נעילה שלילית בת"א; שפיר הנדסה עלתה 4%, אלקטרה ירדה 2.4%

בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ■ מגמה שלילית בבורסות אירופה; עליות שערים בוול סטריט ■ השווקים עדיין מעכלים את נאומה של יו"רית הפד ג'נט ילן בג'קסון הול

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ב') בירידות שערים, על רקע חוסר הוודאות בשווקים בכל הנוגע למדיניות העתידית של הפד ובהמתנה דרוכה לקראת פרסום החלטת הריבית לחודש ספטמבר שיפרסם היום בנק ישראל. בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת, בעוד בורסות אירופה נסחרות בירידות. המסחר בוול סטריט, לעומת זאת, מתנהל בעליות שערים קלות.

 

דבריה העמומים של ילן בכנס הבנקאים בג'קסון הול - עדיין מהדהדים ומבלבלים את המשקיעים. בנאום הפתיחה שלה, ילן אמרה שהנימוקים להעלאת ריבית גוברים, אבל הדברים הללו גררו תגובה מתונה מאוד בשווקים. הסיכויים להעלאת ריבית בספטמבר כפי שהם משתקפים בשוק חוזי הריבית אפילו ירדו אחרי הנאום, והמניות עלו במקביל לירידה חדה בתשואות אג"ח האוצר. ואם ילן שמרה על עמימות, סגנה, פישר סיפק את הסחורה. פישר אמר בראיון לאתר CNBC שהעלאת ריבית תהיה על השולחן בישיבת ועדת השוק הפתוח הבאה של הפד, ב-21 בספטמבר ובכל מקרה יש מקום לשתי העלאות ריבית השנה. המשקיעים, הבינו לפתע שעוד יש סיכוי להעלאת הריבית והעליות בשווקים התנדפו.

ובזירה המקומית, המשקיעים דרוכים לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל, שתפורסם בשעה 16:00. בשוק מעריכים שגם החודש בנק ישראל "יישב על הגדר" ולא יעלה את הריביות. למעשה, הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה מעניקים לוועדה המוניטרית ולנגידת בנק ישראל קרנית פלוג מרווח פעולה מסוים. כך למשל, קצב הצמיחה הואץ במחצית הראשונה של השנה (קצב צמיחה שנתי של 2.9%) האבטלה ירדה לשפל של 4.7%, האינפלציה נמצאת במגמת עלייה. עם זאת, בשוק המט"ח השקל התחזק ביותר מ-1.5% בחודש החולף אך על רקע הצפי להעלאת ריבית בארה"ב השקל החל להיחלש היום ונסחר סביב 3.76 שקלים לדולר. 

האוצר: הזינוק בצריכה הפרטית - עדות לרמת החיים הגבוהה

מוד'יס הוציאה כרטיס צהוב לממשלת ישראל ויצאה נגד העסקנות הפוליטית בכל הנוגע לקביעת התקציב. "הרחבה תקציבית חדשה תסכן את האמינות של ממשלת ישראל", נכתב בדוח מיוחד שפרסמה סוכנות דירוג האשראי. (לסיפור המלא).

שפיר הנדסה  סיכמה היום את הרבעון השני עם צמיחה של כ-42% בהכנסות לכ-786.4 מיליון שקל. בשורה התחתונה הרווח הנקי הסתכם בכ-67 מיליון שקל, זינוק של כ-62% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

שיכון ובינוי   הודיעה לבורסה כי היא מארגנת מחדש את החוב שלה, ותנסה להמיר חוב בהיקף של כ-900 מיליון שקל. 

חברת התרופות מיילן , שמתמודדת עם ביקורת עזה בשבועות האחרונים מכיוון וושינגטון סביב מחיר תרופת האפיפן שלה, הודיעה על מהלך מפתיע של השקת גרסה גנרית למוצר שתעלה כ-300 דולר, מחצית מעלות המוצר המקורי. מדובר במהלך לא טריוויאלי והשאלה המרכזית שנשאלת בנושא היא מה יהיו השלכותיו על תוצאות החברה בעתיד.

כלכלית ירושלים בלטה במסחר לאחר שהודיעה אתמול על הצעת רכש שהגישה SHAYMA INVESTMENTS - חברה שהתאגדה לפני כחודש וחצי באיי הבתולה הבריטיים ונמצאת בבעלות איש עסקים לא מוכר: עופר סיידוף. בתוך כך, היום החברה דיווחה על מעבר לרווח נקי בחציון הראשון של השנה, שהסתכם ב-82 מיליון שקל, לעומת הפסד של 231 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

מניית אפריקה תעשיות  המשיכה לרכז עניין היום. בסוף השבוע דיווחה החברה כי סיימה את הרבעון השני של 2016 בהפסד של 42 מיליון שקל המיוחס רובו ככולו ל"ניקוי אורוות" בחברה הבת נגב קרמיקה. בעקבות ההפסדים המתמשכים, ומצוקת הנזילות אליה נקלעה אפריקה תעשיות, הצמידו לה רואי החשבון לראשונה הערת "עסק חי".

חברת שלמה נדל"ן הציגה רווח של כ-10 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, בהשוואה לרווח של כ-6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה צמחו לכ-57 מיליון שקל וכ-29 מיליון שקל ברבעון 2, גידול של כ-10% בהשוואה לתקופות המקבילות אשתקד.