האוצר יקבע דד-ליין - וייתן לעומדים בו עדיפות ב"מחיר למשתכן"

בניגוד לדיווחים, אין בכוונת האוצר להפסיק הוצאת תעודות הזכאות או ההרשמה להגרלות ■ המטרה היא לתת לזכאים את הוודאות שהם יזכו בסופו של דבר בהגרלה

השר יואב גלנט והשר משה כחלון/צילום: אוריה תדמור
השר יואב גלנט והשר משה כחלון/צילום: אוריה תדמור

במשרד האוצר מקדמים מהלך לבחינת היקף הזכאים האמיתי לתוכנית מחיר למשתכן על-ידי מתן עדיפות למי שנרשם עד כה לתוכנית על פני מי שיירשם בשלבים מאוחרים יותר. על-פי המהלך, שנמצא נכון להיום בשלבי גיבוש סופיים במטה הדיור שבאוצר ובמשרד הבינוי והשיכון, תינתן בקרוב תקופה של מספר שבועות (ככל הנראה 21 יום) במהלכם ניתן יהיה להוציא תעודות זכאות ולהירשם להגרלות כדי להיכנס למה שמכונה קבוצת עדיפות א' לקבלת דירה מוזלת.

לאחר תאריך היעד, כל מי שהוציא כבר תעודת זכאות ונרשם להגרלות יקבל עדיפות בזכייה בהגרלות על פני מי שיוציא תעודת זכאות מאוחר יותר. נכון להיום עדיין מתלבטים באוצר האם העדיפות תהיה מוחלטת, ברמה של 90% ואף למעלה מזה, או עדיפות נמוכה יותר.

מהלך זה נועד בראש ובראשונה להבהיר כמה זכאים ישנם היום המעוניינים בתוכנית. קביעת תאריך יעד, כך מקווים במשרד האוצר, תוביל גם את מי שהתלבט או "לקח את הזמן" עד שתגיע ההגרלה הנכונה, להוציא תעודת זכאות. כפי שפורסם רק אתמול ב"גלובס", נכון להיום הוצאו כ-52 אלף תעודות זכאות ברחבי הארץ, וזאת למרות צפי במשרד האוצר ומשרד השיכון להיקף זכאים גדול בהרבה. לדברי בכיר במטה הדיור, קביעת ה"דד-ליין" תעזור גם להבין כמה יחידות דיור צריך לייצר במסגרת מחיר למשתכן כדי לענות על הביקוש, ומהו הביקוש נכון לנקודת זמן זו.

נדגיש כבר כעת כי אין כוונה לסגור את התוכנית להרשמה ובמטה הדיור באוצר מדגישים כי תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה לפעול כרגיל ולא צפוי כל שינוי בהליך הוצאת תעודות הזכאות כמו גם ההרשמה להגרלות. השינוי היחידי שעתיד לקרות הוא מתן עדיפות למי שנרשם עד כה, ועד לסוף התקופה שתיקבע, בהשתתפות בהגרלות עד להודעה חדשה.

על-פי גורמים במטה הדיור, המטרה היא לתת למי שהוציא תעודת זכאות עד כה את הוודאות שהוא יזכה בסופו של דבר בהגרלה. עם זאת, להתחייבות זו כמה מגבלות כמו למשל אי האפשרות לקבוע היכן יזכה כל זכאי בהגרלה, והעובדה שעמידה בהתחייבות זו של משרד האוצר משמעותה התחייבות גם לשיווק מספר דומה של יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן.

נזכיר שעד כה זכו קבלנים ויזמים במכרזים המאפשרים בניית כ-17.6 אלף דירות ולא 52 אלף כמספר מוציאי תעודות הזכאות עד כה. עוד נקודה שיש להתייחס אליה היא שגם אם יצליחו באוצר ובמשרד הבינוי והשיכון להוציא את המכרזים לדרך, יהיה קשה לקבוע מעכשיו תוך כמה זמן "תתמלא המכסה" של כל בעלי תעודות הזכאות, כלומר, מכרזים שיסגרו בפועל ויירכשו על-ידי קבלנים.

רק לאחרונה ניכרת בעיה בשיווק קרקע במסגרת מחיר למשתכן בבית שמש, ומכרזים נוספים לא נסגרים במלואם גם במקומות אחרים. לשאלה זו יצטרכו במטרה הדיור לתת תשובה באם יבטיחו לעשרות אלפים שיזכו בהגרלה.

 

מטה הדיור: נושא ערבות המדינה בפרויקטים ללא ליווי בנקאי נסגר סופית

במקביל, במטה הדיור מדווחים היום כי נושא ערבויות המדינה לפרויקטי מחיר למשתכן שיצאו לדרך ללא ליווי בנקאי נסגר סופית. על-פי מטה הדיור, ההסכם נחתם וערבות המדינה נכנסה לתוקף. עוד מסרו במטה הדיור כי בימים האחרונים התקיימו פגישות עם הבנקים השונים כדי להבהיר מספר נקודות לגבי מתן משכנתאות במסגרת מחיר למשתכן.

לאחרונה עלו שוב טענות מצד זוכים בהגרלות של מחיר למשתכן שהם לא מקבלים תשובות מהבנקים השונים וכי משכנתא למחיר למשתכן זוכה לתנאים גרועים יותר ממשכנתא בשוק החופשי. כאמור, במטה הדיור קיימו סבב פגישת עם הבנקים ולדברי מקור בכיר במטה הדיור יצאו הנחיות ברורות לכל הבנקים כי משכנתא של דירה הנרכשת במחיר למשתכן צריכה להיות זהה למשכנתא בשוק החופשי, הן בתנאים והן בריביות. זאת, בהתאם למצבו של כל לווה באופן פרטני.