משרד השיכון ישקיע 400 מיליון שקל בהתחדשות עירונית ע"י עמידר

יואב גלנט: ההסדר החדש ישפר את איכות החיים של עשרות אלפי אנשים בשנים הקרובות ויצמצם את רשימות הממתינים לדיור ציבורי בכל רחבי הארץ

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

משרד הבינוי והשיכון פרסם היום (ד') את עקרונות הסכם המסגרת העדכני בין המשרד ובין חברת עמידר. ההסכם החדש יאפשר לעמידר תחומי פעילות חדשים לטובת הדיור הציבורי וההתחדשות העירונית.

כדי לאפשר את המהלך נוצר צורך בעדכון עקרונות המסגרת עם חברת עמידר, זרוע הביצוע של המשרד: בתחומי פעילות התווסף להסכם המסגרת פרק המאפשר טיפול וביצוע של פרויקט שיקום שכונות ופרק הנוגע להקמת קרן פריפריה לחיזוק מבני דיור ציבורי מפני רעידות אדמה, לצד רכש של דירות נוספות לדיור ציבורי באמצעות קידום, ייזום וביצוע של התחדשות עירונית במבני דיור ציבורי בפרויקטים בעלי כדאיות כלכלית.

הסכם המסגרת הקיים, אושר לפני כשנתיים ונגע לתחומי הליבה של עמידר שכלל תקציב של 200 מיליון לשנה לתקופה של 7 שנים (סה"כ 1.4 מיליארד שקל). לעומת זאת, היקפו הכספי של הסכם העקרונות החדש הוגדל באופן דרמטי ל-690 מיליון שקל בממוצע לשנה בסכום כולל של כ-6.9 מיליארד שקל לתקופת התקשרות של 10 שנים.

סכום זה מורכב מתשלום על תחזוקת דיור ציבורי וסיוע לנכים רתוקים וקשישים, עמלות ניהול, שיקום שכונות והיקף מכירות ותקבולים מיזום וביצוע של התחדשות עירונית בגובה של כ-2.5 מיליארד שקל, מתוכו יצברו בקרן הפריפריה כ-400 מיליון שקל, הרווחים הצפויים מתוך הפעילות שיוקדשו לחיזוק מבני דיור ציבורי בפריפריה מפני רעידות אדמה. ההיקף הכספי גדל בהתאמה לתחומי הפעילות המהותיים שהתווספו וכן לתקופת ההתקשרות שגם היא גדלה, כאשר הגידול המשמעותי נובע ממרכיב שיקום שכונות שהתווסף וכן המיזם להקמת קרן הפריפריה, כאמור.

תקופת ההתקשרות - עודכנה מ-7 שנים ל-10 שנים כדי לבצע התאמה של העקרונות לתחום פעילות משמעותי שהתווסף - התחדשות עירונית במבני דיור ציבורי לטובת הקמת קרן פריפריה שתיועד כאמור לחיזוק מבני דיור ציבורי בפריפריה ו/או רכש דיור ציבורי. מטבע הדברים, תחום זה הינו ארוך טווח ומשך הזמן מרגע התכנון ועד לסיום ביצוע הפרויקט ושיווקו יכול להימשך גם עד כ-10 שנים, ולכן בוצעה התאמת התקופה בהתאם.

הפרויקטים של תמ"א 38 בערים כמו הוד השרון, תל אביב, חולון, רמת גן ורעננה יאפשרו ישירות את חיזוק המבנים בישובים כדוגמת טבריה, בית שאן, דימונה, צפת וקרית שמונה.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר כי "במשך שנים התרגלנו לרשימה הולכת וגדלה של אוכלוסיה חסרת דיור, להזנחה גדולה בתנאי הדיור בתוך השכונות, ולחוסר מענה עבור ציבור גדול של אנשים שאין להם קורת גג. ההסכם שגיבשנו מציג פעולות מקיפות וארוכות טווח, ההכרחיות לדיירי הדיור הציבורי.

"ההסכם יגדיל באופן משמעותי את מספר הדירות של הדיור הציבורי, ישפר את איכות החיים של עשרות אלפי אנשים בשנים הקרובות, ויצמצם את רשימות הממתינים בכל רחבי הארץ. הפתרון למצוקה של דיירי הדיור הציבורי הוא יעד ראשון במעלה, וערך יסוד בחברה הישראלית. אנחנו רתומים למשימה ונמשיך בה, הן באמצעות רכש דירות חדשות והן באמצעות שיקום הקיים".

יו"ר עמידר, ד"ר יצחק לקס, מסר: "ההסכם יאפשר לעמידר ליזום פרויקטים רבים הן במרכז והן בפריפריה, להגדיל את היצע הדירות ולחזק מבנים בסיכון. כמון כן, ההסכם מעגן את הפניית הרווחים מהפרויקטים באזורי הביקוש להשקעה בדיירי הדיור הציבורי, נותן ביטוי לחזון של החברה ותורם לחוסנה הפיננסי. אני מברך את שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, על הובלת המהלך ההיסטורי וגאה שעמידר לוקחת בו חלק".