נמשכים העיצומים המונעים הנפקת דרכון ביומטרי; ואיפה האוצר?

בתחילת יולי פתח ועד עובדי רשות האוכלוסין בעיצומים, במסגרתם הופסקה הנפקת דרכונים ביומטריים ■ הנפגעים העיקריים: תושבים בעלי בתעודות זהות ביומטריות הזקוקים להנפקת דרכון

בתחילת חודש יולי פתח ועד עובדי רשתות ההגירה והאוכלוסין בעיצומים, במסגרתם הופסקה הנפקת דרכונים ביומטריים. העיצומים יצאו לדרך ימים ספורים אחרי ששר הפנים, אריה דרעי, יצא בהצהרה כי "במדינת ישראל יהיה תיעוד ביומטרי המבוסס על מאגר", וכי "מ-2017 תעודת זהות ביומטרית תהיה בגדר חובה".

כך או כך - מאז ועד היום לא מתאפשרת הנפקת דרכונים ביומטריים, והנפגעים העיקריים הם תושבים המחזיקים בתעודות זהות ביומטריות ואשר זקוקים להנפקת דרכון. 

"אני צריך לצאת לחו"ל בקרוב, ואין לי דרכון. היות ותעודת הזהות שלי היא ביומטרית, אני חייב להוציא דרכון ביומטרי - ואני תקוע", כתב ל"גלובס" ד'.

ואכן, מדובר בעיצומים שנדמה שמתנהלים כבר כשגרה בשיא עונת הנסיעות (נזכיר כי ב-2015 השביתו עובדי הרשות את הנפקת הדרכונים - מה שאילץ תושבים שהזדקקו לדרכון להשתמש בשירותי החירום בנתב"ג ובמחיר של פי ארבעה מעלות של הנפקת דרכון באופן רגיל).

הסיבה לעיצומים נעוצה ברפורמה הביומטרית ובחשש לעומסים כבדים בעקבותיה.

בעקבות פנייתו של ד' פנינו אלועד עובדי רשות ההגירה והאוכלוסין, במטרה לבדוק האם יש אור בקצה המנהרה, ומה יכול לעשות אזרח דוגמת ד' לאור העיצומים. "מאחר שאין אנו מעוניינים לפגוע בקהל, כל מי שמחזיק מסמך מסוג ביומטרי (ת"ז או דרכון) רשאי לקבל מסמך 'רגיל' בלשכה הקרובה למקום מגוריו ובהתאם לנוהלי רשות האוכלוסין וההגירה", משיבים בוועד לפניית "גלובס".

לשאלה האם מתנהלים מגעים במטרה לסיים את העיצומים, נאמר לנו כי "לא מתנהלים מגעים כעת, מאחר שמשרד האוצר מונע זאת, מסיבותיו הוא". 

ומה אומרים באוצר? "טענת העובדים הגורסת כי מצד אחד ישנו עומס רב בעבודה המצריך גיוס עובדים, ומצד שני חשש לפיטורים בשל השימוש במכונות, היא טענה סותרת וחסרת היגיון. חבל שדווקא בחודשי הקיץ, תקופה עמוסה בה הציבור זקוק לשירותי רשות ההגירה יותר מהרגיל, עשויים העובדים להקשות על הציבור. 

"נדגיש כי אגף השכר והסכמי העבודה נכון להאריך את ההסכם הקיים מול עובדי רשות האוכלוסין וההגירה, במסגרתו קיבל כל עובד כ-30,000 שקל תוספתיים במהלך תקופת הפיילוט של הנפקת דרכונים ביומטריים ב-3 השנים האחרונות, אולם מי שמסרבים להאריך את ההסדר הקיים אלה הם העובדים. אנו קוראים להם לשוב למשא-ומתן שיאפשר את העבודה התקינה של רשות האוכלוסין וההגירה במהלך חודשי הקיץ".