ספר חדש: מיידוף ופושעים פיננסיים מנסים להסביר מעשיהם

הספר "למה הם עושים את זה: בתוככי נפשו של פושע צווארון לבן" מציג ציטוטים ישירים וגם תירוצים שבהם השתמשו האסירים השוהים כעת במקבילה של "שורת המוות" של פשעי הצווארון הלבן

ברנרד מיידוף / צילום: רויטרס
ברנרד מיידוף / צילום: רויטרס

מדוע מבצעים מנהלים עסקיים - אנשים שכבר נהנים ממעמד ומעושר - פשעים פיננסיים? יוג'ין סולטס מציע כמה תיאוריות מעניינות בספרו החדש "למה הם עושים את זה: בתוככי נפשו של פושע צווארון לבן". אחת התיאוריות שלו היו שרבים מאנשי העסקים הבכירים פועלים ב"אזור אפור" מבחינה מוסרית.

סולטס, פרופסור בבית הספר לעסקים בהרווארד, מציין כי אחת הסיבות לכך שאנשי עסקים אלה חוצים את הקו - מפירים תקנות חשבונאות או מבצעים סחר על סמך מידע פנים - היא שהם סומכים על האינטואיציה שלהם. מתברר כי האינסטינקטים שלהם ממש גרועים.

שיטת המחקר יוצאת הדופן של סולטס מרתקת יותר מפרשנותו האנליטית, והיא צריכה למשוך קהל קוראים גדול. בהתלהבות נאיבית שראויה להערצה שלח סולטס מכתבים לכ-50 פושעים מורשעים - החל בברנרד מיידוף, איש הונאת הפונזי שהפך לאגדה, וכלה באנדרו פסטואו מאנרון קורפ ובדניס קוזלווסקי, לשעבר מנכ"ל טייקו אינטרנשיונל.

הפלא ופלא - רבים מהם כתבו לו חזרה. כך הייתה לסולטס הזדמנות לשבץ בספרו ציטוטים ישירים וגם תירוצים שבהם השתמשו האסירים השוהים כעת במקבילה של "שורת המוות" של פשעי הצווארון הלבן. להלן כמה דוגמאות:

אני אשלם הכול חזרה, אני מבטיח

"זה כמו קומדיה של טעויות", אמר מיידוף לסולטס. "כדי לכסות את ההפסדים, החלטתי לקחת כסף מקרנות גידור. וכדי לעשות את זה, נאלצתי להתחייב לאסטרטגיה ארוכת-טווח שלא אשלח חזרה את הכסף למשקיעים. המשכתי לקבל עוד כסף, וחשבתי שברגע שהשוק יאפשר לי ליישם את האסטרטגיה, אני אוכל לסדר את זה".

זהו ההסבר הקלאסי של אשפי הונאת הפונזי שבוצעה מכוונות טובות לכאורה: בסופו של דבר המירמה תניב רווחים באופן פלאי, וכולם יהיו בסדר. למיידוף (78) יש שפע זמן להתכתבויות, מכיוון שהוא מרצה עונש מאסר בן 150 שנה בכלא פדרלי.

אופס, שכחתי מה נכון ומה לא נכון לעשות

"אם היה לי את האופי שצריך היה להיות לי, הייתי אומר 'הגיע הזמן להפסיק'... אבל לא אמרתי את זה", אמר פסטואו, לשעבר סמנכ"ל הכספים של אנרון. "המציאות היא שאם בנקודה כלשהי בקריירה שלי הייתי אומר 'הגיע הזמן להפסיק, אני לא יכול לעשות את זה', הם פשוט היו מוצאים סמנכ"ל כספים אחר. אבל זה לא מצדיק את זה. זה היה כמו להגיד שזה בסדר לרצוח מישהו, בגלל שאם אני לא אעשה את זה - אז מישהו אחר יעשה את זה".

פסטואו (54) ריצה 6 שנות מאסר בגין מעורבותו בכינון "יישויות ייעודיות" חוץ-מאזניות שבהן השתמשה אנרון להסוואת מצבה הפיננסי האמיתי.

תאשימו את האגו שלי

"מועצת המנהלים הייתה נותנת לי כל מה שרציתי", אמר קוזלווסקי לסולטס. "אנחנו האמנו בכל הדברים הטובים שנכתבו עלינו... אני והאחרים - אפילו מועצת המנהלים - בסופו של דבר אתה מתחיל להאמין קצת בגישה היהירה של עצמך, ואתה באמת חושב שאתה יכול לעשות הכול".

קוזלווסקי (69) הורשע בשנת 2005 בקבלת בונוסים לא מאושרים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. הוא ריצה 6.5 שנות מאסר.

הם סידרו אותי

"זה חלק מהגניבה הגדולה יותר בתולדות ארה"ב שנגרמה בידי גוף פדרלי", התלונן רוברט אלן סטנפורד (66) בפני סולטס. סטנפורד מרצה עונש מאסר בן 110 שנים לאחר שהורשע בהונאת פונזי שביצעה חברת ההשקעות שלו. "אני אנצח במלחמה הזאת", הוסיף סטנפורד. "שלא תהיה לך שום טעות, יוג'ין, אני הולך לנצח" (בחודש אוקטובר שעבר דחה בית דין פדרלי לערעורים את ערעורו).

לאחר קריאת דיווחיו של סולטס ודבריהם של פושעי צווארון לבן אחרים, מתבלטת תשובה אחת מבין כל התשובות האחרות לשאלתו של המחבר: למה הם עשו את זה? הם עשו את זה בגלל שהם חשבו שלא יקרה להם כלום אם הם יעשו את זה.