נתניהו אישר את עבודות הרכבת בתל-אביב בשבת

הסיעות החרדיות דרשו לבטל את הקמת התחנה החדשה בעיר בסוף השבוע, אולם רה"מ אישר אותן, מאחר שדחייתן "כרוכה בסכנת חיים" ■ עבודות על מסילות אחרות יידחו

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (שישי) כי עבודות רכבת ישראל בנתיבי איילון יתקיימו בסוף בשבוע כמתוכנן - זאת בתום לילה מתוח של מגעים עם הסיעות החרדיות, שדרשו שיורה על ביטולן בשל השבת. עבודות אחרות שתוכננו יידחו להמשך השבוע.

לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה שבה בישרה על פתרון המשבר הקואליציוני שפרץ, שבמסגרתו "כל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו בנתיבי איילון". ואולם, העבודות על מסילת הרכבת בקווים נתב"ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית יידחו למועד אחר. בנוסף לכך, הודיעה לשכת ראש הממשלה על הקמת ועדה שתהדק את התאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות שבראשה יעמוד ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ.

ביממה האחרונה התחוללה דרמה פוליטית סביב סוגית העבודות ברכבת. ברקע הדברים מרחף מאבק הכוח המתוקשר בין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ סביב חלוקת הסמכויות בליכוד. ראשי המפלגות החרדיות - שר הפנים אריה דרעי מש"ס, ושר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני מיהדות התורה - שלחו אתמול בערב מכתב דחוף לראש הממשלה שבו דרשו שייתן הודעה על הפסקת העבודות והתריעו ממשבר קואליציוני. "עבודות אלו, אם יבוצעו בהנחיית ממשלת ישראל תוך חילול השבת בפרהסיה, יהוו תקדים חמור מאוד והפרה בוטה של הסטטוס קוו", כתבו.

בלשכת נתניהו שלחו את החרדים לדין ודברים עם שר התחבורה כץ. הוא מצדו הבהיר כי מדובר בהחלטה שאינה בסמכותו, אלא בסמכות שר הרווחה חיים כץ האחראי על חוק שעות עבודה ומנוחה. הוא קיים עמם שיחת ועידה שהוגדרה בסביבתו "קשה", שבה הבהיר כי הוא לא מתכוון לבטל את העבודות ולצאת נגד חוות-הדעת החד-משמעית של המשטרה. היא קבעה כי קיום העבודות ביום חול עשוי לגרום ל"סכנה ממשית" לחיי אדם, וכי ביטול העבודות הוא לא חוקי ויביא להתקוממות הציבור.

בתגובה, אומרים בסביבת כץ, ראשי הסיעות החרדיות איימו עליו כי יאשימו אותו בציבור החרדי באחריות לעבודות. לטענת מקורבי דרעי, "השיחה הקשה" לא הייתה ולא נבראה, וכי ובמהלך השיחה כץ ניסה לשכנע שרק ראש הממשלה הוא שיכול להחליט על ביטול העבודות בשבת. "הרושם של ראשי הסיעות החרדיות הוא שהשבת נפגעת בשל המאבקים במזכירות הליכוד", בהתייחסם למאבק המתוקשר בשבוע שעבר בין נתניהו וכץ סביב חלוקת הסמכויות בליכוד, ברקע הניסיון של נתניהו וכץ לגלגל את המשבר אחד לשני.