלך השנוי במחלוקת היא התחייבות מצד הוט לביצוע השקעות בשדרוג התשתיות שלה. במסמך המדיניות שפרסם הנושא לא מוגדר ולא ברור כיצד יאכפו את שדרוג התשתיות, אבל מה שבטוח הוא שכמו שלא הייתה אכיפה על חובת הפריסה האוניברסלית של הוט - כך לא תהיה אכיפה גם עם חובת ההשקעות שלה בתשתיות.