"שיתוף-הפעולה של פיקוד העורף עם רדיו 99FM - שערורייה"

במסגרת שיתוף-הפעולה, פוסטים ממומנים בעמוד הפייסבוק של פיקוד העורף קוראים לציבור להוריד את האפליקציה של 99FM ■ גורם ברדיו האזורי: "מישהו פה ירד מהפסים" ■ דובר צה"ל: "שיתוף-הפעולה פתוח לתחנות נוספות"

הפוסט של פיקוד העורף / צילום מסך
הפוסט של פיקוד העורף / צילום מסך

קמפיין משותף לפיקוד העורף ולתחנת הרדיו האזורית 99FM מעורר זעם בקרב תחנות רדיו אזוריות מתחרות. מדובר בקמפיין שנערך לקראת תרגיל העורף הלאומי שיתקיים בסוף ספטמבר, ובמסגרתו נקראים הגולשים, באמצעות העמודים של פיקוד העורף ברשתות החברתיות, להוריד את האפליקציה של 99FM ולהרכיב באמצעותה "פלייליסט מעולה שיתנגן במשך 10 דקות או יותר, במרחב המוגן ושייצג את העורף האיתן שלנו!".

הזעם בתחנות המתחרות הוא כפול, ראשית על עצם העובדה ששיתוף-הפעולה מתקיים דווקא עם 99FM, ושנית על כך ששיתוף-הפעולה מקודם באמצעות פוסטים ממומנים בפייסבוק.

"זו שערורייה מטורפת", אמר היום (ג') ל"גלובס" גורם באחת מתחנות הרדיו האזורי. "קודם כל, לפיקוד העורף יש מתחת ליד שתי תחנות, גם את גלי צה"ל וגם את גלגלצ. לשתיהן יש פעילות מדיה של חיילים. איזו מידה של אמון פיקוד העורף נותן בשתי התחנות הכי חזקות במדינה - ספק אם יש תחנות צבאיות חזקות כל-כך באיזושהי דמוקרטיה - אם הוא הולך לשים כסף שלי ושלך על אפליקציה של תחנה פרטית?".

לדברי אותו גורם, אם בפיקוד העורף כבר החליטו ללכת על שיתוף-פעולה עם תחנה פרטית, הדבר היה צריך להיעשות בדרך מסודרת: "כמעט לכל תחנות הרדיו האזוריות יש אפליקציות שבהן אפשר להרכיב פלייליסט. לא היה שום קול קורא, או מכרז, או איזשהו נוהל תקין, משהו שיזכיר נוהל עבודה בצבא או במשרד הביטחון".

הנקודה השנייה שנגדה יוצאים בתחנות היא העובדה ששיתוף-הפעולה מקודם באמצעות פוסטים ממומנים בפייסבוק. הרשת החברתית מציעה לחברות ולגופים גדולים שמעוניינים להגיע לקהל רחב לשלם לה כדי שהפוסטים שלהם יופיעו גם ב"פיד" ("זרם החדשות") של מי שלא בחר לעקוב אחרי העמוד. על הפוסטים הללו נרשם sponsored, כלומר ממומן.

"זה כבר להוסיף חטא על פשע", אומר אותו גורם, "כשפיקוד העורף מפרסם בפייסבוק, הוא לא עושה את זה בכסף קטן, הקהל שלו לא מפולח כי הוא צריך להגיע לכל האוכלוסייה, וזה בעלות של עשרות ומאות אלפי שקלים. אז הכסף הזה פשוט משמש כדי לעשות פרסומת לאפליקציה של 99FM. אתה הרי לא יכול להשתתף בפעילות אם לא הורדת אותה, והם פשוט הפכו להיות מנוע הורדות לאפליקציה של 99FM. מישהו פה ירד מהפסים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "פיקוד העורף יוזם מסעות הסברה ופעילויות בפלטפורמות השונות כחלק מהכנת האוכלוסייה למצבי חירום, ואחת מהן היא שיתוף-פעולה ללא תשלום עם רדיו 99FM".

עוד נמסר כי "שיתוף-הפעולה אינו בלעדי ופתוח לתחנות נוספות", אך כפי שעולה גם מתגובת 99FM, היוזמה לשיתוף-הפעולה עם התחנה הגיעה מכיוון הצבא. "שיתוף-הפעולה החל בפניית אנשי ניו-מדיה של הפיקוד לאנשי התחנה", נמסר מ-99FM. "מדובר בשיתוף-פעולה חד-פעמי להפעלת הגולשים במדיה הדיגיטלית בלבד על-ידי פוסט משותף בפייסבוק".

עוד נמסר מהתחנה כי בשיתוף-הפעולה עצמו "לא היה מעורב כסף, ולא ניתנה בו כל תמורה כספית".

הפוסט של פיקוד העורף / צילום מסך
 הפוסט של פיקוד העורף / צילום מסך