הוט תספק טלוויזיה על תשתיות בזק בערים שלא פרסה תשתית

במקביל תידחה חובת הפריסה האוניברסלית של הוט בשנה, והיא תחויב בתוכנית השקעות לפריסת סיבים עד הבית

משרד התקשורת פועל למציאת פתרון שיאפשר להוט לספק שירותי טלוויזיה במאות יישובים שבהם היא לא מספקת שירות.

ל"גלובס" נודע כי מתגבש הסכם, לפיו משרד התקשורת ידחה להוט חובת פריסת תשתיות בעשרות יישובים בשנה, ובמקביל הוט תחויב להציע את שירותי הטלוויזיה שלה על גבי האינטרנט (כלומר על גבי תשתיות בזק) בכל המקומות במדינה שבהם אין לה תשתיות בתוך תקופה של חצי שנה עד 9 חודשים.

על-פי המתווה שגיבש שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן, הוט חייבת בחודש נובמבר השנה להשלים פריסת תשתיות בכמה עשרות יישובים מתוך מאות יישובים שבהם היא לא פרוסה. אלא שהוט לא עמדה במחויבות וטענה כי אינה מסוגלת לעשות זאת.

בינתיים התחלפה ממשלה, ועכשיו מגבש מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, תוכנית לפיה חובת הפריסה האוניברסלית תוחלף בחובת השקעה של הוט בפריסת סיבים עד הבתים במקומות שבהם היא כבר פרוסה, קרי ב-92% מהיישובים במדינה, במקביל לכך שהתחרות בטלוויזיה תיעשה על גבי האינטרנט, והוט תחויב לספק את כל שירותי הטלוויזיה שלה באותם יישובים. 

המהלך הוא כזה שהוט תחויב להציע את הטלוויזיה שלה בתוך זמן קצר (כאמור חצי שנה עד 9 חודשים) במקומות שבהם היא לא פרוסה. במקביל היא תקבל דחייה של שנה בחובת הפריסה, ובזמן הזה יגובשו בינה ובין משרד התקשורת ההבנות על פריסת הסיבים עד הבתים. במקרה שהתוכניות שתציע הוט לא יתאימו למשרד התקשורת, תיאכף על-ידה התוכנית המקורית שגובשה על-ידי ארדן. 

התוכנית כבר נמצאת בשלבים מתקדמים של בדיקות אחרונות, אך יהיה מעניין לראות כיצד יגיבו בזק ומפעילים נוספים למתווה החדש. לצד הוויתור להוט בנושא חובת הפריסה האוניברסלית, בזק חייבת להמשיך ולמלא אחר החובה הזאת, וכך בעצם לאפשר להוט לפעול על גבי תשתיותיה.

מעניין יהיה לשמוע אם בזק תיתן לזה יד. בנוסף, מעניין יהיה לשמוע גם מה פרטנר וסלקום יגידו על "המתנה" שמקבלת הוט.

צריך לזכור כי משרד התקשורת לא אכף את חובת הפריסה האוניברסלית על הוט במשך שנים, כך שלכאורה הפתרון של ארדן הוא שאמור היה לשים סוף לסיפור. לכן, המהלך המתגבש כעת הוא כביכול מעין מתן פרס להוט, ומכאן העניין בתגובה של בזק למהלך כזה. 

להשקפת משרד התקשורת, מיותר לדרוש מהוט לפרוס תשתיות ביישובים שבהם ממילא ראשי היישובים והאזרחים לא רוצים שהיא תפרוס שם תשתיות, כי אין לכך ביקוש כמו ביישובים חרדיים, ערבים וכו'. במצב כזה עדיף לחייב את הוט לספק את השירות על גבי האינטרנט, כך שקודם כל היישובים יקבלו תחרות בטלוויזיה דרך מחירים טובים יותר, ותיפתר הבעיה של היעדר תחרות. השלב השני כבר יביא את הוט לחובת השקעות כבדה שלא תוכל לחמוק ממנה, והדבר עשוי להביא לעידוד השקעות בכל השוק.