מיילן בתגובה לביקורת: משיקה גרסה גנרית לאפיפן בחצי מחיר

אפיפן היא תרופת הדגל של מיילן ואחראית על כ-20%-25% מהרווח הנקי שלה ■ מדובר במהלך לא טריוויאלי, והשאלה המרכזית היא מה יהיו השלכותיו על תוצאות החברה בעתיד

חברת התרופות מיילן / צילום: אתר החברה
חברת התרופות מיילן / צילום: אתר החברה

מיילן  ניצבת תחת ביקורת עזה מכיוון וושינגטון. גם הגדלת היקף ההנחות מצידה על האפיפן לא הפחיתה את הביקורת הציבורית. העיסוק במחירי התרופות צפוי להמשיך גם לאחר הבחירות לנשיאות ועל כן להגדיל את הסיכון בחשיפה לענף הפארמה.

אפיפן הינה תרופת הדגל של מיילן והיא אחראית על כ-20%-25% מהרווח הנקי שלה. מדובר במזרק מציל חיים שנועד לטיפול חירום באלרגיות חריפות באמצעות הזרקת אפינפרין (אדרנלין). מיילן נהנית כיום מהיעדר תחרות למוצר: המתחרה Sanofi ביצעה ריקול למוצר שלה בסוף 2015; הגרסה הגנרית של טבע למוצר מתעכבת ו-Impax מתמודדת עם מגבלת כושר הייצור. נתח השוק של אפיפן נאמד במעל 90%. מחיר המחירון של המוצר עומד כיום על כ-608 דולר עבור אריזה של שני מזרקים, לעומת מחיר של מתחת ל-100 דולר בלבד ב-2007.

מיילן ספגה בימים האחרונים ביקורת חריפה מהמועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון, על רקע ההעלאות המחיר שביצעה לאפיפן בשנים האחרונות ואף נדרשה על-ידי מספר סנטורים לספק הסברים מפורטים בנוגע להעלאות המחירים שביצעה. בנוסף, הסנטורים פנו ל-FDA בבקשה לבחון איך ניתן לזרז את תהליך אישור הגנריקה למוצר.

לטענת הנהלת החברה, תרומת העלאות המחירים לתוצאות נמוכה מהותית ביחס לשיעור עלייה במחיר המוצר, כאשר מחיר המכירה נטו, לאחר כל ההנחות, עומד על כ-274 דולר בלבד, לעומת מחיר המחירון של כ-608 דולר.

על מנת להרגיע את הביקורת הציבורית, מיילן הודיעה ביום חמישי על הגדלת היקף ההנחות שהיא נותנת לחולים במטרה להפחית בצורה מהותית את גובה ההשתתפות העצמית על שיפור הנגישות למוצר עבור השכבות החלשות של אוכלוסייה.

הגדלת ההנחות לא הרגיעה את הפוליטיקאים והיום החברה הודיעה על מהלך מפתיע של השקת גרסה גנרית למוצר שתעלה כ-300 דולר, מחצית מעלות המוצר המקורי. מדובר במהלך לא טריוויאלי והשאלה המרכזית שנשאלת בנושא היא מה יהיו השלכותיו על תוצאות החברה בעתיד.

אנו מתרשמים לחיוב מהתגובה המהירה והאמיצה של החברה ומעריכים כי המהלך עשוי להרגיע את הרוחות סביב פרשיית תמחור המוצר, להגדיל את המכירות הכמותיות של המוצר וכן למתן את הפגיעה הצפויה בתוצאות החברה עקב הגברת הלחצים התחרותיים בעתיד.

לסיכום, היעדר רגולציה על מחירי התרופות מהווה פתח להעלאת מחירים ולכן מחירי התרופות בארה"ב גבוהים בעשרות אחוזים ביחס לעולם. תמחור התרופות נמצא על האג'נדה של הפוליטיקאים ואנו מעריכים כי סקטור הפארמה עשוי להיות במוקד לא רק סביב מועד הבחירות אלא גם בתקופה שלאחר מכן, דבר שמעלה את רמת הסיכון הגלומה בחשיפה לענף.

הכותבת היא אנליסטית תקשורת ופארמה בלידר שוקי הון