"זו לא הפעם הראשונה שליצמן דרש את פיטורי החשכ"לית"

החשבת הכללית באוצר מסיימת את תפקידה בסוף השנה, ועפ"י הערכות אין כוונה לפטרה ■ היחסים העכורים בינה לליצמן התחילו סביב מינוי פרופ' רוטשטיין למנכ"ל הדסה, והשיא הגיע עם התנאים שהציבה לאישור פטור ממכרז לחברת שראל

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

גורמים בכירים בסביבתו של שר הבריאות, יעקב ליצמן, מאשרים היום (ה') כי ליצמן דרש אתמול מראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, וכי זו לא הפעם הראשונה שהוא דורש זאת. על פי הגורמים, נתניהו דאג בעבר "לקרוא לסדר" את החשכ"לית באמצעות שר האוצר משה כחלון, אולם מה שנתפס כ"פגיעה בסמכויות משרד הבריאות" מצידה של בויאנג'ו נמשך למרות זאת.

קצפו של ליצמן יצא שוב השבוע בעקבות התעקשותה של בויאנג'ו שלא לחדש את הפטור ממכרז לחברת שראל אלא אם היא תעמוד בשורה של תנאים. שראל היא חברה בבעלות בתי החולים הממשלתיים ותפקידה לבצע רכש מרכזי לתרופות וציוד רפואי עבור המרכזים הרפואיים של המדינה. ועדה שמינתה החשכ"לית בראשות ד"ר שלומי פריזט מצאה כי שראל לא ממצה את היתרון לגודל וכי יש לשקול לאפשר לחברות נוספות לספק לבתי החולים ציוד כך שהתחרות תביא להוזלת מחירים. לחילופין, הוועדה הציעה כי בית החולים שיבא, שמבצע רכש ציוד באופן עצמאי, ירכוש ציוד גם עבור בתי חולים קטנים יותר. במשרד הבריאות דווקא מרוצים מהמודל של שראל ורגע לפני הגשת ההמלצות הסופיות של ועדת פריזט, הקימו צוות בדיקה בראשות רם בלינקוב, לשעבר ראש אגף התקציבים באוצר. בלינקוב הציע להגביר את השקיפות מצידה של שראל אבל כצפוי לא המליץ על תחרות בתחום.

ליצמן הודיע השבוע לנתניהו ולכחלון כי התנהלותה של בויאנג'ו מהווה "סיכון לחיי אדם", לא פחות ולא יותר, והלין על כך שהצעדים האחרונים שלה מנוגדים לכאורה להחלטת הממשלה שהתקבלה במסגרת אישור התקציב האחרון ולפיה יוקם מערך פיקוח על הרכש המרכזי שמבצעת שראל, כך שבמערך הזה יהיו נציגים הן למשרד הבריאות והן למשרד האוצר.

אבל הסוגייה של שראל היא רק הקש ששבר את גב הגמל. היחסים העכורים בין בויאנג'ו ליצמן החלו כאשר האחרון התעקש למנות את פרופ' זאב רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, למרות דוח חמור שהיא חיברה בעניינו וחרף קובלנה משמעתית שהוגשה נגדו על ידי נציבות שירות המדינה, על כך שהוא עודד לכאורה ביצוע ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר בבית החולים הממשלתי שיבא אותו ניהל עד לפני חצי שנה. לאחר כניסתו של רוטשטיין לתפקיד בויאנג'ו הלינה על כך שהחשב המלווה שהוצמד להדסה כחלק בלתי נפרד מהסכם ההבראה שקיבל את חסות בית המשפט המחוזי בירושלים, ממודר לחלוטין מהנעשה בבית החולים. למרות ההערות החוזרות שלה בעניין, ראשי משרד הבריאות בגיבוי בכירים במשרד האוצר הכשירו הלכה למעשה את הדרת החשב המלווה. כך קורה שהמדינה מזרימה 1.3 מיליארד שקל מכספי הציבור בלי שלמדינה יש מושג אמיתי מה קורה שם.

על פי הערכות, הדרישה של ליצמן תישאר בגדר הצהרה בלבד, וכי בויאנג'ו תסיים את כהונתה כמתוכנן בסוף השנה. בסביבתו של ליצמן אמרו היום בעניין: "סוף השנה זה עוד הרבה זמן". עם זאת, גם הם יודעים שאין סיכוי אמיתי שמישהו יפטר אותה, מה גם שהיא נחשבה לפחות בעבר למקורבת של נתניהו ושל שר הביטחון אביגדור ליברמן.