השינוי במחיר למשתכן: מה הסיכוי לזכות בדירה מוזלת?

כחלון רוצה לדעת כמה זכאים באמת יש לדירות בהנחה של מאות אלפי שקלים ■ אולם שינוי שיטת ההגרלות למעשה הופכת את הזוגות הצעירים למשקיעי נדל"ן בעל-כורחם

 מחיר למשתכן דירה חדשה/ צילום: פוטוס טו גו
מחיר למשתכן דירה חדשה/ צילום: פוטוס טו גו

 

בשבוע שעבר הכריזו במשרד האוצר על שינוי בתוכנית מחיר למשתכן. בעוד השינוי מגיע כדי לאותת לזכאים שהסיכוי שלהם לזכות בהגרלה גדל, ההסברים אודות עדכון לתוכנית והחלוקה לסדרה א' ולסדרה ב' של זכאים נשמעים יותר מהכל כמו כרטיס חיש גד חדש. לכל מי שעוד לא הפנים את השינוי, הנה הפרטים החשובים.

אז קודם כל החליטו באוצר שבניגוד למה שהיה עד כה, מועד הוצאת תעודות הזכאות יהיה מוגבל בזמן. הדד ליין שנקבע הוא עד 13 בספטמבר, או עד שיוצאו 60 אלף תעודות זכאות. עד היום הוצאו תעודות זכאות על ידי 57,633 משקי בית כך שספק אם התאריך הנקוב יהיה רלוונטי.

למי שעדיין מתלבט, כדאי להוציא תעודת זכאות היום, במקום להצטער מחר. על פי הנתונים של מטה הדיור נראה שרוב הזכאים חושבים כך ובשבוע שעבר מאז הוכרז השינוי ועד היום מספר מוציאי תעודות הזכאות צמח בכמעט 4,000 משקי בית.

נחזור לדד ליין. מה הוא אומר בעצם? הוא אומר שברגע שהמכסה תתמלא, או שתאריך היעד יגיע, כל 60 אלף הנרשמים יוגדרו כסדרה א'. מעולה! אבל מה זה אומר?

שהקבוצה הזו תוכל להמשיך ולהירשם להגרלות שייפתחו בחודשים הבאים, והשאר, נרשמים שייכנסו לסדרה ב', יוכלו לגשת להגרלה רק בהמשך, במועד שטרם נקבע. במילים פשוטות, אם ניקח למשל את ההגרלה ברעננה, רק חברי סדרה א' יוכלו להירשם אליה. זכאי סדרה ב' יצטרכו להמתין בסבלנות עד שבאוצר יאפשרו להם להירשם להגרלות או שבמקרים מסויימים בהם להגרלות לא יהיה ביקוש מצד סדרה א', ייפתח רישום גם לסדרה ב'. סיכוי די קטן בהתחשב במספר הזכאים.

עוד תנאי חדש שמציב השינוי דורש מהזכאים להיות אקטיביים. אם עד עכשיו היה מי שהוציא תעודת זכאות אבל לא נרשם לאף הגרלה כי המתין לפרויקטים הקרובים למקום מגוריו למשל או באזור המרכז כי שם ההנחה גדולה יותר, במשרד האוצר החליטו לשים סוף גם לנושא הזה. מעכשיו, מי שלא יירשם להגרלה אחת לפחות עד סוף השנה הנוכחית, לא יוכל להישאר בסדרה א'.

בנוסף, מי שיזכה בהגרלה אבל לא יהיה מרוצה מהמיקום, לדוגמא משפחה שגרה בחדרה תזכה במחיר למשתכן באילת, היא תוכל לוותר על הזכייה, ועדיין להישאר בסדרה א'. אבל, למי שהיה מזל ממש טוב, או ממש רע תלוי איך מסתכלים עד זה, וזכה בשלוש הגרלות במיקומים בהם הוא לא מעוניין, ויוותר שלוש פעמים על הזכייה, הוא יעבור לסדרה ב'.

נשמע מסובך? הנה דרך קצת ציורית יותר להבין את המשמעות. דמיינו כובע של קוסם. שבתוכו עשרות אלפי פתקים. על כל פתק שם של זכאי או זכאית למחיר למשתכן. עד היום, הכובע המשיך כל הזמן להתמלא בפתקים וההגרלות שנסגרו לא היו באותו הקצב כדי להגדיל את סיכוי הזכייה. להיפך, הוא רק נהיה נמוך יותר. אבל עכשיו, מה שבאוצר עושים זה בעצם לסגור את הברז של הפתקים לכובע. יהיו 60 אלף פתקים, ובכל הגרלה המספר יירד, והסיכוי לזכות יעלה.

וכאן בעצם מגיעים גם לשורה התחתונה של התוכנית החדשה. לתוכנית הזו שתי מטרות עיקריות וגם שני חסרונות משמעותיים. המטרה הראשונה היא לדחוק בזכאים להירשם, לא רק בגלל הסיכוי אלא יותר מהכל כדי שבמטה הדיור יוכלו לדעת כמה זכאים באמת יש.

העובדה שצפו שם מבול של מוציאי תעודות זכאות, של מאות אלפים, ועד כה הוציאו עשרות אלפים, גרמה לסימן שאלה בנוגע למספר הזכאים האמיתי. קביעת הדד ליין תעזור לחשוף את הביקוש האמיתי. המטרה השנייה היא לתת למי שכבר נרשם הרגשה שהסיכוי שלו טוב יותר, כי אם כל שבוע מספר הנרשמים קופץ בעוד אלף או מספר אלפים, הסיכוי לזכות בדירה מוזלת רק הולך ומתרחק.

אבל כאמור, יש גם שני חסרונות משמעותיים להגבלת ההרשמה ולחלוקה לסדרות. הראשון הוא שזוגות שאוטוטו מתחתנים למשל, או רווקים שימלאו להם 35 באמצע ספטמבר, נדחקים לסדרה ב' בעל-כורחם. ובנוסף, משתתפי סדרה א' שחייבים מעכשיו להשתתף בהגרלות יכולים למצוא עצמם זוכים במקומות שאינם רלוונטיים אך לא מוותרים על הזכייה מהפחד שלא יזכו שוב בהמשך. בכך הופכת אותם התוכנית למשקיעים בעל-כורחם ולא בטוח שמדובר בצד שמתאים לכל אחד או אפילו צעד נכון ברמה הלאומית.

בכל מקרה, הזינוק במספר הנרשמים בשבוע הראשון אחרי שינוי התוכנית מעיד שיש לא מעט זכאים שהמתינו עם הוצאת תעודות הזכאות. ובמשרד האוצר לוקחים עכשיו סיכון שכל מי שלא ייכנס לסדרה א' עשוי להרגיש שהסיכוי שלו הפך נמוך ורחוק ויחזור לשוק החופשי על כל המשתמע מכך בנוגע למחירי הדירות.