"יום הזעם של ההורים": הביאו את ילדיכם אתכם לעבודה

חברי עמוד הפייסבוק "הורים נלחמים למען חופש מתואם עם הילדים", הדורשים לצמצם את הפער בין ימי החופשה של ההורים והילדים בישראל, הכריזו על "יום זעם" שיצוין ברביעי הקרוב

שחר תורג'מן / צילום: ענבל מרמרי
שחר תורג'מן / צילום: ענבל מרמרי

אחד הנושאים הכאובים שרלוונטיים בעיקר בימים אלה הוא חוסר ההלימה שבין ימי החופשה של הילדים בישראל, כלומר אלה המשתייכים למערכת החינוך הממלכתית, ובין ימי החופש של ההורים - והחופש הגדול הוא דוגמה מצוינת לכך.

בדיוק לשם כך הכריזו חברי עמוד הפייסבוק "הורים נלחמים למען חופש מתואם עם הילדים" על "יום הזעם של ההורים": ביום הזה, שיצוין ברביעי הקרוב (24 באוגוסט), קוראים חברי העמוד לכל ההורים להביא את ילדיהם למקום העבודה, בתקווה שגם המעסיקים יזרמו עם הרעיון.

עמוד הפייסבוק, שהוקם ביוזמת מנכ"ל קבוצת הדקה ה-90, שחר תורג'מן, צבר יותר מ-12,000 עוקבים, שלכולם מכנה משותף אחד: לצמצם את הפער שבין ימי החופשה של ההורים לילדים ולעורר את המודעות לכך.

"מטרתו של 'יום הזעם של ההורים' היא לקרוא לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון ולשר החינוך נפתלי בנט להקים ועדה בין-משרדית משותפת שתביא לשינוי משמעותי בנושא", מסביר תורג'מן. "אנחנו רוצים לומר למקבלי ההחלטות - עד כאן! הפער בין חופשות ההורים לחופשות הילדים הוא בלתי נסבל והוא כמעט כפול ממדינות המערב. הפער, הנובע מהסכמים וכללים שנקבעו מאז קום המדינה, פוגע באיכות חייהם של למעלה מ-4 מיליון ילדים והורים וגורם לנטל כלכלי כבד להורים רובם ממעמד הביניים.

"חברי הכנסת שצריכים לדאוג לצרכים של הציבור הישראלי לא יכולים להבין את העומס הכבד על כתפי ההורים, מהסיבה הפשוטה - הם אינם סובלים מהבעיה. הכנסת יוצאת מדי שנה לפגרת הקיץ המסורתית, שמתחילה באוגוסט ונמשכת עד לאחר חופשות חגי תשרי. חברי הכנסת אינם חווים על בשרם כלל את גודל הבעיה, ולכן הם לא מספקים פתרון מתאים לכלל האוכלוסייה".

לדבריו, "ההורים בישראל מתמודדים עם יותר מ-3 חודשים בשנה שבהם הם צריכים להמציא ולייצר פתרונות יצירתיים ויקרים לחופשות הילדים, בזמן שהם חייבים לעבוד. כעת אנחנו בימים האחרונים של החופש הגדול, ולהורים רבים פשוט נמאס מהפיאסקו המתמשך של מציאת סידור לילדים כשהם נמצאים בעבודה. ההורים מרוששים, מותשים ומיואשים, ולכולנו נמאס.

"אנחנו קוראים לחברי הכנסת, אלה שלא סובלים מהבעיה, לפעול כדי לצמצם את הפער הבלתי נסבל של מעל ל-60 ימי בשנה בהם ההורים עובדים והילדים נמצאים בחופשה. 'יום הזעם' זו ההזדמנות שלנו להגיד - זו השנה האחרונה שבה נצטרך להתמודד עם פער כה משמעותי, ואנחנו קוראים לכולם להצטרף למחאה ולעזור לנו להביא לצמצום הפער הנוראי".

כאמור, הרעיון הוא שביום רביעי כל ההורים יביאו את הילדים לעבודה, כדי שיוכלו לבלות אתם בימים האחרונים של החופש. לשם כך אף מציעים חוברת עבודה שהוכנה לילדים (ניתן להוריד מהעמוד בפייסבוק). בין מגוון הפעילויות שבחוברת אפשר למצוא מספרי טלפון של משרדי ממשלה, אליהם יוכלו הילדים להתקשר, לספר שאין עבורם סידור בגלל של אמא ואבא אין מספיק ימי חופש לבלות אתם, ולבקש את עזרתם של השרים. 

ומה עם יוזמת סוף שבוע ארוך? 

בתוך כך, נזכיר כי יוזמת סוף שבוע ארוך, שעלתה לאחרונה שוב לכותרות, טרם הבשילה לכדי מעשה. הרעיון האחרון מדבר על פיילוט מצומצם של סופי שבוע ארוכים אשר יתרחשו אחת לחודשיים, כאשר חופשת הפסח תקוצר ב-4 ימים.

עד שיקרה המהלך הזה, שעלותו למשק היא שמונעת ממנו לצאת לדרך - ההורים ימשיכו לחפש פתרונות יצירתיים בזמן שהילדים נופשים.

לוח החופשות לשנת הלימודים הבאה מלמד כי להוציא את חופשת הקיץ הגדולה, תלמידי ישראל ייהנו מעוד 42 ימי חופש במהלך שנת הלימודים, 10 מהם בסוכות ו-17 בחופשת הפסח. להורים במקרה הטוב יש מחצית מכמות ימי החופש המותרת בשנה - ובמקרה הפחות טוב אפילו שליש.

להוציא את הצורך למצוא סידור לילדים - סידור שעלותו נאמדת במאות ובאלפי שקלים - יש לזכור את חשיבות החופשה ביחד גם לגיבוש התא המשפחתי, שהמצב הנתון בישראל משאיר יום אחד בשבוע שבו מרבית ההורים לא עובדים, והילדים לא לומדים - יום שבת - וזה, כידוע, לא מספיק.