"אין סיבה שהתרופה אפיפן של מיילן תעלה 600 דולר"

ביקורת נגד יצרנית התרופות על מחיר התרופה להתקפי אלרגיה חמורים

חברת התרופות מיילן / צילום: אתר החברה
חברת התרופות מיילן / צילום: אתר החברה

עליית מחירי התרופות שוב עולה בארה"ב לכותרות, והפעם במוקד תרופה ספציפית: EpiPen של חברת מיילן. התרופה מיועדת לטפל בהתקפי אלרגיה חמורים, שעלולים להביא אף לסכנת חיים, וכבר תקופה ארוכה ישנן טענות נגד מיילן על התייקרות התרופה באופן משמעותי בשנים האחרונות.

בסוף השבוע התייחס לנושא הסנאטור ברני סנדרס, שהתמודד על מועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, כשצייץ בטוויטר: "אין שום סיבה שאפיפן, שלמיילן עולה רק כמה דולרים לייצר, תעלה למשפחות יותר מ-600 דולר". הוא הוסיף קישור לכתבה שפורסמה ב-NBC, ובה נכתב שהמחיר עלה ב-400%: מכ-100 דולר ב-2008, ל-500 דולר ומעלה היום. בכתבה צוטטו רופאים שאמרו שחולים אומרים שאינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את התרופה.

מי שעוד התייחס לנושא הוא לא אחר מאשר מרטין שקרלי, שעלה לכותרות כ"איש השנוא ביותר באמריקה" ב-2015, כשהחברה בניהולו, Turing Pharmaceuticals, הקפיצה מחיר של תרופה מצילת חיים ביותר מ-5,000%. בנושא האפיפן הוא אמר ל-NBC, כי "החבר'ה האלה באמת נשרים. מה מוביל את המצפן המוסרי של החברה?".

מיילן נמסר בתגובה: "מיילן פועלת ללא הרף להגביר את המודעות לתגובות אלרגיות חריפות ולגישה לטיפול בהן. אפיפן מהווה טיפול חירום שמספק את הזמן הקריטי הנדרש עד לטיפול רפואי. לאור האופי הבלתי צפוי של אלרגיות חריפות, אין דבר יקר יותר מטיפול כושל או חוסר טיפול. לכן, הבטחת גישה לתרופה היא חלק מרכזי בחזון שלנו. שינויים בסביבה הביטוחית הובילו לאתגרים עבור הצרכנים, שמשלמים חלק ניכר יותר מהעלויות. אנו מכירים בצורך לעבוד עם צרכנים ומבטחים למצוא פתרון למטופלים ומשפחותיהם". עוד הוסיפו במיילן כי הם מציעים "כרטיסי חיסכון" שמאפשרים ללקוחות לחסוך את עלות התרופה.

מיילן   נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 26 מיליארד דולר. ב-2015, הכנסות החברה מאפיפן היו כ-1 מיליארד דולר, ובשנה וחצי האחרונות היא העלתה את מחיר התרופה שלוש פעמים, כל פעם בשיעור של 14.5%. אפיפן היא תרופה מקורית של מיילן שהגיעה אליה כשרכשה ב-2007 את מרק הגרמנית, ובינתיים היא נהנית מעיכוב השקת גרסה גנרית לתרופה על-ידי טבע.