יצחקי: "תתמקחו על הדירות ותראו איך המחירים יורדים"

ראש מטה הדיור באוצר, אביגדור יצחקי, בראיון ל"גלובס": "עבור הזוגות הצעירים חסרי הדיור, והרווקים מעל 35 חסרי הדיור - המחירים כבר ירדו ב-20%-25%"

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

"אני לא מציע לאף אחד לקבל החלטה אם לקנות דירה או לא על סמך נתונים או מדדים כאלה או אחרים שמתפרסמים בחודש כזה או אחר", אומר ראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי בראיון ל"גלובס".

יצחקי התייחס לסערה שהתחוללה בשוק הנדל"ן על רקע פרשנות לנתונים השונים שהציגו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והשמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי.

"עבור הזוגות הצעירים חסרי הדיור, והרווקים מעל 35 חסרי הדיור, המחירים כבר ירדו ב-20%-25% באמצעות תוכנית מחיר למשתכן ועם זה אף אחד לא יכול להתווכח. אני רוצה להזכיר שהאנשים האחרונים שזכו במכרז בראשון לציון זכו בדירה בהנחה של מאות אלפי שקלים, יש אפילו אומרים ב-800 אלף שקל מתחת למחיר השוק".

- אין ויכוח שהזכאים, לפחות בחלקם, זוכים בדירות בהנחה. אבל, הרוב לא זכאי.

"במקביל אנחנו מגדילים את ייצור מלאי הדירות בישראל ומשווקים כמה שאפשר. אנחנו מתכננים בכמויות שלא תוכננו אף פעם ומשתדלים לפתור את החסמים בתחומי התשתיות. אנחנו כל הזמן בדיונים עם בנק ישראל ועם הבנקים עצמם על נושא האשראי והמשכנתאות ובשבוע האחרון כולם ישרו קו שמשכנתאות יינתנו לפי מחיר שוק ולא לפי מחיר מכירה. אנחנו גם עושים את מיטב יכולתנו להביא פועלים גם פלסטינאים, גם מאוקרינה וגם חברות זרות. נתון כזה או אחר של למ"ס או של גוף אחר לא משנה לנו את העבודה".

- אבל הציבור מושפע מהפרסומים.

"אני לא יכול להיות אחראי על כל בנאדם במדינה הזאת, גם לא על השמאי הממשלתי הראשי. אני לא מתווכח עם הנתונים אם הם נכונים או לא, אבל זה אגב לא בהגדרת תפקידו לפרסם נתונים כאלה לציבור, זו פשוט מסורת שנוצרה. אני חושב שחמור מאוד שהוא לא מדבר איתנו אחרי שיש לו את הממצאים ומתאם איתנו את הצורך בפרסומם או התועלת בפרסומם. בכל מקרה אני מאמין לפחות לפי הבטחתו והוא הבטיח לי אישית שבפעמים הבאות הוא ידבר איתנו על הממצאים וגם על המודל שהוא עוסק בו".

 

"אין שום תועלת"

"אנחנו חושבים שלנתונים האלה אין שום תועלת, כי בסופו של דבר המחירים, גם של קנייה וגם של השכרה, נקבעים על פי ביקוש והיצע. אני מציע לכל מי שעוסק במדידת נתונים, ויש רבים כאלה, תעזבו את זה. ולציבור אני אומר - לכו למקומות שאתם רוצים דירה תתמקחו ותראו שהמחירים יורדים גם ביד שנייה וגם בדירות חדשות ותיווכחו שהשוק לא כמו שהיה".

- אבל נתוני השמאי הממשלתי מראים על עלייה.

"והלמ"ס מראה על ירידה. אז מה? לפי המודל של השמאי הממשלתי הסיכוי לירידה קטן כי הוא נותן משקל קרב לערים גדולות. בכל מקרה אני לא מציע לאף אחד לקבל החלטה אם לקנות או לא לקנות דירה לפי פרסומים או מדדים של מחירים לפי חודש כזה או אחר. שמחנו על הירידה של 0.3% שהלמ"ס הציג, אבל שם המשחק הוא סבלנות ולא נתונים של חודש כזה או אחר".

- אולי הגיע הזמן שהאוצר יערוך מסד נתונים רציני אמין שרק הוא יופץ?

"נכון, והכלכלן הראשי חושב על זה. הוא גם מפרסם סקירה מדי תקופות קצרות ושואב נתונים מרשות המסים. אגב, בפרסום האחרון ניתן היה לראות שמשקיעים נפטרים מהדירות שלהם, וברור שאם הם היו חושבים שהמחירים יעלו, עם לא היו מוכרים אותן".

- תוכנית מחיר למשתכן תשפיע בסוף על המחירים של כלל הדירות?

"אני מאמין שכן. אנחנו נוציא את כל קרקעות המדינה למחיר למשתכן, זה ייקח עוד שנתיים מהיום, וברור שזה ישפיע על המחירים. אבל אנחנו גם עוסקים בהגברת הייצור וגם נוקטים צעדים לריסון הביקושים. עד 13 בספטמבר אנחנו סוגרים את רשימת הזכאים לדירות במלאי הקיים. אבל בסך הכל אנחנו מתכננים לשווק 100 אלף דירות ואנחנו מבטיחים לכל מי שנרשם שהוא יזכה בדירה עכשיו או בהמשך".

- כל הקרקעות ישווקו במחיר למשתכן ומה יישאר ללא זכאים? משפרי דיור? משפחות שגדלות?

"אנחנו לא מתכוונים לחזור לספסר קרקעות. עד 2019 נפתח את מחיר למשתכן גם למשפרי דיור. נשאיר את מחיר למשתכן לחסרי דיור כל הזמן ונוסיף את משפרי הדיור בהמשך. אבל כמובן שנעשה קריטריונים כי לא כל משפר דיור זכאי לדירה בהנחה".