העניים של ליברמן

מספר זעום של מתנחלים על גבעה זוכה להגנה, ואנשי מושב מותקף - לא

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

כידוע, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, להורה צה"ל לאסור על חיילים להתנדב לפעילות למען ילדי עובדים זרים. באוזני הרמטכ"ל גדי איזנקוט הוא נימק זאת כך: "אם לחיילים יש זמן פנוי, שיסייעו לניצולי שואה או לנזקקים, בבחינת עניי עירך קודמים".

כמובן שזה טיעון מופרך עד מביך, כי הרי אפשר שיהיה זמן לשני הדברים. אבל מעבר לכך, מעניין לקחת את המשל של ליברמן למקום אחר, למושב בית אלעזרי שבאזור גדרה. במקום זה, כידוע, חבר המושב ירה למוות באדם שניסה לגנוב את משאיתו.

גם "עניי מושבך"

חקלאי המושב אומרים שעכשיו הם חוששים מנקמה. בהפגנה למען חברם היורה אתמול (ג'), הם טענו כי "אף אחד לא באמת שומר עליהם". לדבריהם, הם סובלים כבר זמן רב ממכה של פריצות וגניבות הכרוכות בסכנת חיים, שכן הגנבים באים בדרך-כלל כשהם חמושים.

כאן, בנקודה זו, אני נזכר במשל "עניי עירך" של שר הביטחון. אני מניח שהוא התכוון גם ל"עניי מושבך", ובאופן כללי, שהמדינה צריכה לדאוג קודם כל לאזרחיה.

"שומרי החוק של עירך"

אם כך - למה אף אחד לא שומר על תושבי מושב בית אלעזרי? איך זה שמספר זעום של מתנחלים אשר עולים על גבעה ומתגוררים ברבע קרוואן זוכה להגנה - בעוד שעל כ-1,500 תושבי בית אלעזרי "אף אחד לא באמת שומר"?

אמנם האנלוגיה לא לגמרי מדויקת, כי גם המתנחלים, כמו תושבי המושב, הם בבחינת "עניי עירך". אז בואו נאמר כך: "שומרי החוק של עירך - קודמים". שהרי הצבא דואג להגן, בכוח וציוד רבים, גם על מתנחלים שעולים על הקרקע בניגוד לחוק. האם תושבי בית אלעזרי שומרי החוק אינם עדיפים על עברייני החוק מהגבעות? בבחינת "שומרי חוקיך - קודמים"?

שמירה על פורעי החוק

מה גם - וזה "מה גם" לא פחות חשוב - שההיגיון אומר כי אם הממשלה תנהג על פי הכלל של העדפת שומרי החוק על פורעיו, יש סיכוי, שלא לומר ודאות, שמספרם של המתיישבים הבלתי חוקיים יתמעט ואולי אף ייעלם.

וזאת מאחר שמדינת חוק אין משמעותה שהיא פועלת נגד מי שכבר עבר על החוק - אלא גם שהיא מונעת את העבירה. בוודאי לא מסייעת לקיומה באמצעות הגנה על העבריינים. ושהיא בוודאי כן מסייעת למי ששומר על החוק.

"שומרי חוקיך קודמים"?

אז מה אתה אומר, ליברמן? מקובל עליך ש"שומרי חוקיך קודמים"? אם אתה לא עסוק מדי בתכנון הריגתו של הנייה או בהתנכלות לילדים אשמח לקבל תשובה.