עסקים בת"א יישארו פתוחים בשבת? ועדה חדשה תגיש הצעות

אחרי ששרי הפנים האחרונים חששו להכריע מה יקרה בת"א בשבת, בקרוב תציע ועדת מנכ"לים בין-משרדית 3 הצעות בנושא

אחרי ששרי הפנים האחרונים חששו להחליט מה יקרה בתל-אביב בימי שבת, בקרוב תציע ועדת מנכ"לים של משרדי הכלכלה, הפנים, המשפטים, הדתות ומשרד ראש הממשלה 3 הצעות בנושא - כך דווח בגלי צה"ל.

חבר מועצת העיר ומנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", מיקי גיצין, אמר כי הגיע הזמן שיבינו שבתל-אביב פתוחים בשבת. לדבריו, "על הממשלה לכבד את ההחלטה הדמוקרטית של מועצת העיר ולאפשר פתיחה מתונה של עסקים בשבת. מצד אחד העיר לא תהפוך להיות כביום חול, ומצד שני היא תאפשר לתושביה לקנות בקבוק מים בדרך לים. מנקודה זו העירייה תוכל לאכוף את המדיניות שהיא כבר רצתה לקיים חודשים ארוכים". 

ההצעה הראשונה היא לקבל את חוק העזר העירוני של עיריית תל-אביב ולהשאיר 160 עסקים פתוחים בשבת ברחבי העיר על-פי הגדרות העירייה. אם אפשרות זו תתקבל, אנשי המאבק למען פתיחה בשבת ישמחו שסוף-סוף הפתיחה תהיה כחוק. 

ההצעה השנייה היא להוריד ב-20% את מה שעיריית תל-אביב רוצה, והמשמעות היא אותה הצעה - רק פחות עסקים פתוחים.

ההצעה האחרונה היא לא לאשר פתיחה של עסקים בתל-אביב בשבת אלא רק של חנויות נוחות ומתחמים, כמו שהסכים בזמנו שר הפנים לשעבר גדעון סער. 

בכל אחת מהצעות שתבחר הממשלה יציא שהיא תאשר פתיחה של עסקים בשבת בצורה חוקית. על כך מתקומם חבר מועצת העיר מטעם סיעת ש"ס, אלנתן נתן, שטוען כי אסור שיהיו בכלל עסקים שפתוחים בשבת. 

"מבחינתנו", אמר אלנתן, "אף אחת מ-3 החלופות שוועדת המנכ"לים הולכת להציע לא באה בחשבון - אין הבדל אם אלה 100 עסקים, 120 עסקים או 150 עסקים. נתנגד לכל פתיחה של עסק בשבת בעיר תל-אביב". 

בסופו של דבר עיריית תל-אביב גם תצא מופסדת בכל הצעה שתתקבל, כי מעתה ואילך היא תחויב לאכוף את החוק ולסגור את העסקים שפתוחים בשבת ללא אישור, וזאת לאחר שעד כה היא נמנעה מלטפל בעסקים האלה. 

מנכ"ל רשת סופר יודה, קובי כהן, שוחח בנושא עם גלית אלטשטיין בגלי צה"ל ואמר כי "צריך להחליט עקרונית אם יש כאן חופש או מדינת הלכה. פשרות בנושא הן מעין 'משפט שלמה'. אני רוצה להאמין שההצעה של עיריית תל-אביב, לפיה 160 בתי עסק יהיו פתוחים בשבת, היא זו שתתקבל".