מנהל רשות המסים: אנשים שצברו דירות מרגישים פגועים

משה אשר מספר על ההיערכות לקראת המס החדש על מחזיקי 3 דירות ויותר ■ בתשובה לשאלה לכמה ח"כים יש 3 דירות, הוא עונה: "אנחנו לא בודקים את זה" ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

משה אשר / צילום: איל יצהר
משה אשר / צילום: איל יצהר

רשות המסים שוב נקלעת לעין הסערה במסגרת מאמצי הממשלה לטפל במשבר הנדל"ן. אחרי שמס הרכישה על דירות שקונים משקיעים (החל מדירה שנייה) עלה מ-5% ל-8% לפחות, ואחרי שבוטל הפטור ממס שבח בעת מכירת דירה שאינה משמשת למגורי בעליה, הגיעה הצעת התקציב וחוק ההסדרים לשנת 2017 עם הגזירה החדשה: מס על ריבוי דירות - מס שנתי בשיעור של 1% מערך הדירה למחזיקי 3 דירות ויותר, עם תקרה של 18 אלף שקל בשנה (1,500 שקל בחודש) לכל דירה ודירה.

"מיסוי זה בהחלט כלי ליישום מדיניות", מדגיש מנהל רשות המסים, משה אשר, "רואים את זה בהטבות המס שניתנות ליישובים, או במיסוי הירוק שהכניס לשוק הרבה יותר כלי רכב קטנים ולא מזהמים. במקרה של מיסוי דירה שלישית זה גם וגם - גם כלי שנועד לייצר עומס מסוים על בעלי הדירות שיש להם 3 דירות ויותר ולעודד אותם למכור את אותן דירות, וגם מהלך שתורם לא מעט לספר התקציב ובמספרים מייצר לנו סכום גדול".

תחזית האוצר היא שהמס יניב 800 מיליון שקל בשנה, סכום שיגיע מ-50 אלף בעלי דירות, המחזיקים בכ-80 אלף דירות שיחויבו במס החדש (חלקם צפוי למכור את הדירות, ואז כמובן שהם יחויבו במס שבח לינארי שנצבר מאז 2014).

- צפית את עוצמת ההתנגדות לגזירה החדשה? זה לא נראה כמו מחאה של 50 אלף בלבד.

"לפי הנתונים שלנו, מדובר על כ-50 אלף ישראלים, שמחזיקים ב-180 אלף דירות בסה"כ וב-80 אלף דירות שיהיו חייבות במס. אני לא יודע מי עושה רעש, אבל אני מניח שיש אנשים שצברו רכוש והשקיעו אותו בצורה הזו, הם מרגישים פגועים ומנסים להתערב בתהליכים ולשנות את החקיקה. אני מניח שגם בין אנשי המקצוע יש דעות לכאן או לכאן. אבל ברגע שהוחלט על המהלך אנחנו מקדמים אותו ונעשה זאת ביעילות הגדולה ביותר".

- לכמה ח"כים יש 3 דירות?

"אנחנו לא בודקים את זה. הכנסת סוברנית להחליט על צעד כזה, אנחנו נבוא לוועדה בכנסת, נסביר את הדברים ויתקבלו החלטות. יהיו הרבה מאוד שאלות בדיונים בכנסת, נצטרך להשיב על כל שאלה ולהביא את המודל הנכון. אני מציע שנמתין לחקיקה ולנוסח הסופי ואז נסביר את הכל לציבור. נבנה גם אפליקציה פשוטה מאוד לתשלום והחייבים לא יצטרכו להגיש דוח שנתי מלא. עם סימולטור פשוט ניתן יהיה לדעת כמה לשלם, נוודא שהדברים יהיו ברורים, וניתן יהיה לשלם את המס בצורה הפשוטה ביותר. המודל מתגבש כעת ובקרוב נציג אותו לציבור".

■ הראיון המלא עם משה אשר התפרסם במוסף הנדל"ן של "גלובס".